Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 Fikk lønn igår, og etter å ha betalt regninger så har jeg 500,- igjen til neste lønning, og sambo er også blakk Greier aldri å se en utvei jeg, og blir så sliten av det. Jeg og pappan bor sammen, har hus, bil, han eget firma, vi har liksom alt... Men så har vi lån og. Men vi driver og pusser opp huset, og får ikke samle huslån og billån før vi har fått ny takst på huset. Noe som antagelig ikkke blir før langt ut i neste år.. Vi måtte plutselig begynne å betale 7000,- mer i mnd på lån. Pga firmabilen til sambo. Hvis ikke kommer vi til å få restskatt neste år. MYE restskatt!! Dette var liksom de 7000,- vi hadde å leve av i mnd. Så nå går aldri ting opp i opp. Har betalt en haug med regninger nå, men enda så er det endel igjen. Men vi har jo ikke penger å betale de med. Det dukker somregel opp en løsning, men er så trasig og aldri vite... Får nok magesår tilslutt... Og sambo skal aldri snakke penger. Det hater han! Og det gjør meg mer frustrert. Vil at han skal kvitte seg med den bilen. Men det er en kontrakt på den, men det går an å gjøre om den, jeg har sjekka. Men neida, han nekter å høre engang. Skal ha bilen! Koste hva det koste vil liksom!! Synes det er helt hull i hodet jeg da. Så lenge snuppa har det hun trenger så går det jo bra. Kan leve på brød jeg. Men nå har hun vokst ut av en ny str. i klær og da trenger hun jo nye!! Men vi har jo ikke råd!!( Uff!! Hadde aldri trodd jeg skulle havne i en slik situasjon. Jeg kommer fra et hjem der mor aldri greide å styre økonomien, så det har alltid vært mitt mål, å holde styr på den. Og har alltid vært flink liksom. Men nå har det skjært seg, og det bare pga en sambo som er teit!! Neste mnd er det jul...hadde gleda meg sånn, første jula til snuppa. Men ikke nå... Og i tillegg har jeg hjulpet mora mi det siste halvåret med penger, men ikke med penger jeg har, men med kredittkorte mitt!! Jeg er liksom voksen da, og skal tro man skal greie å si nei til sin egen mor da. Men hun har alltid klart å tvinne meg rundt lillefingeren...gråte og slikt om jeg sier nei. Spiller på samvittigheten min. Men enda så greier jeg ikke å stå i mot. Nå skylder hun meg ca 10 tusen. Men nå har jeg klipt istykker kortet da. Jeg bruker jo det aldri selv nå når jeg er blakk, så når det hvertfall er ødelagt kan ikke hun bruke heller. Men dette sliter jo litt på meg da, for sambo vet ikke at jeg har lånt henne så mye. For han har prøvd å få meg til å ikke låne i mange år.. Men jeg greier aldri å stå imot henne:( Så trasig situasjon d der altså. Er på et vis så livredd for at hun ikke skal komme med penger, ja da ender det med at jeg får krav om forfall på hele summen i en gang. :S Og hvem blir hengende da? jo d blir meg!! For en suppe! Er så lei penger!! Vil bare at alt skal være fint igjen.. Vi valgte å få barn fordi vi hadde det så bra, med økonomi og hus og hjem...alt liksom. Og så skjærer det seg helt!! Jeg er ferdig med permisjonen allerede i januar, så i februar har jeg jo ikke noe lønn.. Jaja, bare og håpe på at en stor kiste med penger skal falle ned fra himmelen tror jeg... Vet ingen annen utvei.. Beklager å måtte komme med syteinnlegg her..
*Rutletutt* Skrevet 24. november 2007 #2 Skrevet 24. november 2007 Uff, fikk vondt av deg nå( Ja, samboeren din er skikkelig teit om det hadde hjulpet dere økonomisk om han hadde kvittet seg med bilen - for firmabil er dyyyrt. Syns det er en utrolig merkelig prioritering fra hans siden...heller bil enn klær til ungen og mulighet til å betale regninger.... Moren din MÅ du jo klare å si nei til - du har jo klippet i stykker kortet ditt, så da er det vel ikke mulighet for henne å låne mer - så det er jo bra. Fælt at foreldre skal holde på sånn og ødelegge for barna sine. Har du en jobb du skal tilbake til etter endt permisjon da? Eller har du tenkt å søke jobber? Meld deg til et vikarbyrå evt slik at du får det som er ledig til enhver tid, så blir det i allefall en inntekt. Er det bare frem til dere får refinansiert at dere sliter? I såfall går det vel an å snakke med kreditorene og be om utsettelse på regninger. Nei, vet ikke helt jeg - er nok ingen lett situasjon - spesielt når både din samboer og moren din motarbeider deg sånn. Stor klem
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 uff så utrolig trist å ha det slik like før jul :-(
meg & lille jenta mi Skrevet 24. november 2007 #4 Skrevet 24. november 2007 Nå skal jeg si noe som virker frekt, men er godt ment; Åhh, så godt å se det er fler!!! Kjenner den følelsen du sikkert sitter med nå, og den er ikke noe god! Føler med deg! Jeg har levd på lånekassen og typen! Er student (var, for jeg orker ikke fullføre studiene pga økonomien akkurat nå) Jenta mi kom i februar, og i oktober fikk jeg siste betaling fra lånekassen (jeg trodde jeg skulle få fødselspenger i 12 mnd... så dum var jeg) Så nå går vi jula i møte med en inntekt! Ikke har jeg fått meg jobb heller, men nå tar jeg hva som helst! Vi skal leve på litt oppsparte penger til over jul, for jeg vil ikke sende vesla i barnehage enda, hun er jo bare 9 mnd... Det er sinnsykt dyrt å bo i ett så rikt land...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #5 Skrevet 24. november 2007 Om dere har hulån og betaler både renter og avdrag, så kan dere jo høre med banken om å slippe å betale avdrag noen måneder. Vi har gjort det nå før jul. Har avdragsfritt i 3 mnd. Betaler kun renter og det er jo betydelig mindre pr. mnd.
Ane** Skrevet 24. november 2007 #6 Skrevet 24. november 2007 Hvilken størrelse i klær er det dere vokser til og mangler? Jeg har ALT man trenger liggende i str 56, 62, 68, og noe i 74..... Så om det er noen av de str så kan jeg godt sende deg det... Her får vi ikke brukt det mer uansett så det tar bare opp plass...
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #7 Skrevet 25. november 2007 Føler med deg! Vi lever også litt over evne akkurat nå, har alt vi også, hus, bil osv, umulig for utenforstående å se at vi har dårlig råd... Men jeg har bare 80% lønn, vi driver og pusser opp og bygger på, alle budsjette sprengt der selvfølgelig, også er det jo et stort lån vi har. Vi prøver å løse det sånn: Resten av permisjonstiden betaler vi bare renter på boliglånet Mannen min jobber overtid så ofte han kan (en-to ganger i uka) Klær til mini ønsker vi oss til jul Har sagt fra til familien at dette husgreiene blir veldig dyrt så det blir billige julegaver i år. Ønsker dere lykke til, det løser seg jo gjerne, men de fleste av oss må gjennom en tøff periode av og til. Og du, det var en god ide å klippe kredittkortet, nå er det din tur til å reise til mamma og grine fordi du ikke har penger. Har hun snev av samvittighet prøver hun å batale tilbake litt.
Zalinamor_Isabelle_og_Robin Skrevet 25. november 2007 #8 Skrevet 25. november 2007 jeg vet akkurast hvordan du føler deg! og jeg synes det var vondt å høre at ikke sambo er med deg og at du har en mor som låner penger.. du er utrolig flink om du har klart å klippe kortet i to... Vi har hatt det så utrolig tungt de siste...ikke nok med at vi har hatt dårlig økonomi de siste mnd og jeg har snud på de kronene jeg har og trekket kortet på de vi måtte ha..Så ryker den helvetes jevla bilen... en 03 model.. jeg hadde ikke trodd det.. men jo da.. der hadde hele dynamoen ryket og vi måtte ut med over 6000 kr for å få bilen til å gå.. nå har vi brukt mye penger på den bilen i år... og snart så drar den oss ned i søla... det tok vi på kortet også.. og nå hoper det seg opp med renter og drit jeg tørr ikke å tenke på jula.. det for bare bli sånn som det blir.. har vi ikke råd så har vi ikke råd!!!!! Jeg håper at jeg snart vinnner lotto.. Jeg er sikker på at vi finner en løsning, til vi finner gullkista vår. og jeg håper for deres del at det går bra framover.. Jula handler jo egentlig om å vise at man bryr seg og er glad i hverandre.. så det bør jo ikke koste så mye. I år har jeg laget trolldei med håndavtrykk fra barna.. Jeg håper at familien blir glad for det.
lillegull:) Skrevet 25. november 2007 #9 Skrevet 25. november 2007 føler med deg jeg også. ikke gøy når økonomien skjærer seg, men det er iallefall ikke noe å skamme seg over.. alle har tøffe tider innimellom, og er ikke gøy å være blakk 3 uker før lønn.. er stort sett det hver mnd jeg. fikk så vondt avdeg når du skriver at du trenger nye klær til babyen, men ikk ehar råd.. skulle gjerne sendt deg noe, men vi bruker det jo selv, og siden vi heller ikke har så mye penger nå så må vi også ønske oss større klærtil jul.. håper mannen din ombestemmer seg når det gjelder bilen da.. lykke til..
