Gå til innhold

Jern og folinsyre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min ble født 7uker for tidlig.. Fikk beskjed om å gi han dette. Ga han det han skulle ha i begynnelsen, men etterhvert har det sklidd mer og mer ut så nå får han ikke noe lenger. Han er 3mnd nå. Er det skadelig? Bør jeg begynne igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sikkert ikke direkte skadelig, men det er jo faktisk en grunn til at alle med prematurbarn må gi dette. De som blir født før termin har ikke bygd seg opp nok jernlagre selv enda, og må derfor få tilskudd. De får jo ikke noe annet jern før de begynner med fast føde ved 6 måneders alder.

Vi har gitt jern, tran (el D-dråper) og folsyre, men nå er jenta 1 år og vi har heldigvis kunnet slutte. Det har vært et styr og det er klart at vi har glemt det en og annen kveld, eller ikke hatt hjerte til å tvinge det i henne hvis hun for eksempel sovnet på puppen, men stort sett har vi faktisk gitt det vi skulle. Ødelagte ullklær (og andre klær) for tusenvis av kroner pga jernsøl har det blitt, men jeg tenker som så at helsa til jentungen er det viktigste. Særlig de premature har jo litt dårligere utgangspunkt enn de andre, og da er det viktig at vi tar ekstra godt vare på dem.

Du gjør jo som du vil og ingen kan tvinge deg til å gi jern og vitaminer, men det handler faktisk bare om å gjøre det til en vane. Her i huset gjorde vi det til mannen sin oppgave å huske på dette, han har blandet sprøyte med jern og vitaminer mens jeg har servert kveldspupp.

Skrevet

Takk for svar.. Vi får vel innføre dette igjen.. Men det står bare at vi skal gi det til 6mnd, har lest her at man skal gi det til 1år. Har jeg fått feil beskjed da? Synes det er så mye man skal gi dem tran, jern, folinsyre og vi behandler til og med for trøske. Huff, nei.. Må vel gjøre det som er best for helsa til lille gutt.

Skrevet

Jern er frem til ett år,folsyre frem til 6mnd.

Jern: 0,5ml morra og kveld frem til 6mnds alder så 1ml morra og kveld frem til 1år.

Folsyre: 0,5ml frem til 6mnds alder.

Skrevet

Hør med sykehuset/legen din om du er i tvil. Noen skal gi til de er et år, andre ikke. Noen må gi så mye som 2 ml jern hver dag, mens andre kan nøye seg med 1 ml daglig. Det var det vi ga Solveig, fram til hun var et år. Du bør i hvert fall ikke kutte det ut uten å snakke med legen din. Dette er forskjellig ut i fra hvor premature barna er, jernlageret osv.

Skrevet

He-he, ja, det er litt mye styr. Vi slet også med trøske i et par måneder, så det var pes en stund. Vi ga folsyre til 6 mnd og jern til 1 år. Folsyren er på resept og det fulgte med den et skriv hvor det var angitt hvor lenge og hvor mye av de forskjellige. Men det er sikkert litt forskjellig fra sykehus til sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...