Gå til innhold

Er livredd jeg nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bestemte oss ikveld for å dra fra hverandre, og ble enige om delt foreldreomsorg. Men hvordan gjør dere det? Hvordan deler dere det opp?

Hvilke økonomiske rettigheter har jeg når det er delt foreldreansvar? Prøvde å lese på nav, men fikk liksom aldri no svar.

Uff, er livredd jeg nå, har vært sammen i 8 år til våren og nå er vi ikke sammen lengre, dattra vår er 8 mnd gammel. Hvordan skal jeg klare dette da? Starte hele livet på nytt igjen? Ble sammen med ham da jeg var 16, nå er jeg 24 år, har jo så og si hatt hele ungdomstiden min med ham :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delt foreldreansvar og delt samvær er to forskjellige ting, og har ingen ting med kvarandre å gjer.

Delt ansvar betyr at all informasjon om barnet skal gå til begge to. Om hovedomsorgsperson dør/ blir forhindret til å ta seg av barnet, vil omsorgen gå automatisk til den andre foreldren osv.

Delt omsorg betyr at barnet bur like mykje hos begge foreldrene. Det blir ikkje anbefalt delt samvær for unger under 3 år, heller eit fast busted og hyppige samvær med den andre av foreldrene.

Økonomiske rettigheter går på samvær, og ikkje ansvar.

Bestill time til mekling hos familievernkontoret og time hos NAV så hjelper dei deg med det du trenger.

Sjekk ut tråden litt lenger nede på siden, der står alt du har krav på som aleneforeldre.

Lykke til videre, du er nok sterkere enn du tror akkurat nå. Ting kommer til å ordne seg ser du :-)

Skrevet

Hvis dere virkelig gjennomfører dette kommer du til å klare det, men det er knalltøfft! Dette er bare godt ment, men er du virkelig sikker på at du ønsker å bli alenemor?

Det er mye værre enn man skulle tro. Har vært på begge sider selv, og er ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt, selv om forholdet ikke akkurat er en dans på roser.

Nå vet ikke jeg hvorfor dere har tatt det valget dere har tatt, eller hvor lenge forholdet har skrantet, men vær så snill å tenk deg veldig nøye om! Ingen ting er værre enn å gå fra hverandre, for så å angre på valget.

Det sliter MYE på forholdet å ha baby i huset, og det tar ofte lang tid før mennene våre får vent seg til den nye tilværelsen.

Så dersom dere ikke har prøvd det allerede vil jeg anbefale familieterapi, og evt. at dere tar en prøveperiode. Mye kan forandre seg på noen mnd altså!

Men hvis dere virkelig har gjort alt, og dere virkelig ikke makter å kjempe mer, så klarer du dette!

Ja, det er knalltøft, men man klarer det man må.

Ta deg en tur på trygdekontoret du. De kan hjelpe deg med det meste. Økonomisk sett går det som regel veldig bra.

Du gjør lurt i å skaffe deg en utdanning nå, for det får du støtte til fram til barnet fyller 5 år, og en utdanning vil du behøve når du ikke lenger har krav på OS.

Lykke til! Trøsteklemmer fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...