Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Jeg har et vennepar der han har en sønn fra før. Han er lærling og tjener mindre enn det biomor får utbetalt av nav. Han en sånnen som ikke gidder sjekke ut ting, men bare gjør som folk sier. Altså, jeg sjekket for han på nav at han ikke er bidragsdyktig eller så. Så da regner jeg med at hu får sånn bidragsforskudd fra nav? Men hu har sagt til han at han må betale 1000kr. Mine venner sliter max, de venter barn og de har måttet gå på sosialen for de sliter skikkelig. I tillegg mener biomor at far ska holde alt av ting ungen trenger, han må ha fullt opp md tøy, vintertøy, støvler og alt. Selvfølgelig, noe er jo greit, men vintertøy og sånt, det er jo dyrt. Biomor sender ungen i bhg på de fredagene far ska hente uten stillongs og utedress, kun med en for liten jakke. Synes kameraten min er en tulling som ikke sier noe til henne jeg, men det er jo ikke mitt problem. Men jeg bare lurer, er dette vanlig? Jeg er alenemor selv, og her har far noen skift og litt sånt annet, men resten sender jeg da med. Han er jo med og betaler utetøy og støvler og slikt. Synes bare ting er litt rart der. Biomor fant også plutselig ut sammen med barnehagen (?) at far burde ha mer samvær så hu sa han sku ha ungen en ekstra uke i mnd, men likevel betale 1000kr? Det er vel og litt feil? Ikke fikk han lov til å ha ungen i bhg heller, kan mor nekte det da? Han kan da ikke ta seg fri en uke hver mnd fordi mor synes det?? hmmmm...
mummimammo gleder seg til jul Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Det finns dessverre mødre som skal utnytte situasjoen så til de grader. jeg blir proovsert. Og mor kan ikke bare kreve det ene og det andre, om han føler seg dårlig behandlet må han ta det opp med henne. Jeg forstår ikke hvorfor far skal holde klær og utetøy til han når han er hos han, det er jo bare sløsing,. De kan jo bruke birdagskalkulatoren på www.nav.no. Om han har henen mer så skal han betale mindre. Håper de finne rut av dette, det er kun barnet det går utover.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Ja, det er skikkelig teit. Jeg har også sagt han burde prate med henne. Jeg sjekket faktisk på nav.no for han, for jeg hadde inntektene til begge og sånt. Da kom jeg fra til at han ikke skulle betale noe, og siden han har ungen så mye så skulle det være fratrekk på 875 kr. Vil det si at biomor egentlig ska betale han da? hehe Det beste er at det faktisk ikke går utover barnet da, han får det han trenger og slikt han. Blir hentet i bhg og levert av andre enn faren hver eneste gang, så de prater stort sett ikke sammen heller. Kommunikasjon er og en dum ting. :-)
mummimammo gleder seg til jul Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 hvor mye har far han da>>?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 På en måte kan jeg skjønne det, fordi jeg blei veldig lei av å måtte stå for alt av utstyr til datra mi, i den perioden hun faktisk var hos pappaen sin annahver helg og en dag i uka. Han betalte ikke bidrag heller, så eneste grunnen til at han fikk se henne, var at jeg følte at jeg skyldte datra mi såpass, og ikke han. Men uansett, jeg hadde ikke kunnet sende hende avgårde til pappaen med klær som var for små, eller uten klær hun kunne ha trengt for å være ute og leke etc. Det er ganske smålig, og da bruker man barna i en konflikt som de voksne skal holde seg i mellom. Stygt gjort.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Øh..."Ikke fikk han lov til å ha ungen i bhg". Særiøst? Mora kan ikke nekte det, nei...da er hun i så fall ikke særlig flink til å se barnets behov. Men tydlig at hun kan bestemme alt sammen siden hun har en barnefar som gjør jo det hun sier...har du snakka med dama hans? Hva sier hun? Har de felles økonomi?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Sender ikke med klær jeg heller, og ei får far lov til å ta med utetøy fra barnehagen når han henter. Men det etter 2 år hvor ting aldri har kommet hjem, er ødelagt og annet. Ikke betaler han bidrag og ikke får jeg forskudd pga. 200 kroner mer i lønn enn grensa. Jeg står for alle utgifter og far bidrar aldri. Og vet du! Jeg har pokker meg ikke dårlig samvittighet. Far har nå igjen klart å snike seg unna bidrag ved å påstå han er student. Bortsett fra at det er fjerde gang han prøver på studier, og sikkert ikke kommer til å gjennomføre denne gangen heller.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Han har ungen sin 13 dager i mnd, av og til mer, og mora sier ungen ikke kan være i 2 bhg samtidig, men da tenker jeg på alle de som har delt omsorg, der har vel ungene ofte 2 bhg? Faren er en tøffel og bare gjør som folk sier han. Skikkelig teit. Ja, dama hans er venninna mi, de har felles økonomi, ja. Hu har bare attføring og han har lærlingelønn. Greit at ungen har utstyr hos far og, det er jeg enig, er ofte stress og sende med alt mulig, men her sender hu ingenting og han betaler når han ikke trenger og betaler i tillegg 'for mye'. Ikke at 1000kr er mye, men når han ikke ska betale noe og samværsfradraget er på 875kr, så. Ska snakke med han og si han bør prate både med biomor og med nav jeg. Dessuten, er det ikke slik at mor og far ska dele på henting/levering? Det må også far hver gang, begge veier. Han har ikke lappen og de har ikke bil, og det er over en times kjøring en vei. Han bør nok prate med noen vil jeg tro. Dette er jo helt teit?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå