isabell Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 ja det er helt okei.. har du vondt i hodet har jeg erfaring med at c- vitamin bruse tab,, funker like fint som en paracet....
linamor87 Skrevet 24. november 2007 #4 Skrevet 24. november 2007 hei =) jeg er utdannet apotekteknikker. Det eneste alternativet er Paracetamol (f. eks paracet) Men som sikkert du/dere vet skal men ikke jo minst mulig bruke smertestillende eller andre medikamenter i et svangerskap.. Må innrømme selv at jeg har tatt paracet i mitt svangerskap å er nå i uke 22+6 og har faktisk dårlig samvittighet for den lille inni meg =//
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #5 Skrevet 25. november 2007 Hvis du er utdannet apotekteknikker, må du jo vite at det ikke er farlig å ta paracet, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha dårlig samvittighet da. Det er bevist at det er bedre for barnet at man tar 1-2 paracet, i stedet for at mor skal ha det vondt. (P.S gravide må derimot ikke ta ibux)
linamor87 Skrevet 25. november 2007 #6 Skrevet 25. november 2007 Til anonym jeg har dårlig samvittighet pga man skal helst ikke ta noenting.. hva er vitsen med å utsette ungen for noe som ikke den har noe med?? den har jo ikke vondt.. litt vondt må jo vi jenter/damer tåle.. smerte er en følelse og derfor går den over..!!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #7 Skrevet 25. november 2007 De fleste av oss tåler å ha litt hodepine o.l, men dersom vi blir syke og får feber kan det faktisk være faligere for nurket om vi lar vær å ta smertestillende. Paracet er okey å ta dersom man må bruke smertestillende.
Linaria Skrevet 25. november 2007 #8 Skrevet 25. november 2007 Jaha Linamor... synes faktisk det utrolig TÅPELIG av deg å si det. det finnes MANGE mennesker med kroniske smerter- og så skal du som faktisk har en utdannelse innen helsefag (påstår du) komme her og si at "smerte er en følelse og den går over". Det er tydelig at du ikke har vært særlig sjuk noen gang selv hvertfall, eller kjenner noen som har vært det. Selv om DINE smerter går over raskt og lett gjør ikke nødvendigvis andres det. Jeg har hatt migrene anfall nå mer eller mindre kontinuerlig i 8 døgn. Er sykemeldt, etterhvert temmelig demoralisert, og ikke minst ekstremt sliten av å måtte sitte her i mørket uten lyd og med solbriller forran TV/PC-skjerm. Og så godt fungerende som jeg er nå (så "frisk" at jeg faktisk klarer å sitte med solbriller forran PC'en) det er jeg takket være paracett som tar toppen av migrenen. Tar absolutt ikke hele. Langt derifra! Det er INGEN gravide som tygger paracet som om det var vitaminpiller. Man har laaaaang erfaring med at gravide har brukt paracetamol, og all den erfaring tilsier at paracetamol er noe av det tryggeste gravide kan ta. Derfor har du ingen rett til å fordømme NOEN som velger å ta paracet- selv om det bare skulle være for en vanlig hodepine! Det er nemlig de som har vondt- ikke du. Ingen velger å ta smertestillende før de må- særlig ikke gravide! Og hvis du trenger repetisjon fra utdannelsen (noe du åpenbart gjør), her er litt klipp og lim fra felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. http://www.felleskatalogen.no/
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #9 Skrevet 25. november 2007 Å ja, Linamor: Pga migrene er jeg hos legen en del (sykemeldinger). Sist var det en vikar for fastlegen min. Dvs at sålangt i svangerskapet (er i uke 17) har jeg hatt kontakt med ikke mindre enn 4 allmennpratikere og 1 nevrolog. Alle visste at jeg var gravid. Og alle 5 har sagt at paracet ikke er skadelig. Har faktisk fått resept på 300 tabletter- så farlig er det...
Linaria Skrevet 25. november 2007 #10 Skrevet 25. november 2007 hmmm det var meg som skrev det siste også... vet ikke hvorfor det ble signert med anonym- må ha kommet borti knappen. Signerer aldri med anonym- det er så pysete...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #11 Skrevet 26. november 2007 Hm... Hvis du er så redd for å være "pysete" Linaria, hvorfor har du ingen profil her på barnimagen da?? Nesten så det er vanskelig å tro at du ikke er den anonyme som er så frekk i kjeften også.
Linaria Skrevet 26. november 2007 #12 Skrevet 26. november 2007 Hva med å heller diskutere det i tråden som handler om "hun anonyme som er så frekk i kjeften" , Anonym? I denne tråden diskuterer vi nemlig paracet!
CB-BabyBoy Skrevet 26. november 2007 #13 Skrevet 26. november 2007 Hvorfor må det være slik at vi skal holde ut når det finnes hjelpemidler? Hvorfor skal jeg måtte tåle hodepine eller annen vondt? Fordi jeg er jente? Fordi jeg skal ofre meg nå som jeg er gravid? Sorry, men jeg nekter å ha dårlig samvittighet når det er bevist fra omtrent alle kanter at paracet er ok. Og hva har manglende profil med å være anonym?? Dvs dersom man ikke har profil, så er man automatisk frekk anonym? Jaja det er logikk på skyhøyt nivå må jeg si
BarnNr.4 :) Skrevet 26. november 2007 #14 Skrevet 26. november 2007 Hvorfor angriper nesten alle linamor87 for da???? Ho meinte jo sikkert om man har hodepine eller noe!!! ikke om man har feber, eller kroniske smerter!!! herregud så barnslige dere er.. er det om å gjøre å krangle eller??? skjerp dere da..
Linaria Skrevet 26. november 2007 #15 Skrevet 26. november 2007 Linnea: Det problemet jeg først og fremst har med Linamor's innlegg er utsagnet "smerter går over", det er tydelig at hun ikke skiller en situasjon fra en annen i det hele tatt. Når hun i tillegg uttaler seg på vegne av seg selv som fagperson (apotektekniker), burde hun gi et svar som er langt mer saklig og nyansert enn som så. Som nevnt over tar jeg paracet (faktisk ganske mye til tider) pga migrene. Migrene er en form for hodepine (diagnosen stilles av nevrolog). Jeg kan selvsagt gjøre som Linamor anbefaler... vente til det går over... men for meg tar det lang tid. Et vanlig migreneanfall varer i et døgn. Mine varer i opptil 10! Selv for hodepiner må man altså skille mellom ulike grader og typer... En fagperson burde vite bedre enn å samle alle smerter under ett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå