Mogop fikk augustgutt Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 Har fått en bitteliten pusejente som er funnet ute morløs gjennom dyrebeskyttelsen. Hun er max 9 uker gammel. Liten og pjusk, men dyrlegen sier hun er helt i orden, men ga henne B vitaminsprøyte. Hun er helt VILL etter mat (Hills ID våtfor som vi har begynt å blande tørrfor i) Spiser alt hun får, og prøver hele tiden å stjele mat. Tigger som en gal, men vi gir ikke noe ved tigging. Spørsmålet er hvor mye hun faktisk kan spise, til nå har hun spist en boks (sånn liten) med mat om dagen. Skal hun få mer (magen er kulrund og skikkelig "trommeskinn" etter at hun har spist) Og senere (fordi det var et spørsmål med den forrige som desverre ble overkjørt for fjorten dager siden) Skal jeg la evt tørrfor være tilgjengelig hele tiden, selv om hun går over anbefalt døgnrasjon?? Kanskje når de er veldig unge??? Den andre rakk vi desverre bare å ha i fire mnd, så jeg er ikke akkurat erfaren. Den var også over fire mnd når vi fikk henne. Jeg vet jeg burde spørre dyrlegen, og ringer til uka, men kan noen gi meg noen tips NÅ?? Hva mener dere? Som er faren hundeperson så er jeg litt i tvil om de rådene vi fikk når hun ble omplassert nemlig (av en ekstremt ivrig kattedame riktignok, men jeg har litt greie på dyr siden jeg har hatt hund de siste 10 årene) Må legge til at jeg er en dyreeier av den typen som bare gir tørrfor av ordentlig kvalitet, så jeg håper jeg får pusejenta bort fra våtforet etterhvert.
EnUndreneMor Skrevet 24. november 2007 #2 Skrevet 24. november 2007 det vi bruke å gjøre når vi hadde katt var: på morgenen skiftet vi vann og helte skåla full med tørrför og våtf'or, våtfor gikk jo fort bort men da hadde hun nå hvertfall tørt da:) og på kveld lagde vi pisilsup:) H-melk med varmt vann.. og av og til fikk hun tunfisk... vet ikek om det var til noe hjelp?
MissUnderCover Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 har ikke noe godt svar, men var jeg deg ville jeg nok ha sett an... passet på dagsrasjon, og kanskje gitt littegrann mer om hun blir hysterisk.. her har vi tørrforet til pus tilgjengelig hele tiden.. men måler opp en dagsrasjon og gir to ganger daglig.. (deler rasjon i to altså) så det står mat der stort sett hele tida..
Mogop fikk augustgutt Skrevet 24. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2007 Trodde ikke de skulle ha melk jeg..... hun er desperat etter melkelukt og ligger og patter på et ullteppe stakkers liten..
EnUndreneMor Skrevet 24. november 2007 #5 Skrevet 24. november 2007 det går så fint:) vi fikk kattunger oxo og da stakk mora av og di var bare 2uker gamle da måtte jeg være mor å da brukte jeg først sån katte melk en får kjøpt så gikk jeg over til pisilsup:) og de ble da friske og raske og gode som dagen er lang:)
Stjernedryss m/2 skatter Skrevet 24. november 2007 #6 Skrevet 24. november 2007 Hei, de skal IKKE ha kumelk. Når de er så små og katten i tillegg er underernært (hvis jeg forstår deg rett) så er det viktig å fore på en skånsom måte. Trillrund mage = for mye mat på en gang. 5 mindre foringer i døgnet er et bra utgangspunkt, da blir det lettere for tarmsystemet og fordøye maten riktig, og katten slipper stinn mage, noe som mest sannsynlig fører til ubehag /magevondt i etterkant. Det gjelder spesielt katter som har hatt lite tilgang til mat, vanskeligere å regulere inntaket selv da de plutselig blir tilbudt mye mat på en gang. Nå sier du ikke hvor mye katten veier, men se på vekt i forhold til måling, det står på baksiden av forsekken. For øvrig råder jeg deg til å ta kontakt med veterinær så snart som mulig, der får du den beste oppfølgingen :-) Husk også ormekur og vaksineringer :-) PS : jeg er ikke veterinær, men har utdanning innen dyrehold, og er meget erfaren når det gjelder husdyr ( har selv tatt meg av mange syke og døende katter ) LYKKE TIL !
Stjernedryss m/2 skatter Skrevet 24. november 2007 #7 Skrevet 24. november 2007 Glemte å skrive at det beste er å kombinere tørrfor og våtfor slik som du gjør, når det er kattunger og opp til de 2 første leveårene.
Mogop fikk augustgutt Skrevet 24. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 24. november 2007 Takk, mente det med kumelk jeg også. Vi deler den lille boksen med mat (85g) opp i ca fire porsjoner, og blander ut med vann så den er lettere å få i seg (+ at hun hadde diare i går, og jeg er redd for dehydrering) Hun har jo vært hos dyrlegen, men det var med gubben -og da får man jo ikke mange svar. . Hun veier sikkert ikke mer enn MAX 250g... kjennes jo ut som et snøfnugg og alle ribbeina ligger rett under huden. Bada henne i går (luktet kattedamehus med 40 katter) og siden hun er langhåret var det først da jeg så hvor tynn hun var. Ellers så er hun veldig kvikk, rask, leken og kosete. Håper bare den matdesperasjonen gir deg etterhvert. Foret hun fikk hos dyrlegen er proteinrikt og fettredusert, så han ante sikkert at hun kom til å lange innpå litt. Tror jeg holder meg til vann, og ikke sånn kattemelk.
OsloMor Skrevet 24. november 2007 #9 Skrevet 24. november 2007 De skal ikke ha melk fra ku iallefall! Jeg ville ha gitt våtfor til faste tider, og latt den ha tørrfór og friskt vann tilgjengelig hele tiden, da regulerer den seg selv. Pass på at det er tørrfor for kattunger da, ellers kan det bli for mektig. Små kattunger har jo ofte sånne gode mager, trenger ikke å være noe i veien:-) Lykke til som katteeier, jeg har to som jeg ELSKER!!!
Mogop fikk augustgutt Skrevet 24. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 24. november 2007 Takk, takk. Håper det går bedre enn med den stakkars forrige. Alle naboer har katt, og de som bor like nærme veien har hatt sin i 18 år... vi var nok skikkelig uheldig, men vi kunne se at hun døde med en gang (klørne ute og kjørt rett over) Verst å forklare for en treåring, og bikkja sørger enda. Han kompenserer med å slikke den stakkars langhårede pusebabyen med den digre tunga si så hun blir klissvåt da... Men hun liker det. Joda, hun får Hills natures best fòr for kattunger.
Stjernedryss m/2 skatter Skrevet 24. november 2007 #11 Skrevet 24. november 2007 Høres veldig fornuftig ut det du skriver :-) katten veier nok mer enn 250 gram, ellers hadde den nok ikke vært i live i dag, men forstår poenget, hun veier helt sikkert mye mindre enn en normalt frisk og sunn katt ville gjort! Vanskelig å råde deg mer med tanke på vekten hennes, hadde vært enklere om jeg kunne undersøkt henne selv :-D Dyrlegen har ihvertfall skrevet ut det rette foret til henne, kjempebra at katten for god og sikker oppfølging hos veterinær :-) Ps : normalt at diare forekommer når katten skal introduseres for et normalt kosthold, det er en del av tarmsystemets prosess i tilvenningen av riktig for og mengde .
EnUndreneMor Skrevet 24. november 2007 #12 Skrevet 24. november 2007 jeg fikk nå beskjed fra vetrinær at det gikk helt fint å gi H-melk med vann.. så føler ikke at jeghar gjort noe galt
Stjernedryss m/2 skatter Skrevet 24. november 2007 #13 Skrevet 24. november 2007 Ps: det at hun ligger og patter på teppet og leter etter melk er et typisk tegn på fortidlig adskillelse fra mor. Har og har hatt katter som er tatt for tidlig fra mora, og da oppfører de seg slik. Et lite tips; hvis du har en kurv eller eske til seng- legg en vekkerklokke under håndkle / teppe. Den svake tikkingen fra klokken minner om hjertelyden fra mora, og katten vil slappe bedre av og føle seg tryggere :-)
Mogop fikk augustgutt Skrevet 24. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 24. november 2007 Du har sikkert ikke gjort noe galt, er jo mange råd ute og går -akkurat som med unger. Huff, nå ligger hun og patter på en "nupp" på ullteppet igjen. Hun storkoser seg, men jeg synes jo litt synd på henne. Hun er dessuten oversosial og ligger oppå oss absolutt hele tiden. Sikkert ikke fått for mye oppmerksomhet. Håper hun roer seg. Tenker på broren hennes, gubben (som henta henne) fortalte at de lå sammen i et storit hundebur, og han var mye svakere. Huff, tenk om han døde fordi vi tok med oss henne..... tror jeg må ringe på mandag... (men jeg skal absolutt ikke ha to!) De er nydelige da, brun-sorte og skikkelig langårete med dusker på ørene. Sola skinte på henne idag, og da ble hun helt gyldenrød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå