glad og lykkelig Skrevet 25. november 2007 #1 Skrevet 25. november 2007 Hei:) Jeg er veldig klar for barn nummer to, men lurer litt på om dette kan stemme: Som student har jeg ett og et halvt år igjen på skolen, og syns det er for lenge å vente til etter det. Dersom jeg får et barn på slutten av siste skoleår eller rett etter (f.eks mellom mars og juli) vil jeg da ha rett ti fødselsstipend fra lånekassen OG engangsstønad? Er det sånn at man må søke og få plass på nytt studie, og få permisjon fra dette? Må man da fullføre dette etter permisjonen for at stipendet ikke blir gjort om til lån? Fant ikke svaret på lånekassen sine sider.... Og.. Dersom jeg får barn før jeg blir ferdig med eksamen, kan jeg ta permisjon og likevel ta eksamen i permisjonen? Om noen skjønte det:) Sånn at jeg blir ferdig med skoleåret? Er det noen som har vært i lignende situasjon som er litt stø på lover og regler? På forhånd tuuusen takk for svar!! Klem fra
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 du får iallfall fødselstipend tom juli.. er litt usikker på om du må søke på nytt studie etter det.. men skader ikke å gjøre det. er jo bare å søke permisjon fra det og ikke fullføre det senere. Du kan ta eksamen under permisjonstiden så lenge du har betalt semesteravgift og ikke meldt deg av eksamen, så vidt jeg har forstått. Så da er det mulighet for å fullføre det året. Engangsstønad før du uansett om du går på skole eller ikke.. Det som avgjør om du får det, er om du har opparbeidet deg rett til foreldrepenger.
~sjiraff~ Skrevet 5. desember 2007 #3 Skrevet 5. desember 2007 For å ha rett til fødselsstipend må du studere eller ha permisjon fra et studie. Altså får du bare støtte til du er ferdig på skolen. Men som du selv sier er det bare å søke på et studie og deretter søke permisjon derifra. Du behøver ikke å ta studiet i ettertid. Engangsstønaden har du krav på uansett så lenge du ikke mottar fødselpenger fra nav.
linepetrine Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 Du er ikke helt blank,men en fornuftig person som forsøker å ta en gjennomtenkt avgjørelse Ville bare si at jeg har tatt eksamen med 4 mnd gammel baby, melkespreng, blærekatarr og en ektemann på gangen som passet på våre to barn, og steppet inn da jeg måtte amme! Du kan søke om å få eget rom til deg og babyen. Dette var jeg for sent ute med å gjøre, derfor fikk jeg ikke det, men jeg hadde kun meg selv å takke. Så, lykke til, dette skal du nok klare, jenta mi!
glad og lykkelig Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2008 Takk for svar:) Det går nok veien dit!! Men, en ting til jeg lurer på: Siden jeg evt vil være ferdig med min utdanning, må jeg jo søke et el annet høsten etter som jeg kan ta permisjon fra for å få støtte. Viss jeg ikke fullfører dette senere, vil jeg da måtte betake tilbake pengene som lån? Er de så "greie" at en får beholde pengene som stipend?
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Jeg tok studiekomeptanse da jeg fant ut at jeg var gravid.. Fant ut dette i januar, så jeg søkte som vanlig på studiet 15. april som jeg egentlig hadde tenkt til å gå på om jeg ikke hadde vært gravid. Fullført det studiet jeg gikk på og fødte i september.. Søkte om permisjon fra det studiet jeg kom inn på og det fikk jeg.. Fikk fødselsstipend på 80.000kr fra lånekassa og engangsstønden på 33.000 kr. Jeg begynte på studiet nå i høst som jeg hadde hatt permisjon fra..
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Så lenge du har krav på fødselsstipend og søker deg opp på et nytt studiet, så kan du si nei til plassen senere uten å betale tilbake pengene:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå