Gå til innhold

Kan far til barna kreve å ha de i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren vil ha største hos seg i julen. Det vil jeg IKKE.

Kan han kreve det?Vi var ikke gift men samboere da det ble slutt i sommer. Jeg vil være sammen med begge barna mine i julen :-(

Hvordan er lovverket mtp sånt da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror neppe det er noe lovverk på hvem som skal ha barna i jula. Men at dere må bli enige dere imellom, evt gå til et familiekontor eller noe slags megling hvis dere ikke blir enige.

Skrevet

Han får ikke ha henne, jeg trenger å ha begge hos meg nå.

Han sier han skal ha henne så dette blir ikke lett

Skrevet

Med tanke på hvordan han har behandlet deg, så NEI HAN FÅR IKKE LOV å ha henne i julen:-(

Stiller han opp?

Han kan nok ikke bare bestemme seg for at han skal ha henne i julen, og så blir det sånn. Men hvis han ønsker det, og dere ikke blir enige, må dere nok til mekling.....:-(

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Har dere ikke laga noen samværsavtale? Vanlig med annenhver jul hos hver forelder.

Er situasjonen dårlig mellom dere? Hos meg og barnefar er den grei nok til at vi feirer jul sammen hos familien hans. Kunne det vært en løsning for deg?

Aner jo ikke om barnefar hos deg er fraværende eller ikke, så lite jeg kan si om denne saken.

Skrevet

Etter det han gjorde mot deg synes jeg ikke han kan kreve noe dom helst... Har dere delt omsorg eller? Tror det har endel å si... Hvis du har omsorgsretten tror jeg at du kan bestemme.

Skrevet

Han virker ustabil, dukker opp i tide og utide,har to ganger "glemt" å hente Mimmi i barnehagen sånn at de har ringt til meg og bedt meg komme.

Han er sint fordi jeg ikke kan tilgi han og har blitt en helt annen person som jeg ikke vet om jeg kan stole på i forhold til barna og det er ekkelt.

Skrevet

Han har vel akkuratt like stor rett på barna i jula som det du har. Hva slags samværsavtale har dere da?

Skrevet

Få laget en samværsavtale!! Og gå på familievernkontoret. Er ikke det et must når man går fra hverandre selv om man ikke er gift? Trodde det var loven, jeg...

Og selv om han har vært en dritt med deg, så ikke la det gå utover ungenes forhold til han. Hvem som skal være sammen med hvem i jula kan dere få hjelp hos familievernkontoret til å finne ut av.

Lykke til!

Skrevet

Er HAN sint fordi du ikke kan tilgi ham???

Fy faen...hadde han tilgitt deg om du hadde gjort noe sånt?

Nei vettu hva, han burde legge seg langflat og krype til korset, ikke gå rundt å være sint:-(

Skjønner veldig godt at det er ekkelt. Dette er ting du kan bruke mot ham.

Skrevet

Mannen burde vært meldt til politien for svindel og bedrag. Å lure en annen person slik som han lurte deg over lengre tid ved å spille et dobbeltliv, (iallefall slik jeg har oppfattet situasjonen) burde ikke være lov. Og tror neppe det er lov heller.

Så å komme her nå å kreve barna i julen er jo helt horribelt!

Ta kontakt med familieværn kontoret du, og forklar situasjonen. Kan ikke tro de gir han barna nå til jul etter alt du har vært gjennom. Det ville iallefall vært helt bak mål.

Alle emd litt vett og medfølelse for andre sjønner jo at du trenger begge abrna hos deg nå etter det du har måtte gå gjennom de siste mnd.

*en stooooor klem*

Skrevet

Loven sier at samværets omfang skal avtales mellom foreldrene. Dersom barna bor fast med deg har barna rett til samvær med faren sin. Utover dette er det meningen at dere skal komme til enighet, da kan dere avtale hva dere vil. Loven kommer med et eksempel og mange bruker denne ordningen. Den er omtalt som vanlig samvær. Men som sagt: det er opp til dere hva dere avtaler.

Om dere ikke blir enige kan dere bruke familievernkontoret. Men jeg vil tro at dem vil at barnets far også skal få se barna i julen. Om det blir annen hvert år eller delt jul, det tror jeg dem overlater til dere å bli enige om. Men loven tar utgangspunkt i at det beste for barna er å være mest mulig sammen med begge sine foreldre.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Du kan jo ikke kreve å ha de hver jul, men hvem som skal ha de første jula etter et brudd vil jeg tro er et vanskelig og sårt tema for de fleste.. Ville kontaktet familievernkontoret jeg, der kan dere kanskje prate sammen og bli enige.. Hvis begge ungene er hans ville jeg ikke splittet de ihvertfall.

