Gå til innhold

Angående sykepenger??!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 50% fast stilling og jobber mye ekstra som tilsvarer 100% i samme jobb. Nå er jeg sykemeldt, pga bekkenløsning. Vil jeg da få sykepenger ut ifra lønn eller den faste stilling.

Dette har jo mye å si for hvor mye jeg får i foreldrepenger...

Sambo sier man kun får 80% av den vi vanlige lønn. Altså den stillingen jeg har fast Stemmer det?

Setter stor pris på svar!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren din har nok rett her. Det er kontraktfestet deltidsprosent du får sykepenger beregnet ut ifra.. Hvis ikke kunne beregningsgrunnlaget blitt en smule skjevt, og man kunne "spekulert" i å jobbe mye før man ble (planlagt..)sykmeldt og da få mer utbetalt i sykepenger enn du ville fått om du jobbet tilsvarende din faste stilling.

Misforstå meg rett nå.. sier ikke du gjør dette med vilje - absolutt ikke! men det finnes nok av uærlige personer ..

Skrevet

Så man får kun 80% av det som er vanlig? Det blir da av min 50% stilling...

Hva med alle de som bare jobber ekstra i jobben min da?Mange som jobber 100% Får de ingen penger fordi de ikke har en stilling? Hvis de skulle bli sykemeldt...

Skrevet

Skjønner ikke hva du mener med at de bare jobber ekstra? Har de ikke kontrakt da? Alt ut over din kontraktsfestede stilling er jo som "overtid" å regne.. å det er ikke pliktig med i grunnlaget, desverre.. Du kan jo sjekke NAV sine sider... der skal det stå utfyllende!

Skrevet

Hmmm... nå ble jeg i tvil selv... var ganske så sikker på at det var sånn det var... men.. Dette er ddet jeg fant på nav sine sider :

Sykepenger fra arbeidsgiveren.

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, dvs den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett o.l regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

Sykepenger fra folketrygden.

Den aktuelle ukeinntekten omregnes til årsinntekt. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten, som regel beregnet på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene som er fastsatt for de tre siste årene før du ble syk.

Sykepengegrunnlaget kan ikke overstige 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G).

Ved gradert sykmelding har du rett til sykepenger tilsvarende graden av arbeidsuførhet. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent.

Skrevet

Jeg jobber på sykehus. Vi har flere som jobber kun basert på ekstravakter og de har en 0 % stilling om de har kontrakt det tror jeg ikke men de er jo personal registrerte. Men dette er skikkelig kjedelig for meg som har jobbet der nå lenge 100% og ofte over det. Nå skal jeg plutselig kun få penger for 50%

Takk for svar uansett, skal kikke litt nærmere på nav sine sider.

Skrevet

Tror jeg må ta meg en tur til nav og finne ut dette her....

Det er kanskje en mulighet for at jeg får tilsvarende lik lønn da :)

Skrevet

Jeg er ikke akkurat samme situasjon selv. 50% fast stilling, men har jobbet så og si fullt siden jeg begynte i jobben. Får full lønn fra nav nå. Er såklart opp til arbeidsgiver om han/hun gir deg full lønn de første 16 ukene du er sykemeldt. Der er de bare pålagt å gi deg det du har på kontrakt. Men etter dette når det er nav som betaler sykepengene, har du krav på et snitt av hva du tjente de tre mnd før du ble sykemeldt. Har sjekket opp dette selv, og måtte gi beskjed til arb.giveren min om hva jeg fikk beskjed om fra nav. For det er arb. giver som skal opplyse om din lænn til nav. Mulig din arb. giver allerede vet at du har krav på så mye du har tjent i det siste, men uansett ville jeg tatt kontakt med både arb.giver og nav for å få det bedre forklart enn det jeg klarer her ;) hehe..

Oj, dette ble langt gitt.

Lykke til =)

Skrevet

oisann, mente at jeg faktisk ER i samme situasjon selv..

Skrevet

Uff, dette ble mye feil gitt mente de 16 første DAGENE, ikke ukene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...