Gjest Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 I dag har jeg lært at pelargonier og geranier er det samme, men jeg tenker nå på mine som perargonier, da. Og jeg innbiller meg at du er planteguru. Hva nå? Når de siste blomstene blomstrer av skal de stå kjølig og lyst. Det er ikke en kombinasjon som er mulig å oppdrive her. Hva skjer om det blir kjølig og mørkt i stedet? Loft eller kjeller - mørkt blir det uansett. Kan kanskje få litttttt lys i kjelleren, men ville definitivt ikke kaldt det "lyst", nei.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Jeg trenger og hjelp. Hvordan holder jeg liv i en juleglede, helt fram til jul?
Gjest Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Glede kommer innenfra, så du får ta den med deg på julebord!
prekæs Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Altså. de skal stå kjølig og lyst. Jeg hadde tidligere det samme problemet som deg. Satt de kjølig og nordvinduvinterlyst. Dvs mørkt. De visner og kan få lange skudd, men gi de en liten skvett med vann (ikke gjødsel) og hold liv i dem så vidt. når våren kommer, setter du de ut, (men ta de inn om det blir frost) gir de gjødsel og det jeg opplever da er som regel at småskudd visner:S Likevel. senere setter de i gang å vokse og blir enda finere enn de var første året. Du må ikke gjødsle for mye, (det hemmer blomstringen) men sørg for noe ny, god jord. vet forresten om et par bekjente som lot de stå helt mørkt, men de kom seg på våren likevel. Oss gamlinger bør helst kalle pelargonier eller geranier for "moskat". det gjør min vestfoldske bestemor:) Det med julegleder lurer jeg også litt på. Nå som jeg skal bli bestemor, har jeg sørget for skikkelige bestemorvinduer, med antikke trådgardiner og julegleder. Problemet er at etter en uke henger de med hue. Det andre problemet er vel muligens at sist gang jeg hang opp slike gardiner, ble jeg kvalm av dem etter en uke, og tok de ned. Men det er vel en annen sak:/
Gjest Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 YESSSS! Det ER det samme som moskat, altså? Vestfold ruler, det er det jeg alltid har kalt dem, dvs jeg har hata dem hele min barndom, og så stod det pelargonium på lappen dems da jeg endelig konverterte og kjøpte fem stk i sommer, og nå hadde vi englandsbesøk og der var det "lovely geraniums, dear!". Oh, yess. Jeg er så fornøyd. Sikker påa t det ikke var svsk. kvalme? Og om du blir kvalm denne gangen er det sikker sympatigravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå