Gå til innhold

Når barnefar ikke betaler bidrag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far til jenta ble fastslått betalingsudyktig da vi gikk fra hverandre for 3 år sia. I vår kom saken opp til vurderig, og siden han har arbeidet i to år, ble det fattet vedtak om at han skulle betale nesten 3000 kr i bidrag, og dette skulle gjelde fra mai. Han har siden dette ikke betalt noen ting, fordi han mener at han ikke har råd. Han sendte inn klage på vedtaket, men det han lister opp som grunner for å ikke betale, er sånt som Nav Trygd ikke kan ta med i beregningen (har snakket med dem). Selv skjønner jeg at det er mye penger, men han er ikke til stede i datras liv i det hele tatt. Noe ansvar må han da ta, syns jeg.

Så nå lurer jeg på om noen vet hvordan det blir med pengene? Om han ikke betaler, får jeg dem ikke? Noen som vet, rent praktisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. dette går gjennom nav innkrevningsentral siden det er nav som har fastsatt summen av bidraget. Han vil jo få regning av innkrevningsentralen, og få en frist i mnd som han må betale. betaler han ikke vil de sende en purring ca 2 uker etter fristen. betaler han ikke enda kommer det en purring til etter 2-3 uker. Betaler han ikke da heller trekker innkrevningsentralen pengene fra kontoen. Eller de vil sende et pålegg til arbeidsgiver der arbeidsgiver må trekke han. Gjør ikke arbeidsgiver det følger det fatale følger:p å han kommer seg ikke unna summen uansett. Du kan jo søke bidragsforskudd, er jo ikke så mye det heller etter hva du tjener.

:)

Skrevet

Jeg får allerede bidragsforskudd på 950 kr i mnd, det er ikke så mye i forhold til hva han egentlig skal betale, men alle monner drar. Vi klarer oss nå uansett.

Så pengene kommer uansett, til sin tid, på en måte?

Huff, nå syns jeg selv at jeg virker grisk, men jeg liker å ha litt oversikt.

Takker for svar i alle fall! :)

Skrevet

Du høres ikke grisk ut i det hele tatt!! er ikke akkurat en dans på den økonomiske rosen å være aleneforeldre gitt, så skjønner deg godt. En venninne av meg fortalte at Nav hadde sagt at de ikke satte igang noen sak mot far før beløpet var kommet opp i en viss sum... Han fikk først tvunget trekk etter at beløpet hadde passert 20.000. Høres veldig urimelig ut, men jeg tviler ikke et sekund på at det er sånn i dette landet. Jeg har inne en barnebidrag sak selv nå, og lurer veldig på utfallet selv. Far blir nok betalingsudyktig regner jeg med. Får hele 640 kroner i forskudd... hurra, det holder til bleier, thats it.... :(

Skrevet

er far betalingudyktig kan dem ikke gå inn på kontoen. Dem regner ut hva han kan leve av så kommer bidraget. Her har barnefar 15 000 i gjeld. han fikk et varsel av tvangpålegg etter 2 mnd hadde gått siden han ikke betalte. jammen kom det plutselig 6000 kr inn på min konto. tror han ble litt skremt.

Skrevet

Barnefar blir ikke regnet som betalingsudyktig, og summen må vel snart være oppi 20.000 kr nå. Så da kontakter de sikkert arbeidsgiver snart.

På en måte vil jeg ikke ha pengene hans. Han stiller ikke opp for henne i det hele tatt.

Skrevet

Ja det IS vil gå til arbeidsgiveren å kreve at de trekker den summen +gjeld til deg og nav pga forskudd.

Selv fikk barnefar her smekk på fingrene å arbeidgiveren trekker han 7000 i mnd, pga gjeld for 8 mnd og bidrag hvor det er 0 samvær.

Skrevet

er ikke sikkert at du får alt selv om det er sak mot ham. jeg får kun bidragsforskudd selv om han skulle ha betalt i snart tre år. er ikke sikkert han klarer å betale ned det han skylder, og da får du ikke annet enn bidragsforskudd.

det jeg har fått fortalt er at dersom ikke hele summen er blitt utbetalt før ungen er 18 år får ungen den resterende summen da:) så regner uansett med at han ikke slipper unna å betale, det tar bare litt lengre tid.

Skrevet

Om ungen får det til slutt, så er jeg fornøyd. Det skal jeg sjekke opp. Takk! :)

Skrevet

det tviler jeg sterkt på at ikke stemmer. selv er jeg 21 år og moren min har fått bidragsforkudd nesten hele tiden. Faren min har en gjeld på over 200 000 kr. og de pengene går i lomma på staten nå etter at staten betalte forskuddet til moren min. slik fungerer det.

Skrevet

Selvfølgelig går pengene tilbake til staten... Det er jo de som har betalt pengene til din mor så da må de jo få de tilbake, eller hva?

Skrevet

Vi har dette gjennom NAV, noe jeg synes er utrolig greit. Pappaen er veldig loyal, så tviler på han hadde latt være å betale hvis ikke.Men synes likevel det er en god ordning for bidrag. Da har man en konkret dato man vet at pengene kommer uansett;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...