LiHa Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Jeg en en trøtt og uopplagt mamma med ei jente på snart 8 måneder som er våken ca en gang i timen, noen ganger annenhver time hver natt mellom midnatt og 07. Mannen min og jeg har prøvd masse for å få henne til å sove hele natten, men det ender med hysterisk skriking. Til slutt er vi så slitne av gråtingen at vi tar henne opp å vugger og nynner til hun sovner (Vi bytter på å stå opp). Jeg ender som regel opp med å gi henne mat også for at hun skal sovne igjen, selv om vi egentlig vil at hun skal slutte med nattmaten. Jeg har forstått at hun ikke bare våkner fordi hun er sulten, for hun våkner like ofte om hun får mat eller ikke. Kan hun ha skjønt at ;"jo mer jeg skriker, jo enklere er dem å overtale"... Når vi står opp om morgenen er hun uopplagt og blir fort trøtt igjen. Da sovner hun i 9-tiden, og sover inntil halvannen til to timer. Hun er ikke særlig glad i annen mat ennå, men hun får smake litt grøt om morgenen og noen ganger til lunsj, og så spiser hun en ok porsjon med middag (potet, gulrot og brokkoli) til middag i 17.30 tiden. Ellers ammer jeg ca hver 3.-4. time hele dagen fra vi står opp til hun legger seg kl 19. Hun sovner stort sett raskt i sengen sin om kvelden og sover godt frem til midnatt. Da starter natte-marerittet... Håper noen kan komme med noen gode tips og råd til hva vi kan gjøre for å få noen flere timers nattesøvn:)
lykkex3 Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Hei LiHa Høres ganske slitsomt ut. Søvn er noe vi småbarnsmødre trenger! Min erfaring er at det kan være lurt å legge barnet på eget rom når de har rundet 8 mnd.De kan lett våkne av foreldrene i denne alderen. Ellers kan det hende at denne metoden med å gå inn hvert 10. min kan funke. Ikke ta henne opp av sengen eller prate med henne. Heller ikke gi pupp ( det kan virke som en belønning) bare viske at det er natta og at nå skal hun sove. Det er ikke sikkert at hun sover så mye de to første nettene, men det pleier å roe seg etterhvert. Hun kommer sikker til å bli sint, men så lenge du vet at hun ikke har vondt så handler det bare om hvem som skal vinne til slutt. Er ikke lett for et mammahjerte(: Prøv å være sta. Dette har fungert på mine tre barn, men du som mor vet sikkert hva som er best for din baby. Går ann å prøve. Lykke til!
LiHa Skrevet 26. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2007 Takk for svar:) Jeg skal prøve å være mer sta, jeg har visst ikke vært helt god på det. Teorien jeg har lært om atferd, belønning og straff har aldri nevnt noen ting om mammafølelser, så det er jeg nesten litt skuffet over;) Det er fælt å høre dattera mi skriker så hun nesten mister pusten, og så skal jeg gjøre alt "riktig":) Vi har bare ett soverom, men vi har prøvd å flytte senga hennes ut i gangen. Kan prøve det noen dager til for å se om det hjelper. Jeg er litt bekymret for naboene også for vi bor i blokk. Dattera mi hyler så høyt at det er helt ubeskrivelig, så jeg blir litt redd for å holde mange folk våkne. Dette har holdt på i et par måneder nå, men det er først de siste ukene vi har prøvd å avvenne natteammingen. Håper at jeg snart klarer å ta fra henne sjefsrollen om natta:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå