Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 ..og ble ikke mye klokere. Men det jeg fant ut var; 1. man trenger ikke søke permisjon før 4uker før bergenet termin, man kan søke før, men søknaden blir ikke behandlet før ca 4 uker før termin. (så vi har god tid). 2.Man legger ved lønnslipp fra de 10siste mndene +ev sykemeldinger. VIKTIG!!!! De regener IKKE de 6beste eller de 3 beste mndene av dette, de regner gjennomsnittet på hele perioden. Hun sa at det var sånn som gikk på folkemunne det om de 3/8 beste mndene. (noe som setter meg i en dårlig situasjon). 3.(denne er jeg litt usikker på, skjønte ikke helt hva hun mente) Men, hvis du er sykemeldt måneden før du går ut i permisjon så legger det grunnlaget for hva du får utbetalt.. Altså de går utifra sykemeldingspengene. I mitt tilfelle sa hu, siden jeg er frisør, burde jeg jobbe mest mulig lengst mulig, og ikke være sykemeldt for å få mest mulig (siden jeg får provisjon) Men nå er jeg jo sykemledt 50%, og dte er ikke så bra for permisjonspenegene mine (!). 4.Hvis man ikke er alene om barnet og far har rett på pappapermisjonen, så kan mor søke om å få overta denne hvis det er grunner til det. For at far skal ha rett til pappaperm. MÅ han ha hatt inntektsgivende arbeid 6 av de 10 siste mndene når man søker permisjon. Har far ikke rett på perm. (student, eller lite månedsinntekt) faller disse 6mndr bort, og mor kan ikke søke om å overta dem. 5. Det lønner seg å ta ut 100% permisjon, ikke 80%, da noe av beløpet faller bort ved 80%. 6. Siste ting jeg fant ut var at om man ville få barnehageplass, MÅ man søke når barnet blir født, uansett hvor lenge det er til man skal ha barnehageplass. Ellers fant jeg ikke ut noe mer, og føler de ikke kunne veilede eller hjelpe på NOEN måte. De var bare sure og grinete, og meeeeget lite forståelsesfulle. Men håper noen får noe utbytte av det jeg fant ut.
snart mor til 3 Skrevet 24. november 2007 #2 Skrevet 24. november 2007 må bare si det at måten de regner ut pengene er forskjellig fra plass til plass.. når jeg gikk i permisjon sist regnet de ut på grunnlag av de tre beste månedene..dette pga at e ikke hadde fast inntekt,men var kun vikar/ekstrahjelp ved to steder.. har lært av erfaring at hvilke svar man får hos nav kommer også veldig an på hvem du snakker med! Man bør være klar over hva man skal søke om før man drar dit..mange av de ansatte tror at det er deres private penger de deler ut så vil ikke gi mer enn hva de aaabsolutt må..
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 HAHA, sant føles neten som om de skal ta v sin private formue og gi oss som er så "uheldige" å ha blitt gravid. Det virker på meg som om det er den holdingen som rår der borte i gården. MEn jeg forstod det slik at når jeg snakk med dem at det var blitt litt annderledes da det var gått over til nav. HI
Gjest Skrevet 24. november 2007 #4 Skrevet 24. november 2007 Hei. Her på strøket får man en saksbehandler hver, og hvis den du snakket med ikke er din faste behandler vil jeg ha tatt meg en ny tur og bedt om å få snakke med noen som var litt mer imøtekommende.. Jeg er også 50% sykemeldt,, men arbeidsgiveren min forskutterer lønnen min, så til nå taper jeg ingenting i lønn og har forstått at jeg ikke vil gjøre det heller i forhold til fødselspengene... Sist jeg var gravid hadde jeg ikke fast jobb og da regnet de slik: leverte inn lønnslipper for de 10 siste månedene og så brukte de de 6 best tjente månedene mine til å regne ut beløpet. Dette var i slutten av 2005... Håper du finner ut av dette. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #5 Skrevet 24. november 2007 kan punkt nr 4 stemme?? jeg fant dette på nav sine sider: Når foreldrene bor sammen, men bare mor har arbeidet 6 av de siste 10 månedene før fødsel er stønadsperioden 44 uker med 100 % dekningsgrad og 54 uker med 80 % dekningsgrad. Mor får hele perioden alene. Far har ikke rett til foreldrepenger (inkludert fedrekvote) fordi han ikke har arbeidet 6 av de siste 10månedene før fødsel. er dette da ekskludert hans seks ¨måneder som går til spille? eller? jeg trodde man fikk hans seks uker jeg da. og punkt nr 2. jeg har ikke fått beskjed om å legge ved noe som helst. jobben ordner alt for meg, og de regner også slik at man får best mulig betalt i perm tiden av hva man har tjent.. trodde det var likt for alle?? enige at de er sure og tverre mange av de. har ringt 100 gaanger uten å bli klokere til de.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #6 Skrevet 24. november 2007 Jeg gikk til nav for å få svar på dette med pappapermen, det om jeg kunne overta hans del hvis mor og far bor sammen. Så JA, hans uker faller bort, hvis dere bor sammen og han ikke har rett på dem. Har han derimot rett på dem KAN du søke om å overta dem. I de 44ukene eller 54 ukene så er 6uker forbehold far. Tar han de ikke faller de bort. Jegvet jeg forstod det riktig for hun forklarte og forklarte. (tro meg, at disse faller bort, er det ET STORT problem for oss.. han har ikke rett på dem, så jeg kan ikke overta dem). Jeg fikk beskjed om vedlagt med søknaden måtte jeg sørge for at det lå kopi om inntekt, vet ikke om jobben gjør dette, men jeg fikk beskjed om å gjøre det selv. Jobben har ingenting med å regne ut hva du skal få... det så hun klart å tydelig til meg, for det var sånn "folkemunne" greier. De fikk inn papirene og regan det ut selv på nav. HI
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #7 Skrevet 25. november 2007 Hvis far ikke har rett på fedrekvoten overtar mor den (dere fyller ut at "kun mor har rett til foreldrepenger" på søknadsskjemaet. Jeg går snart ut i fødselsperm (skal ha i januar, tittet bare innom her). Far sine uker faller bort om han HAR RETT til 6 uker pappaperm men velger å ikke ta dem. Altså: Hvis han velger å ikke ta dem (men har rett på dem) kan ikke mor overta dem. Men har han ikke rett på dem overtar mor dem... Sånn blir det her, så jeg får alle 54 ukene...
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #8 Skrevet 25. november 2007 januar igjen.. henviser til denne siden: http://www.nav.no/page?id=805311849 Under "Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?" står det: "Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor."
Maja☆ Skrevet 25. november 2007 #9 Skrevet 25. november 2007 Man får ikke søkt barnehage før man får personnr til babyen. Denne kommer ikke før ca 1mnd etter fødsel. Har pratet med komunen om dette. Fikk barn i desember 06 og fikk ikke søkt før 1.februar pga personnr kom ikke før da. Komunen sender skjemaet bare i retur hvis ikke personnr er utfylt. Har også fått høre noe annet angående utbetalinger av permisjonen av nav. At de regner de beste utbetalte 6 av 10 mnd og ikke slikt du skriver det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå