Gå til innhold

Er så engstelig for malingslukt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi driver å bygger hus så det blir en god del maling... Men er så heldig å ha snille folk som maler for meg, oppholder meg heller ikke på rom hvor det males, for sikkerhetskyld.. Er jo så redd for bebien i magen. I dag har de malt i gangen, med oljemaling. Gangen er vegg i vegg med stua/kjøkken. Jeg har vært på sstua og kjøkkenet i dag, malingslukta kan vel ikke trenge gjennom noe spesielt hit?? Hva tror dere? Kan jeg bare trygt oppholde meg her, for om det er malingslukt i gangen..? Er jo dører imellom.. Litt hysterisk kanksje men jeg spør dere..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Etter det jeg har skjønt så er oljemalingen farigst for fosteret fordi morkaken ikke klarer å beskytte mot giftstoffene..Men: oljemalingen er genial fordi den farlige avgassingen slutter når det ikke lukter maling lenger..Du gjør nok rett i å holde deg unna malingslukten.

Når det gjelder vannbasert maling er avgassingen værre fordi malingen fortsetter å gasse uten at vi merker det..men legen min sa at morkaken klarer å beskytte mot den gassen..men skal det males babyutstyr, babyrom e.l. bør det gjøres i goooood tid før babyen skal ligge i nærheten.

Det går ann å "bake" ut giften, da bør du ikke tenke strømpriser og sette varmen på fullt, lufte innimellom eller bare ha en gløtt på vinduet åpent..på den måten forsvinner gassen raskere:o)

Lykke til!

Hilsen en som har pusset opp i svangerskapet.

Skrevet

Vil bare kommentere litt her:

I følge en malermester jeg snakket med angående oppussing i svangerskapet så inneholder ikke vannbasert maling gasser som avgis - annet enn vann, da.

Totalt ufarlig å male med - totalt ufarlig å være i samme rom som.

Jeg snakker da ikke om vannbasert oljemaling (som også finnes), men akrylmaling.

Tror det er mange misforståelser ute og går her og legen min er nok den siste jeg ville ha diskutert maling med. Snakk med fagfolk!

Skrevet

hehehe enig! snakk med fagfolk, det har jeg gjort..men de fleste snakker om "synsing" uansett hvor mange malermestere jeg snakker med..tro meg,jeg har pusset opp siden i sommer og vært ganske fortvila pga utroolig mange diffuse svar rundt om kring. Legen min kan bare fortelle hva han vet, og han vet at oljemaling er farlig, vannbasert er ikke farlig..men flere er uenige om hvor farlig den akrylmalingen er..derfor er dette litt kjipt for oss gravide som alltid havner i denne oppussingen;o)

Har også søkt opp en del på nettet hvor mange anbefaler å male med akrylmaling leeenge før babyen skal være i samme rom. Det trenger ikke være farlig,men "kan" være det..

:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...