Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 Mannen min har 35000 netto. Jeg har 9000 netto. så har vi 1000 i barnetrygd. Jeg leste i en tråd her om økonomi om en som hadde 15000 til å "leve"for etter at alt er betalt hver måned. Det er omlag det vi sitter igjen med det, når ALT er betalt. Vi har ett budsjettsysten som gjør at vi har en konto hvor ett fast beløp går inn på hver mnd, dette er nøye utregner med budsjett i begynnelsen av hvert år, slik at selv om feks mars er hard, med bla annet 2 årsavgifter når vi har 2 biler, så er det samma summen som går inn på konto. Men vi starter året med å ha inn en "buffer" i tilegg til det faste trekket. Ergo er det samme summen som går inn dit,hver mnd, uavhengig av om det er en måned som mars med over 30 tusen i utgfter, pga div som årsavgifter, forsikring osv... Nåvel, nå skal jeg ikke forklare min måte å sette opp budsjettet på, men vi har omlag 15000 igjen vi også, og jeg føler vi har det trangt..... Men jeg ser så og si ALLE mener 15000 er mye, de hadde vert glade, og lykkelige dersom de hadde 15000 å leve for ETTER at alt er betalt. Jamen, da fatter jeg ikke hvordan en familie på 3-4 skal greie seg på feks bare 10 000 pr mnd.... Her handles det for mellom 14 og 1600 hver fredag. Da er det mat for en heil uke, men det går altids noen ekstra hundringser utover uken, glemt egg, eller kjøpt for lite yoghurt ol.... Dere som mener 15000 kroner å leve for hver måned, hvor handler dere? Hva gjør at dere greier dette med så god margin? Jeg er så flink med regninger, og system på det, men når det gjelder personlig økonomi, da klurer jeg det til. Jeg handler gjerne klær og div til jentungen 2-3 ganger pr mnd, går bare å plukker det jeg snes er fint, ofte 7-8-9 hundre kroner på kubus eller h&m eller noe, uten å tenke særlig over det. "Sløser" vekk en del på jentungen, jeg vet det. Men dere som greier dere med langt mindre enn 15000 pr mnd til å LEVE av ETTER at alt er betalt, hjelp meg, fortell meg hvordan...................Vær så snill.........
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #2 Skrevet 25. november 2007 Kanskje ved å la være å "droppe innom" å svi av 7-8-9-hundre kroner på barna 2-3 ganger i mnd. Her snakker vi jo om flere tusen i mnd...
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #3 Skrevet 25. november 2007 enig med hun over. Små fine klær på h&m er jo billige, men det blir fort penger når man kommer med en bunke. Jeg har jo gutt da, og da er det ikke så fristende ting som jeg ser borte i jente-delen:-) Jeg er hjemme med bare kontantstøtte, og må derfor tenke før man kjøper. Vi har vært så heldig å arve en god del klær, men når det ellers kjøpes inn nytt er det aldri impulskjøp. Jeg går først gjennom det han har, og det som ligger klart i neste størrelse og så kjøpes det han trenger inn. Jeg fikk sånn dårlig følelse i starten, når jeg pakket bort massevis av ubrukte klær.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 25. november 2007 #4 Skrevet 25. november 2007 Må bare si at vi også har rundt 15000 igjen til innkjøp i mnd og jeg aner liksom aldri hvor pengene blir av. Men jeg gjør akkurat som deg, kjøper alltid akkurat det jeg vil og det blir mye shopping til jentene som allerede har MYE klær. Men så føler jeg plutselig at de trenger det og det, også ser jeg noe fint også koster det ikke ssååå mye, så bare kjøper jeg. Samme med mat, tenker ikke alltid over hva det koster men kjøper bare det jeg vil ha. Så jeg vet godt grunnen og jeg vet at det er der pengene løper løpsk. Bestemmer meg hver mnd at DENNE mnd skal jeg beherske meg og ikke kjøpe NOE ekstra, jeg vet jo veldig godt at vi har alt vi trenger. Men har ennå ikke fått det til...får kanskje bli nyttårforsett... Denne mnd har vi begynt å spare på absolutt alle kvitteringer for å kartlegge forbruket ennå litt mer. Kanksje det hjelper til å tenke litt mer...Hadde vært et smartere trekk å spare de pengene for å si det sånn. Jeg mener, det er ikke mange årene siden vi levde på MYE mindre enn det vi gjør nå og jeg følte vi hadde det veldig bra da også...
