anlej Skrevet 25. november 2007 #1 Skrevet 25. november 2007 Lillegutt har ofte feber, og har ved 2 anledninger hatt feberkramper. Har begge gangene ringt nødnummeret - men er det slik at man ikke "trenger" å gjøre det når man vet hva det er og hva man skal gjøre?
Gjest irismor Skrevet 25. november 2007 #2 Skrevet 25. november 2007 Hei snuppa =) Har han hatt feberkramper nå i dag? Vet ikke hva jeg hadde gjort men hva sier de når du ringer 113? de bør jo være behjelplige uansett. Stor klem =)
anlej Skrevet 25. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2007 Hei :-) nei heldigvis ikke feberkramper i dag, men har jo vært engstelig for det. Derfor tenkte jeg på dette.. De sa ikke noe på at vi ringte sist ihvertfall, og ambulansen kom.. stor klem tilbake
☆Pacific sunset☆ Skrevet 25. november 2007 #4 Skrevet 25. november 2007 Da eldstemann min hadde det ringte jeg nødnr. og det sa de var lurt - spes hvis det er første gang for da vil de ta div- prøver og målinger av han. Vi fikk også beskjed om å få tak i STESOLID rektalvæske og ha det i hus tilfelle det ble mer kramper. Så det har vi i hus - alltid... Det er sååå ekkelt med feberkramper altså - trodde seriøst han skulle dø fra meg da han fikk det, heldigvis kom han til seg selv etterhvert og vi har en sykepleier i etg. over som "reddet" oss og fortalte hva det var. Feberkramper er visst ufarlig så hvis du vet at du skal kjøle ned osv og det går over med engang er det sikkert ikke nødvendig - og hvis du har stesolid liggende så kan han få det hvis han ikke kommer til seg selv rimelig raskt..
anlej Skrevet 25. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2007 Sist det skjedde nå fikk han ikke kramper, men bare datt bakover og ble borte. Skjønte at det var feberkramper og satte stesolid. Ambulansen kom og kjørte oss først til legevakta, som igjen henviste oss til sykehuset da legen var usikker på om det var feberkramper eller ikke, siden han ikke hadde kramper. Ble skrevet henvisning til eeg og går nå og venter på resultatene på den. Ble litt bekymret da legen sa at de som fikk feberkramper flere ganger lettere var utsatt for å få epilepsi.. Men hvis jeg skjønte deg rett nå, så trenger jeg ikke å ringe nødnummeret hvis han får det igjen, men ringe lege, evt legevakt?
anlej Skrevet 25. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2007 Feberkramper er forferdelig - og aller verst første gangen. Jeg trodde som flere sier, at han døde. Det virker som om det er litt opp og ned på praksisen hva slags tester og målinger de gjør - det ble bare tatt blodprøve etter første gangen.. Synes det tok lenge før han kom til seg selv med stesolid og jeg da. Og når han da begynte å komme til seg selv virket han ruset.
☆Pacific sunset☆ Skrevet 25. november 2007 #7 Skrevet 25. november 2007 En ting til: de barna som får ofte feberkramper bør få i seg paracet før feberen stiger så høyt, selv gir vi paracet ved minste tegn til feber - orker ikke oppleve det igjen. Da vi kom på sykehuset med gutten vår da han hadde feberkrampe, sa legen at man fint kan doble dosen av det som står på paracetpakken.
anlej Skrevet 25. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 25. november 2007 Uff ja, ble litt engstelig - og det hjelper jo ikke særlig at jeg holdt på å dø av en spesiell form for barne epilepsi da jeg var liten! Så du følger ikke bruksanvisninga på hvor ofte du skal gi paracet? Jeg har fått beskjed om å gi ved 38,5 og en blanding av paracet/pinex og ibux i flytende form.. Paracet alene hjelper ikke. Har gutten din hatt mange anfall? Min er ikke mer enn 17 måneder, så han kan fortsatt være utsatt for det ettersom jeg har forstått
anlej Skrevet 25. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 25. november 2007 Hvordan klarte du å stoppe anfallet uten stesolid? Kle av til bleia og gå utendørs? Det som jeg synes er verst er at han er borte så lenge, øynene ser helt fæle ut - ser omtrent bare det hvite i de, og han er helt slapp. Han er sånn ihvertfall i 15- 20 min - med og uten stesolid.
anlej Skrevet 25. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 25. november 2007 dytter litt, så kanskje 3småkrapyl:) ser denne igjen
anlej Skrevet 25. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 25. november 2007 takk for et langt og fint svar. Lurer på om han har hatt feberkramper flere ganger jeg nå.. Det hender ofte at han får rykninger i kroppen når han har feber. Det plager han tydelig, men det skjer gjerne i løpet av en halvtime - fra han får febernedsettende, til de virker. Ikke bestandig, men det har hendt ja.. Barnelegevakt - det hørtes ut som et fint alternativ. Vi har kranglet mange ganger med legevakta vår her.. Kan jeg spørre sånn ca. hvor du bor? tror ikke vi har barnelegevakt her i området
anlej Skrevet 25. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 25. november 2007 vi svarte litt visst om hverandre litt, men jeg skrev et svar/spørsmål til litt høyere opp i tråden etter det lange svaret ditt
*Minnie Mus* Skrevet 25. november 2007 #13 Skrevet 25. november 2007 Hei, sønnen min på 4 har hatt feberkramper sikkert 10 ganger eller mer. Har fått veldig ulike beskjeder fra legene ang å gi stesolid. Fikk høre at man uansett ikke skulle gi det med engang. Mener å huske at det var etter minst 5 min. Har bestandig ringt nødnr, for det er bedre å ringe en gang for mye, enn for lite, selv om det ikke skal være farlig. Paracet hjalp ikke på gutten min heller, vi fikk noe annet som het... acetylsalicylsyre tror jeg, det fungerte mye mye bedre.... Nå har han vokst fra det heldigvis.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 25. november 2007 #14 Skrevet 25. november 2007 Datteren vår har hatt feberkramper 2 ganger. Første gangen ringte vi 113, og ble hentet av ambulanse. 2. gangen tok jeg tiden på anfallet, og lot henne ligge i stabilt sideleie mens det sto på. Siden anfallet gikk over før det var gått 5 minutter ga jeg ikke stesolid:o) Begge gangene har hun blitt helt fjern etter anfallet, men dette er helt vanlig. De gråter gjerne en del (sånn monoton sutring) og reagerer ikke nødvendigvis på prat eller lignende (det har ikke datteren vår gjort). Ga henne paracet (stikkpille), og la henne i senga så hun skulle få sovet ut:o) Ga beskjed hos fastlegen min noen dager senere at hun hadde hatt feberkramber for 2. gang, slik at det står i journalen hennes. Stesolid er sterke saker, og jeg ville prøvd å unngå å gi dette dersom det er mulig:o) Vent i minst 5 minutter (noen mener 15 minutter) før du setter denne "sprøyta". Lykke til=) Vi gir forresten paracet hver 4. time når hun har feber. Kler selvfølgelig også av henne;o)
anlej Skrevet 25. november 2007 Forfatter #15 Skrevet 25. november 2007 Hvis han får rykninger når han har feber, men det holder seg på det nivået, kan det likevel være begynnelsen på et anfall - utfallet kan gå begge veier for å si det slik?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 25. november 2007 #16 Skrevet 25. november 2007 Jeg tror det er ganske vanlig at barn skjelver litt når de har feber. Dette trenger ikke å være begynnelsen på feberkramper:o) Datteren vår har begge ganger gått rett fra å være ekstremt varm og sløv til å få kraftige rykninger i hele kroppen. Hodet bøyes bakover, øynene ruller slik at man kun ser det hvite og hun blir helt blå.... Det er ikke noe koselig med feberkramper i det hele tatt, og jeg skulle ønske jeg slapp å ha den erfaringen. Men feberkramper er ikke farlig, og anfallet går som oftest over helt av seg selv etter kort tid:o) Som virker som en evighet såklart! Derfor er det viktig å bruke klokke når anfallet starter.... Ikke ta det på "feelinga" hvor lenge det har vart. )
anlej Skrevet 25. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 25. november 2007 Tusen, tusen takk for mange flotte svar - fra dere alle, men spesielt deg 3småkrapyl:) Det er helt klart rykninger han har, og ikke skjelving.. Virker som han blir litt redd av det selv og. Fikk høre av legene at det var helt vanlig med feber, men tydeligvis lønner det seg å forebygge enda mer da. Stort sett har disse rykningene kommet i det tidspunktet da vi har gitt han febernedsettende og til det virker. Igjen, tusen takk for alle svar!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå