Gå til innhold

Når mener dere at smokken bør kuttes ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal vi kutte den ut helt?

Når skal den bare brukes når barnet sover?

Bruker dere den til trøst?

Får de gå med smokk når de ikke er lei seg eller skal sove?

Hva mener dere om smokk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

smokken er en redning....

men gutten vår vil gjerne ha den hele tida. han bruker den kun når han sover hos dagmamman, og da er han litt ekstra "sugen" når han kommer hjem. Om jeg gir ham smokken på vei hjem derfra er det helt kjørt.. da vil han ikke gi slipp på den.

vi skal begynne å gjemme smokkene så han ikke så lett ser de. På natta tror jeg vi skal henge den fast i en tråd i senga, så han vet hvor den er og også slik at han mister den om han snur seg.

Når de er 3 år syns jeg det skal være slutt med smokk. da kan de gis bort. evt syns jeg det er fint om man later som man gir de bort til en ny baby, om noen i nær familie venter barn f.eks.

min gutt er ett og et halvt og jeg syns det er tdlig å ta fra ham smokken siden han fortsatt er så liten og ikke ville forstått hvorfor vi tok den fra ham. i den alderen trenger de jo mye trøst osv.

Skrevet

sønnen min som nettopp er blitt 1 år, bruker kunn sutten når han sover. håper vi snart kan kutte den ut mer og mer til han ikke tregner den mer. han har sovnet uten sutten men det skjer i bilen. så han må vel ikke ha den.

barn er nå i og for seg ganske forskjellige noen er mere avhengig av den til trøst/ kos og soving og jeg syntes man skal se ann ungen litt for selv om min ikke bruker den så mye så er det andre som ikke greier seg uten den som er mye eldre.

men en stille og rolig nedtrapping kan være lurt hvis barnet ditt bruker den mye.

Skrevet

gutten min på 20 mnd er glad i smokken. siden han begynte i bhg da han var 16,5 mnd har han kun fått den ved soving eller hvis han er syk.

vet ikk ehelt når jeg skal kutte den helt enda...venter litt til iallfall!

Skrevet

Jeg klippet visst opp smokken min selv da jeg var fire. Var visst helt smokk-o-holiker ;o)

Gutten vår bruker smokk nå når han sover, men ikke ellers. Har egentlig ikke tenkt noe over når han skal slutte med den, men er bare 16 mnd nå, så det blir en stund til.

Skrevet

her brukes smokken ved soving og viss han blir lei av å sitte lenge i bil/vogn! prøver å gjemme dem på dagtid, men finner han en så får han ha den en liten stund til vi avleder ham med noe annet!!

synes de skal få beholde smokken til 3/4års alderen!! tannlegen sier ofte ifra når det er på tide å slutte!! kan ofte ha den lengre viss d kun er på natta!!

barnet er da så stort at de forstår at de må slutte, kan gi den da til kaptein sabeltann, ny baby, henge den opp i et tuttetre, kaste den i do, hende den i en balong og sende den opp til fuglene!!hehe....mange lure triks;o)

Skrevet

så fort de har passert 3 mnd.........

Skrevet

jeg syns når barna nærmer seg 1 år så bør de kun bruke smokken når de sover. ev om de slår seg masse så er det jo en trøst å få den.

verste jeg vet er når barna blir hentet i barnehagen og får smokken rett i munnen.. som ene gutten på avdelingen min.. 4 år er han. en smokk i munnen og en i hånden.

Skrevet

må le litt. vi har en som ikke ahr ville ha smokk siden hun var 3.-3,5 mnd. Men i en alder av 20 mnd. fant hun en i lekekassa si (har dukket opp ikke mindre enn 3 lurer litt på hvor de har vært) og den er vist kjempegod å ha i munnen iog tygge på. holder på med tann nr. 18 så er nok en redning nå som det klør ekstra i munnen.

men det er ikke slik at hun bruker den ver dag hun må få øye på den før hun skal ha den.

Skrevet

Snuppa her har brukt smokken kun til soving siden ho var 10-11mnd... Kanskje før også, husker ikke helt. Ho får den også når ho er syk, og når vi skal kjøre/ gå tur langt og ho sutre...

Finner snuppa en smokk på gulvet eller i lekekassen om dagen, spør eg henne bare om ho bruke smokk? Og da tar ho den ut, og enten gir den til meg eller legger den tilbake i lekekassen. Når ho står opp om morningen, kaster hun smokken fra seg og opp i sengen også :o)

Når den skal kuttes ut helt, vet eg ikkje... Men ser for meg at den bør fjernes før hun fyller 3 år...

Skrevet

Dattera til venninna mi er straks 3 år og bruker smokken MYE av dagen. Da hun var her sist, gikk hun med smokken i munnen nesten hele tiden. Det syns jeg ikke noe om, og syns det er slapt av henne og ikke gjøre noe med det.

Hun har selv sagt hun ikke orker maset etter smokken når de skal slutte...

Skrevet

husk at barn er forskjellige og alle ikke har like stort suttebehov. man kan ikke rakke ned på andre mammaer fordi de er "slappe", det gjelder å slutte med ting på et tidspunkt der det passer for hele familien. det er ikke bare bare å slutte med en vane(jeg har prøvd å slutte med kaffe og det er helt grusomt:))

Skrevet

Jenta vår er snart 2 år, og har kun brukt smokk når hun sover..men nå merker vi at hun ønsker den oftere og maaaser seg til smokken også på dagtid, noe hun KUN får når hun er syk...

vel, jeg har tenkt rundt 3 år ca...kanskje litt før...skal ivertfall gjøre ett forsøk men vi får se når den tid kommer...

Til deg som har tenkt å henge smokken i en tråd i sengen...:: d hadde jeg IKKE gjort om jeg var deg, er han MAX uheldig så kan han jo få den rundt halsen og i verste fall kveles !!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg rakker ikke ned på venninna mi av den grunn, men, ja jeg syns hun er slapp som lar henne gå med smokk hele tiden. Hun er tross alt 3 år.

De har ikke en gang prøvd å kutte ned på bruken. Har ikke sagt at de nødvendigvis må slutte, men i allefall prøve å ikke la henne gå med den heeeele dagen.

Jeg har ikke noe med det selvsagt, men det er min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...