Gå til innhold

Matlyst?

måken og vesla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser alle småttisene godt?

Har på følelsen av at det bare er vesla som er litt sånn middelmådig interessert i mat. Det varierer selvfølgelig fra dag til dag, men på de værste dagene så spiser hun om lag 20 ml grøt til frokost og tilsvarende til lunsj, noe mer til middag og kanskje 80 ml grøt til kvelds. Jeg varierer grøtslag (ris, mais, havre, hvete og hirse) og har frukt i grøten, varierer også middagen og gir smaksprøver. Jeg tvinger ikke i henne mat, hadde uansett ikke klart det, for hun gir svært tydelige signal, når hun vil ha så gaper hun og når hun ikke vil ha mer så holdes munnen lukket og hun fnyser med nesen.

Hun får jo fortsatt mm, men jeg aner ikke hvor mye hun drikker. Vet bare at det er sprengfullt på morgenen, nå som hun ikke får så mye på natta.

Hun er jo blid, og vokser - så jeg er ikke så bekymret, men syns det er litt rart, da både jeg og pappa'n hennes vet å sette pris på god mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke Josefine spiser så mye.

Her nekter hun som regel grøt. Hvis vi har hatt en pause på noen uker kan jeg kanskje få i henne en halv porsjon en dag, før det er nekt etter en dag eller to igjen..

Hun spiser masse pupp om morgenen rundt 07, så spiser hun som regel 1/2-1 skive med brød i 10-11 tida+pupp. I ett tida spiser hun kanskje 1/2 banan eller pære og muligens litt brød+pupp. I firetida litt middag tilsvarende et halvt middagsglass (på gode dager)+pupp. Noen ganger får hun et lite måltid til ett eller annet sted på dagen. Så får hun nattapupp på senga litt over halv syv. Ikke så mye dette heller da. Hun spiser nå ingen ting om natten (Mellom 19 og 07).

Men hun også ser ut til å trives og sist vi veide henne hadde hun lagt bra på seg. Skal veie på nytt til uka tror jeg :)

Skrevet

Synes det går veldig opp og ned hvor mye Erica spiser. Det er ikke alltid mat er så fristende og jeg vil heller ikke tvinge i henne mat. Så da regner jeg med at hun bare ikke er mer sulten. Erica er jo god og rund, så hun sier nok i fra hvis hun er sulten, ja.

Vi kan variere veldig i grøt mengden, plutselig er full porsjon mer enn nok, en annen dag så virker det som hun ikke kan få nok!

Vanskelig å finne mønster, men så lenge de legger på seg, så er det vel det som er det viktigste.

Skrevet

Her går det veldig opp og ned. Noen dager kan hun spise nesten ingenting, spesielt middagsglass går trått, men andre dager sluker hun alt. Jeg har jo vært bekymra til tider, men hun er innenfor kurven så da regner jeg med at alt er greit. Så lenge vekten er bra så er det nok ikke noe å bekymre seg over :-) Tror det er riktig å ikke tvinge de, man vil ikke at de skal forbinde mat med noe negativt.

Skrevet

Hei.

Så lenge vektoppgangen er ok hadde jeg ikke bekymret meg for mye. Her går det ok med grøt/brød/frukt. Middagen er det verre med. Enkelte dager går det ned på høykant og andre dager går det bare 1/2 porsjon. Mathilde er ingen storspiser og det har vi slått oss til ro med. Her sliter vi også med å få inn nok vann. Øver og øver.

For det første kan det jo hende at hun fremdeles synes melkemengden er nok. Det kan jo godt være det regulerer seg selv etter hvert nå. Det jeg vet noen i barselgruppa har gjort ër å blande 4 måneders grøten med enda mere melk og så gi den fra flaske i starten. På den måten får de vent seg til det før det blir tykkere grøt. Kan jo være konsistensen hun reagerer på siden hun er veldig glad i puppen.

Skrevet

Hei! Tok kontakt med helsestasjonen ang dette jeg. For jeg synes lilleM er så rar i matveien. Enkelte dager så sluker han maten uten å tenke, og andre dager så spiser han minst mulig og drikker bare vann. Melk er blitt ut! Han har til og med gått 4 dager uten mat en gang..

Jeg fikk litt "kjeft" av helsesøster. Hun mente at vi mødre hadde en tendens til å være i overkant hysteriske hva angår mat til disse små individene våre. De er som oss, enkelte dager har de litt vondt i magen, hodet eller har voksesmerter, enkelte dager har de bare ikke matlyst.

Det hun mente var viktig å huske, og ikke være redd for, er at barna regulerer dette greit selv. Spiser han mindre en dag, så tar han det kanskje igjen dagen etter. Så lenge han vokser som han skal (han er søren meg 10 kg og 74 cm lang!!) så er det ingen grunn til bekymring.

Men hun påpekte også at det er viktig å la barna smake på ny mat og ikke gi de for mange alternativer til samme måltid.

- Jeg vet jeg er helt ekstrem på det. Vil han ikke ha skive, så prøver jeg med frukt og melk og grøt og...

Vil han ikke ha mat nå, så må jeg vente til neste måltid.

Jeg er sikker på at gullet mitt ikke rekker å bli sulten mellom måltidene heller, for jeg stapper alt mulig rart av frukt etc i munnen hans når han ikke skal ha mat. Bare for å være sikker på at han får nok..

Så lenge du har melk nok, og det høres jo sånn ut, så synes jeg du skal la vesla få regulere dette selv. Har du prøvd å gi henne middagen dere spiser? Vi har mer hell med den enn middagsglass, så nå lager vi bare mat selv. Grøten vil han ha tykk og maten skal være i biter, ikke mos.

LilleM er også slik at midt i måltidet kan han lukke munnen og fnyse med nesen. Men da har jeg gitt ham vann og etter det er han klar for mer mat. Kan det hende at vesla også blir tørst når hun spiser?

Ønsker dere masse lykke til med maten. Jeg er sikker på at vesla en dag setter pris på mat, på lik linje med mamma og pappa! Matvaner smitter på barna vet du!

Skrevet

Etter at jeg skrev innlegget spiste hun som en helt!!

Men frokost i går var helt uaktuelt. Vi øver med vann også, ofte er det ikke så interessant (men det er spennende å få smake fra vannglasset til mamma) men noen ganger drikker hun i vei.

Jeg må bare finne meg i å kaste en del mat, for jeg varmer jo opp det jeg tror hun vil ha...Blir jo bare stress å skulle varme litt og litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...