Skrevet

Unskyld at jeg spør. Men han ønsker kun og ha den største og ikke den minste? Og vil han da ha henne med seg til henne som han har bedratt deg med over lang tid.

Nei sett deg på bakbeina og ha begge to hos deg i jula.

Lykke til

Skrevet

Si at dere skal gå til familevern kontoret å løse det og fortell denne famile damen hvordan du føler det, hvordan han har vært osv så råder hun sikkert til at du skal ha jenta di denne julen til han feks har blitt mere stabil og til du har kommet deg etter bruddet osv.. Så kan han feks ha henne neste jul eller noe..

Skrevet

Jeg vet jeg ikke kan kreve å ha de hver jul men denne må jeg ha de begge to. Han kan jo være med sønnen han aldri fortalte meg om denne julen. Han bryr seg ikke mye om barna sine, han har sett Ellie 3 ganger...jeg nekter han ikke noe, har sakt han kan komme når som helst bare vi avtaler på forhånd men han bryter hver eneste avtale. Håper det blir bedre for når de blir større vil de bli veldig såret..

Skrevet

om han ikke har samvær med dem til vanlig vil jeg ikke tro han kan ha dem i julen heller

Skrevet

........kjære deg... håper virkelig du får ha de i julen. Et hvert menneske med vettet i behold ville latt barna være hos deg denne julen, så ja jeg vil nok tro det ordner seg. Neste år er det jo lettere for alle , og da kan han jo ha de begge to:-) Håper du får en fin jul, det fortjener du virkelig. Stor klem .........

Skrevet

Er vel vanlig med annenhver jul.........

føler med deg. Det må være vondt å slippe barna avgårde når man ikke ønsker. men jeg synes ikke du skal splitte barna i jula jeg da.

Uansett hva han har gjort mot deg, kan du ikke nekte han å ha barna i jula, eller andre høytider.

Håper han stiller opp ellers også da!

Skrevet

Si til han "så lenge vi ikke har en skriftlig avtalle på samvær så har du ikke noe rett på noe som helst, om du vil ha barna dine på høytidsdager så får du stille opp ellers, i år har du ikke stilt opp, og i tillegg vil jeg ikke skille søsknene, så i år kan du bare glemme, men følger du samværsavtallen hele neste år så kan du ha dem julaften 2008. godtar du ikke dette så får du ta det med FVK (Familievernkontoret)"

også gir du han ett skriflig skriv om samvær som du ber han undertegne.

(ville ringt og bestilt en time på FVK og fortalt såta. om dere ikke allerede har vært der)

Skrevet

selvsakt kan hun nekte han og ha et barn han har sett 3 ganger på julaften. og siden man ikke sklider søken på høytidsdager er det naturlig at elstejenta også får være hos mor denne dagen.

neste jul er en annen sak

Skrevet

signerer mortilgunnar jeg

akurat sånn kan du si det,han stiller jo ike opp i det hele tatt og hadde du vært smart så kunne du skrevet opp de gangene han ikke har holdt en avtale med kl slett og dato,feks når han har glemt å hente henne i barnehagen osv

han må jo stille opp før han kan kreve sånn er det bare,han er nok bare ute etter å ramme deg tenker jeg

lykke til

Skrevet

Synes sånne folk som er utro og ødelegger en hel familie og vel så det, skal opptre mer ydmyk enn det din eks gjør nå, HI.

Det er din jul i år!!!

Alvorlig talt.

Skrevet

Hei,

har dere ikke vært til mekling og avtalt samvær? Dere må jo det for å få meklingsattest som gir deg rettigheter du har krav på som alenemor. Jeg er ikke helt med på argumenter som at han har like mye krav på samvær med barna i dette tilfellet. Med så små barn må faktisk tillit være på plass....ikke minst burde man kjenne sine barn noe en mann som aldri var hjemme ikke har hatt muligheten til. Man tar sine valg her i livet og de får konsekvenser. Ønsker man å endre på det bør man kanskje starte med å vise reell interesse for ungene sine og ikke bruke dem som brikker i et maktspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...