Beama Skrevet 25. november 2007 #5 Skrevet 25. november 2007 Vi har ca. 7-8 000 kr igjen å leve for etter att alt er betalt. Vi er 3 stk. snart 4. Snuppa får det hun trenger av klær og vel så det. er vel stort sett bare klær, mat og gaver vi bruker penger på.. og det går drøyt 4-5000 kr i måneden på mat. Skriver handlelister og følger de, lite impulshandling. Hamstrer litt når dte er gode tilbud. Vil si att vi lever ganske godt på de pengene vi har å bruke. Har også da litt ekstra penger i bakhånd som vi kan bruke hvis det er noe ekstraordinært vi har lyst til å kjøpe eller gjøre på en sparekonto.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 HI, synd for deg men du sløser MYE!! 15000KR er mye nok for en familie på 4! Vi bruker vel en 12000kr i mnd..jeg handler på rema,cubus osv!!! Er flink til og handle på salg, og har mange skatter i klesskapet av den grunn. Det eneste vi bruker mye penger på er mat..vi klarer ikke handle 1gang i uken...glemmer noe hele tiden, så det blir mye små handling....:-( Men jeg sløser aldri og bruker sjelden mer enn 400-500 kr på klær til jenta mi i mnd. Leker kjøper jeg aldri, hun for masse til jul, bursdager etc.
mamma'n_til_Kristian Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Heisann Vi har ca 7-8000kr å leve for etter at alt er betalt. Vi er tre i familien. Vi tar vare på ALLE kvitteringer, så vi kan se hvor pengene blir av. Handler for det meste på salg, både klær og mat. Er det billig mat i butikken pga kort holdbarhetsdato, kjøper vi det og fryser ned. Handler mat en gang i uken. Før handlet vi flere dager i uken, og hadde mye høyere matutgifter enn nå. Og vi har skikkelige middager hver dag. Skrur av lys i rom vi ikke er i. Byttet ut gamle ovner med nye energi vennlige. Fyller bensin på søndager (av en eller annen grunn er alltid bensina nesten 1 krone billigere på søndager her vi bor) Kjøper ikke klær med mindre vi trenger det. Er veldig heldige å arver masse. Det vi handler av klær kjøpes for det meste på salg. Har mobil abbonemang hvor vi ringer og sender sms gratis til hverandre (der sparte vi 200-400kr hver oss i mnd!) Handler for det meste på Rema, h&m og cubus osv. Kjøper bleier på Kiwi. Anbefaler dere å spare kvitteringer for å finne ut hvor pengene tar veien, og begynne derfra. Hadde vi brukt 7-900kr to til tre ganger i mnd på klær til junior ville han druknet i klær! Tror jeg hittil i år har brukt 600kr på klær til han, og han har masse klær altså. Hadde vi hatt 15000kr å leve for ville jeg følt meg som en dronning tror jeg Lykke til på veien mot en bedre økonomi
Madamina Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Vi har ca. 42000kr til sammen etter skatt.Etter faste regninger, huslån og studielån har vi denne malen: 8000kr til mat (ga opp 6000kr) 1500kr hver til kafe, øl og unyttig moro (kone og mann) Da er det ofte igjen en buffer på 3000-4000kr som går til klær og uforutsette utgifter. Lurt å budsjettere på forhånd. Matbudsjettet vårt sprekker oftest. Lager all mat fra scratch.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 har ca 5 tusen igjenn i gjennomsnitt etter alle rekninger er betalt. pluss..i år har eg også klart å spare ca 20 000:) er mor til en nydelig jente... det er ikke lett men med nøye planlegging går det...tar bussen og kjøper klær på sparkjøp:) min datter kommer først, eg etterpå vi klarer til og med å sende 500 kr pr mnd til barn i afrika..hørest ut som om du planlegger det store tingene svært nøye, men det er de små tingene som koster:) sett opp matbudsjett,kle budsjett osv:) da har du kankje noe til overs til akkurat det du måtte ønske:) lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #10 Skrevet 26. november 2007 Takk for fine tilbakemeldinger. ikke lett dette her. Jeg må være en tor økonomisk kløn. men det skal bli bedre...........
2 søte Skrevet 26. november 2007 #11 Skrevet 26. november 2007 herregud høret ut som om du er godt vant. eg har ca 4000kr igjen etter alt fast er betalt, spørs på hvor mye jeg klarer å jobbe i mnd. da har eg mat, klær, evt mer i bensin eller andre bilutgifter, ekstra reegninger som kommer og alt sånn som kommer med en liten jente. meg kommer helt ogholdent til sist. men eg kjøper ikke leker til henne. bleiene kjøpes på kiwi og mat på rema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå