Minesmå:)+en til! Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 Nå har han hatt falsk krupp 3 ganger på 4-5 mnd. Han er 13 mnd. Jeg har ikke gått til lege med han etterpå pga Mor sa d ikke var noe de kunne gjøre i ettertid, men han hoster så vondt lenge etterpå... Hva ska jeg gjøre? Han er nettopp blitt snørrete, og snart kommer kruppen igjen... skal jeg gå til lege på mandag da? Noe man kan få for hosten? Noe som hjelper på pusten? Hilsen engstelig mor...
lille je Skrevet 24. november 2007 #2 Skrevet 24. november 2007 pass på at det er skikkelig kaldt på rommet der han ligger, hev hodeenden på senga hans. Hvis han får anfall på natta, kle godt på og ta han med ut et kvarters tid.
Adalis Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 Gå til legen ja. Syns du virkelig ikke burde la han gåog hoste i ettertid, dette er jo svært plagsomt for barnet! Vi har også hatt flere falsk krupp anfall, så nå har vi flere dose med beta-pred tabletter liggende hjemme, som vi kan gi når vi ser det bygger opp til anfall. Det hjelper veldig på pusten. Når hun først får anfall må vi til lege for å få inhalasjon, men vi kan muligens begrense styrken på anfallene med medisinene. Dessuten blir hun så og si helt bra igjen i pusten i løpet av 1-2 timer. Anbefaler deg virkelig å gå til lege!!!
Minesmå:)+en til! Skrevet 24. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2007 Ja, jeg gjør alt det, men er det noe man kan gjøre for å få hosten etteepå bedre raskere? kan man forhindre krupp på noen måte? Svigermor snakket om luftfukter...hjelper det?
lille je Skrevet 24. november 2007 #5 Skrevet 24. november 2007 Det hjelper noen, og noen ikke... Funka ikke på meg i allefall. Du kan forhindre anfall ved å ha kaldt rom og hevet hodeende. Jeg har aldri vært plaga med veldig mye hoste i etterkant, men vet at flere har fått efedrin hos legen...
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 24. november 2007 #6 Skrevet 24. november 2007 Hva er egentlig falsk krupp? =S
yinyang Skrevet 24. november 2007 #7 Skrevet 24. november 2007 Du... Høres ut som gutten her da han var liten!! Han fikk konstatert Falsk krupp 3-4 ganger på kort tid. Men i ettertid, så vet vi at det var ASTMA. Det var da han utviklet barneastma. Og ved nedsatt imunitet og forkjølelser, så ble pusten tung, mye hoste, verre om natten osv... Ta han med på legevakten, du får oksygenmaske i 5 minutter, så lettes luftveiene.. Og du får flytende medisin som letter hoste og luftveier. Deretter la fastlege se om det kan være astma.. Husk at astma er ikke en sykdom, man er tett hver dag. Hos mine to barn på 7 år og 3 år, har de begge astma, pga dyreallergi, og de får kun astma ved forkjølelser og i nærhet av dyr. Varer som oftest 3 dager om gangen... Lykke til
Adalis Skrevet 24. november 2007 #8 Skrevet 24. november 2007 Det skal være umulig å mistolke falsk krupp. Hosten høres ut som en hund som bjeffer, det er det ingen astmaanfall som gjør... Da må legen ha hatt dårlig hørsel om han ikke klarer å høre forskjell på astmahoste og krupphoste...
Milla-79 Skrevet 24. november 2007 #9 Skrevet 24. november 2007 Hei. Forstår godt at du er engstelig. Vi har hatt- og har med jevne mellomrom falsk krupp på våre tre små. Det er ikke noe kjekt i det hele tatt, men etterhvert lærer en seg til ulike "triks" som fungerer. Ett av disse triksene er å gi den lille noe kaldt og drikke, eller rett og slett litt is-dette kjøler ned på en effektiv måte. Ellers er det greit å ta på godt med klær og gå ut/ sitte i døråpning/ ved åpent vindu, heve hodeenden av senga. Somregel varer anfallene hos våre et par timer på kvelden eller natta, og så roer det seg igjen. Dette gjentar seg flere dager på rad. Våre små har også alltid hoste i tiden etterpå. Vi har fått utskrevet medisin- husker ikke i farten hva den heter- som kan brukes under falsk krupp anfall- men det tar ett par timer før medisinen virker, og da er jo anfallene over likevel, så vi har ikke brukt medisin til dem så lenge vi har det under kontroll uten. Jeg synes alltid det er trygt at en lege får lytte på barna om hosten er stygg og sitter lenge i, så er en sikker på at det ikke er noe på lungene. God bedring til din lille skatt! Klem
lille je Skrevet 24. november 2007 #10 Skrevet 24. november 2007 Betennelse i luftveiene. Kjennetegnes av en helt fryktelig, mørk og bjeffende hoste.
lille je Skrevet 24. november 2007 #11 Skrevet 24. november 2007 Det går helt fint an å ha både astma og falsk krupp, det er faktisk ganske vanlig. Og hvor har du hørt at astma ikke er en sykdom? Jeg har det, og er IKKE tett hver dag----
Minesmå:)+en til! Skrevet 24. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 24. november 2007 Takk for svar!!! Jeg tar han med til lege etter neste krppanfall=) ....
yinyang Skrevet 24. november 2007 #13 Skrevet 24. november 2007 jo jo, astma er en sykdom.. Ser jeg skrev litt fort i sted og fikk med et komma for mye... Mente at Astma ikke trenger være en syksom der man daglig er tett... Men at man kan få astma en gang i måneden f.eks... Håper jeg uttrykker meg bedre nå... Sorry...
lille je Skrevet 24. november 2007 #14 Skrevet 24. november 2007 Da er jeg med:) Men, man har astma hele tida... Anfall derimot, kan man få bare en gang i mnd.
yinyang Skrevet 24. november 2007 #15 Skrevet 24. november 2007 Jepp, en kronisk sykdom, med hyppige eller sjeldnere anfall Jeg har tatt etpar øl til ære for Tshawe, og snøvler litt med tastaturet, hehe..
Nit@™ Skrevet 24. november 2007 #16 Skrevet 24. november 2007 Minsten her hadde flere runder i fjor vinter. Vi gikk til legen og da fikk vi kortisontabletter. Vi fikk 3 tabletter til å ha i tilfelle harde anfall, så vi slapp å hente ut en hel pakke. De bruker det på barneavd. på sykehuset. Da slipper de også hosten og plagene i ettertid. Jeg brukte kun 1 tablett til han, og etter det har han ikke hatt et eneste anfall *bank i bordet* Det er en mulighet om det blir mye av det.
Minesmå:)+en til! Skrevet 24. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 24. november 2007 Ok, Får håpe jeg får noe. han har jo krupp med hoste som varer i over en uke etterpå hver mnd. Det er IKKE gøy for hverken han eller meg! Håper legen kan hjelpe på mandag...
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 24. november 2007 #18 Skrevet 24. november 2007 Begge guttene mine hadde endel falsk krupp, og faktisk så hadde de et opphør fra de var ca fire til de var seks. Vanligvis så vokser de det av seg i fire-årsalderen. De hadde riktignok det ene tilbakefallet da de var seks.
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 24. november 2007 #19 Skrevet 24. november 2007 huff tror jeg ville gått til legen med han. hørtes ikke godt ut å ha hoste så lenge etter hvert anfall! lykke til:)
pøber´n & je Skrevet 24. november 2007 #20 Skrevet 24. november 2007 Siden han har det så ofte, hadde jeg gått til legen og bedt om henvisning til barnelege. Det kan like godt være astma. Det var det i våres tilfelle. God bedring til Leon
børdi Skrevet 24. november 2007 #21 Skrevet 24. november 2007 efedrin har vi funnet ut at hjelper... i alle fall på pusten ,,, Cluet er å finne ut akkurat hvor mye som skal til for at det hjelper, og ikke så mye at han blir hyper,,, vi bruker mellom 2- 3 ml , og da hjelper det pusten betraktelig..... Min gutt er en skikkelig kruppunge,,.-( han hadde det første gang 7 uker gammel, og siden har han hatt det 12-13 ganger,, han er nå 18 mnd.... Hver gang han blir snørrete, kommer kruppen,,,, blæh er noe drit.... Og han kan gjerne hoste i opptil 3 uker etterpå... sukk........ Men hjelper å ha det kaldt på soverommet, og heve hodeenden på senga... Kald luft hjelper og en stund om du tar han med ut..... klem til deg
ApriIbaby Skrevet 24. november 2007 #22 Skrevet 24. november 2007 Her kommer en virkelig falsk-krupp-ekspert: Vi har hatt det 7-8 ganger på 6 mnd Når han blir forkjølet er det viktig å : Heve hodeenden av sengen minst 10 cm. Jeg gjør dette ved å legge en skumgummikile jeg har laget under madrassen i begge ender siden han stadig snur seg...å ligge i nedoverbakke forverrer tilstanden raskt. Kjølig luft - vinu på vidgap. Pass godt på så ikke dyna faller av så han blir kald. Sett gjerne på lue. Dra til legen en gang han har det - få Efedrin hostesaft og Ventolien til babyhaler på resept. Gi dette med en gang du hører hoste komme. Ta han opp i 20-30 minutter. Gi han en saftis ( ikke melkeis!!) og noe KALDT å drikke. Vi har rigget oss til ute slik at vi kan se tv gjennom ruta og sitter ute og ser opå stjerner. Oppreiststilling og kald lluft funker bra og raskt her når det er tungt for han å puste. Mange sier fuktig luft fra dusj etc også hjelper - det synes ikke jeg, men barn er jo forskjellige. Synes virkelig du skal ta han til legen!!! Når det står på kan han få rasemisk adrenalin som lindrer besværet på minuttet og han kan få betapred/prdninsolontabletter til videre forbygging. Si i fra hvis du lurer på noe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå