Gå til innhold

Trenger litt råd jenter.... samboeren min har fortalt meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

at han tilsammen har 130 000 i forbrukslån som han har tatt opp de siste par årene. Vi har felles økonomi. Jeg har ikke noe særlig økonomisk sans så sambo har tatt på seg ansvaret, jeg har hatt ansvar for hus og hjem. Jeg spør selvsagt hvordan det går økonomisk med oss og han har da svart at det går fint. Jeg har tom sagt at dersom det må strammes inn MÅ han gi meg beskjed fordi jeg ikke vil at vi skal bli gjeldsslaver.

Dette betyr år med overtidsarbeid, dårlig økonomi og at vi må legge husplanene våre på hylla...

Jeg kjenner at jeg er knust fordi han har gått bak ryggen min så lenge...

Vet ikke hvordan jeg skal reagere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja spetakkel, mest av alt er jeg sjokket....

Skrevet

Huff,høres utrolig kjipt ut. Det skal ikke være enkelt. Jeg for min del hadde aldri klart å stole på at mannen min tok seg av det økonomiske uten at jeg visste noen ting. Så kanskje du burde bli litt mer obs på økonomien du også,høres jo ikke ut som han heller har så mye økonomisk sans.

Skrevet

Dette ordner seg helt sikkert så lenge dere er i stand til å betjene lånene på en noenlunde fornuftig måte og ikke misligholder dem. Som du sier blir det et stort innhugg i økonomien deres, men det må dere nesten bare ta når situasjonen er som den er.

Jeg ville blitt utrolig skuffa over samboeren min om han hadde gjort noe sånt, og ville nok spurt meg hvem av dere som egentlig har dårligst økonomisk sans....

Håper det går bra med dere.

Skrevet

Takk for medfølelse. Jeg har bedt han om å ta dette opp med sine foreldre slik at hans mor gjerne kan stille opp med litt pass når han skal jobbe så mye. Går i full jobb selv og har ikke helse til å ta guttungen helt alene.

Lurer på om det er for mye å be om, han vil jo tape ansikt...

Skrevet

Oi, så dette er da penger som har gått til deres forbruk da eller. Jeg hadde blitt steike galen men jeg må si til deg at det er ikke særlig lurt å la en ta seg av økonomien. Selv om du ikke er noe flink med økonomien så burde du ihvertfall ha en oversikt over budsjett ol.

Så mitt råd er å prøve å få refinansiert slik at dere kan få gunstigere renter. Og engasjer deg i familie økonomien heretter.

Klem :=)

Skrevet

Om han syns det er pinlig å spørre moen sin om hjelp fordi dere har lite penger, mangler han ikke bare økonomisk sans, men også innsikt i egen situasjon og hvordan han havnet der.

Råder deg til å holde litt øye med økonomien deres framover, det er ikke alltid lurt å stole 100% på at den andre ordner opp. I alle fall ikke etter en sånn oppdagelse.

Skrevet

Det er sant Tribal. Jeg vil ta ansvaret for den fremover. Jeg har faktisk mye mer økonomisk sans enn han og er i hvert fall ærlig med han...

Skrevet

Men for å være helt ærlig er jeg i stuss på om jeg vil gå fra han. Han vil nemlig ikke snakke om dette, forklare noe særlig og viser ikke på noe måte ay han tar ansvar nå når situasjonen er som den er...

Skrevet

Nå kjenner jeg ikke dere og deres situasjon, men jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg evnt skulle gått ifra samboeren min hvis han hadde gjort det mot oss. Men kanskje det er andre ting som spiller inn også.

Mulig han ikke vil snakke om det fordi han skammer seg og føler seg skikkelig dum. Noen stenger seg igjen da.

Håper det ordner seg og gi han litt tid til å forklare, ta ansvar for økonomien som du sa og prøv å refinansiere.

Hvis alt er bra med dere ellers så er det "bare" penger og han har vært ærlig og fortalt om tabben sin.

:=)

Skrevet

Takk til deg også hopplaaa!

Joda han har vært ærlig i dag, men har jo spurt han mange mange ganger tidligere om det er noe problemer. Han har da svart nei. Vet ikke om jeg kan stole på han når det gjelder andre ting heller jeg nå.

Forholdet vårt har vært labert etter vi fikk gutten vår. Begge er slitne og har lite overskudd til hverandre. Har sex 3 ganger i året fordi jeg føler at vi må det...

Ellers så er han verdens snilleste på andre måter og en varm og omsorgsfull person. Sikkert den snilleste jeg har møtt...

Skrevet

Vet du hva- jeg synes ikke du uten videre kan legge skylden på din samboer for dette. Du har latt han styre uten å sette deg inn i det selv, men du burde ha visst om dette. Du kan ikke skylde på noen andre for en skakkjørt økonomi, når du selv burde ha hatt oversikten. Han har jo i det minste forsøkt å ta ansvar for deres felles økonomi, mens du må jo ha lekt blind! Så du er like ansvarlig for dette selv.

Beklager, men dette må dere ta anvsar for begge to og ordne opp sammen- uten at du skal drive å klandre han for dette. Shopp rundt etter det beste forbrukslånet og en nedbetalingsplan som dere kan leve med. Gå gjennom resten av de faste utgiftene og se etter om noe kan gjøres, type billigere strøm, tlf, bredbånd og ikke minst forsikring. Jeg har ved å ha foretatt en refinansiering av smålån, og sjekket opp disse tingene som jeg har skrevet om og kuttet ut visse inødvendige ting, nettopp fått redusert våre månedlige utgifter med 5500,- i måneden!

Lykke til!

Skrevet

Jo, legger skylden mest på hans skuldre siden han har tatt på seg ansvaret frivillig og takket nei til hjelp. Han har hatt mange sjanser til å stoppe dette. Jeg må kunne stole på et menneske når dem sier at dem skal ta ansvaret...

Skrevet

Skjønner at du blir skeptisk når han faktisk har løyet til deg når du har spurt om økonomien. Og dette med at forholdet blir labert etter man har fått barn kan jeg sette meg inn i. Vi opplevde det også, utrolig lite tid til oss og kjempe sliten når vi hadde noe tid.

Vi fant ut av det med å kreve tilbake litt tid, gå på kino, spise middag eller bare slå av tven på kvelden, høre på musikk og mimre litt. Små ting som hjalp oss på vei.

Ellers ville jeg rådet deg til å snakke med familievern kontoret, de har råd og hjelp.

Lykke til og håper det går bra med dere :=)

Skrevet

Jaja- velg å være offer du. Ditt valg. Men utrolig lite voksent! Total ansvarsfraskrivelse fra din side. Og jeg sier ikke at det er bare din skyld, men denne situasjonen har dere skapt sammen! Du ved å ikke legge merke til overforbruket dere må ha hatt- du har vel en viss oversikt over intekt og utgifter? Og ved å ikke ha kontroll over ting som su står ansvarlig for (felles kort f.eks) Forbruket dere har hatt i fellesskap. Og han som ikke har tort/vært ærlig nok til å fortelle at dette har vokst han over hodet. Og alt det andre han har gjort galt i denne situasjonen.

Skrevet

He he, føler du for å være dommer i denne saken? Pussig... Så vidt jeg husker spurte jeg ikke om hvem som hadde skylden?

Å påpeke andres feil og fordele skyld er vel ikke din sak, er det? Og du bør vel være enda mindre skikket enn meg til det som ikke kjenner til detaljene?

Æsj, å være dømmende er lite sympatisk :-/

Skrevet

Hei:) Du, dere tar lærdom av dette. Sett dere nå ned sammen og gå gjennom økonimien deres. Er det noe dere kan knipe inn på, endre... Kan dere refinansiere frobrukslånet og få en bedre rente og en fast nedbetalingsplan? Mye billigere enn forbrukslån.

Forsvarer han litt jeg da, kanskje. Har dere lagt dere litt til flotte vaner, mtp handling og "unødvendig" shopping? Kanskje han har vært redd for å si fra om at dere burde senke standarden litt og knipe inn på ting. Det er lett å si nei, det går fint, fordi man tror at man mestrer situasjonen. Det var nok ikke enkelt for han å innrømme dette for deg, da han kanskje egentlig bare ønsket å spare deg for denne ubehageligheten.

Mitt råd er at dere setter dere ned sammen og ser over økonimien, rydder opp i dette, utsetter husplanene en kort tid og ordner opp i dette. Også tar dere økonimien i fellesskap etter dette. Har sikkert ikke vært helt enkelt for han heller, dette... Hadde ikke gått fra han pga "bare" dette hvertfall, men som du sier har dere flere problemer. Men gi dere selv en sjanse og prøv å bygg dere opp igjen som ett par og foreldre til ett barn.

Ønsker dere masse lykke til og håper det ordner seg for dere:)

Skrevet

Vel, du står jo fritt til å oppfatte meg slik. Og skjønner jo godt at du liker de andre svarene du har fått bedre...

Hvis du oppfatter det å påpeke at du står ansvarlig for ditt eget liv og økonomi, som dømmende, så får jeg heller være dømmende og usympatisk.

Uansett, lykke til med å fikse dette! Håper dere finner en god løsning.

Skrevet

Takk til deg også godzilla...

Har ikke levd noe ekstragavant nei. Tror at det er 1 år siden jeg kjøpte meg et plagg eller var ute og spiste... Så føler vel ikke at det er så mye å knipe inn på nei. Men det må gå, får ta meg en ekstra jobb og det må han også. Men vi jobber allerede mer enn 100% hver så tiden strekker liksom ikke til...

Skrevet

Det mest interessante her er HVA pengene fra forbrukslånet ble brukt på?

Skrevet

Tror ikke at jeg trenger å svare deg så mye mer enn at svarene du poster sier vel kanskje like mye om deg som tråden sier om meg. Så, takk for ingenting frøken :-)

Skrevet

Eier eller leier... Kan dere selge og bo litt rimeligere for en periode, så slipper dere å arbeide dere ihjel...? Siden dere likevel har planer om noe annet snarlig. Eller evt leie noe rimeligere? Ta en prat med banken.

Vet ikke helt hvordan jeg skal skrive det, men dere må ikke arbeide dere selv og forholdet deres i hjel.

Sett dere opp ett budsjett og en oversikt over inntekter og utgifter. Det går sikkert an å laste ned ett budsjettprogram fra noen steder, eller gå til en bokhandel og kjøpe det på ark...

Skrevet

Må si meg veldig enig med Merrily Tobarnsmamma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...