Gå til innhold

Nettstudier og skolestart på "unormalt tidspunkt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sendt mail til lånekassen men får ikke svar, kommer ikke gjennom på tlf heller.

Jeg skal ta allmenn påbygg på internett, og nettstudiene jeg skal ta kvalifiserer til støtte fra lånekassen. men jeg har lyst å begynne når jeg går ut i permisjon, altså i mai...

men får jeg støtte fra mai til mars, altså 10 mnd (støtte også i sommerferien) eller må jeg vente til august og få støtte fra august til juni?

det jeg fant om dette...:

Merknad

At utdanningen har startet 1. november/1. mars eller senere gjelder oppstart av utdanningsopplegget, og ikke om søkeren eventuelt har startet sent, for eksempel som følge av verneplikt eller utenlandsopphold.

Merknad

Søknader som ikke er omfattet av søknadsfristen 15. mars:

- Søknaden gjelder støtte til diplomarbeid, sommerkurs, feltarbeid eller liknende som foregår helt eller delvis i sommerferien.

- Søknaden gjelder studieopphold utenfor lærestedet som starter etter 15. mars.

Søknader som ikke er omfattet av søknadsfristene 15. mars og 15. november:

- Søker som har søkt om støtte i et annet nordisk land og overholdt søknadsfristen der.

Pnkt 2 under mrk 2 sier jo egentlig at jeg får støtte om sommeren og kan søke etter 15 mars slik jeg forstår det, men jeg ble veldig usikker her altså...

Noen som har gjort dette?

Altså søkt om stipend til å ta skole som ikke starter på høst/tidlig vår, og fått stipend/studert i sommerferien? eller må jeg avbryte studiene i sommerferien og begynne på'an igjen i august?

og kan jeg søke skoleplass og stipend FØR permisjonen er ferdig, så lenge jeg ikke begynner å studere/motta studiepenger før permisjon er ferdig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal ta videregåendefag på nett tar du vel eksamen som privatist, vil jeg tro? Da er eksamen enten rett før jul eller rett før skolers sommerferie. Du vil ikke få støtte for lenger studietid enn normert.

Dersom du skulle ha mulighet til å ta eksamen på ukurante tidspunkter er det mulig det stiller seg annerledes, men det har jeg aldri hørt om at er mulig.

Levere søknaden kan du gjøre før permisjonen er ferdig, så lenge den omfatter en studieperiode som begynner etter perm.

Skrevet

ja det blir jo som privatist... leverer inn oppgaver over nettet osv... kommer sikkert til å ta eksamenen til julen 08 eller våren 09...

Men jeg får vel støtte for 10 mnd selv om eksamenen er 12 mnd etter studiestart? og så jobber jeg bare de 2 mnd når jeg er ferdig å studere og venter på å ta eksamen... eller får man ikke penger i ferien uansett?

uff, har lest ALT på lånekassen sin side men finner faen ikke ut av dette greiene her altså...

Skrevet

Rimelig sikker på at nei, denslags fleksibilitet er ikke å spore hos Lånekassen. Du får støtte fra august t.o.m. desember for eksamen(er) som skal tas i november/desember, og fra januar t.o.m mai for eksamener som skal tas på vårparten.

Du kan selvsagt ringe dem og høre, telefonkøene bør ikke være så ille på denne årstiden.

Skrevet

fader... jaja da får jeg bare vente til høsten=) merkelig at de må være så nøyen på det da, er vel samme om jeg får stipend fra august til juni eller mai til mars!?!?

har prøvd å ringe men får bare noen rare lyder. kan ha vært teknisk feil da, får prøve igjen i morgen=)

Skrevet

Prøv e-postadressene [email protected] eller [email protected] - jeg æ'kke hundre prosent sikker på om jeg husker dem riktig, men om jeg gjør så skal de ta deg til et par lokalavdelinger med mindre å gjøre enn de på Økern, ergo langt kjappere svar. Men Lånekassen har en lang tradisjon for å ignorere e-posthenvendelser første og beste saksbehandler ikke vet svaret på.

Skrevet

takk for tipset!

sendte mail for 10 dager siden, behandlingstiden skulle være på 4 dager... da får jeg sende mail til lokalen da=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...