Yrha Skrevet 25. november 2007 #10 Skrevet 25. november 2007 Uff, føler med deg!! Det er slitsomt og tærende å gå og bekymre seg for økonomien sin. De aller fleste har vel opplevd sånne tider, men det er mager trøst når man står midt oppi det. Jula må dere ikke bekymre dere for. Familien og venner vil forstå dere og sikkert hjelpe dere litt ekstra hvis dere forteller dem om situasjonen. Også er det sikkert noen snille damer her inne som vil sende dere litt klær i rett str. Skulle ønske jeg kunne hjelpe, men jeg har bare bittesmå gutteklær
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 25. november 2007 #11 Skrevet 25. november 2007 Jeg har også noen klær liggende, men det er bare i str 62, mye av det er ikke brukt... som bukser og sånn, siden jeg har hatt pute barn.. Men om barnet ditt bruker 62 kan jeg sende det til deg:) Jeg kan betale porto også Veit å kjipt det er uten penger:(
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #12 Skrevet 25. november 2007 HI her! Tusen takk for mange svar. Ja vet nok at det er flere som oss der ute... De sier at ungdommer nå til dags har så bra økonomi, men tror nok desverre det er mange som har det trangt jeg. Vi skal nok klare å få det til å gå rundt, er bare så dystert å tenke på alt innimellom. At vi henger etter hver mnd liksom.. Ang. jula så har vi gjort det enkelt i år. Vi skjeia ut og dro til fotografen og tok gratis bilder av snuppa (får gratis fotografering om man kommer tilbake innen 2 år og tar nye). Så kopierer vi bildene (sambo har riktig utstyr for å gjøre det, da det er slike ting han jobber med;) Så eneste vi kjøpet er billige rammer for å ha på bilde. Dette får hele familien. Så ellers er det bare unger vi skal kjøpe noen smågaver til. Så det er forsåvidt greit da. Men jula koster penger enten man vil eller ikke. Så prøver heller å kjøpe inn litt av julematen nå og da istede. Ribba f.eks som koster litt..Slik at vi ikke må handle alt like før jul. Det som henger litt over meg nå er at jeg i januar blir student. Tenkte å ta nettbaserte studier. Ja dette medfører jo dårlig økonomi. Men det blir jo mer lån da..men jeg må jobbe ved siden av. Jeg vil gjøre dette nå pga jeg uansett må gå mer skole fordi jeg har en utdanning som ikke passer kroppen min. Og jeg vil ikke ha snuppa i bhg bare 8 mnd gammel. Og arbeidstidene i mitt yrke og jobben til sambo går ikke overens..så da skal jeg heller prøve å gjennomføre litt studier da. Ja det er nok å tenke på.. Takk til alle dere som tilbyr å sende klær.. Men jeg skal klare dette. Har ønska klær i julegaver, og ellers har jeg ønska penger til snuppa fra besteforeldre. Jeg mener at pengegaver hører ikke jula til, men i år har jeg ønska det fordi det er småting hun trenger som koster litt. Og noen kroner vil komme godt med:) Du som sa bilen hadde kosta nok i år..Vet hvordan det er. Vi har også en bil hver. Men min er stående nå da jeg ikke har råd til vinterdekk. Jeg la fram forslaget om at vi kunne selge bilen min for det er ikke vits at den blir stående i gården.. Jeg er avhengig av den til vanlig, da det er avstander her og man kommer seg ikke rundt på annet vis. Men hva er poenget med å ha en bil jeg betaler på da, som er stillestående fra november til mars? Jeg har jo ikke råd til dekk nå alikevell.. heh. Men sambo var ikke helt enig da..men vi får se hva vi finner ut. Er så vanskelig å få snakka om økonomi med han. Viker unna liksom! "for alt ordner seg". Det har seg sånn at han kommer fra en familie som alltid har hatt bra økonomi, mens jeg kommer fra et hjem der det aldri var penger. Så da har vi nok ikke samme syn på saken... Men livet skal vel ikke være så enkelt bestandig? "Alt ordner seg for snille barn." hehe;)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #13 Skrevet 26. november 2007 Uff kjenner meg litt igjen. Vi valgte å få barn fordi nå lå allt til rette. begge hadde jobb og vi klarte oss fint hadde masse til overs når regningene var betalt. Så går plutselig stedet han jobber konkurs da. Liten bedrift men ingen (untatt eier) visste at det var problemer så det kom som en overraskelse. Så der sto vi med ei tulle på et par mnd. jeg som har 80% av vanlig inntekt og pappan som ikke fikk noe, han er utenlansk statsborger. ikke fikk han arbeidsledighets trygd og fordi han ikke prater språket flytende så var det vannskelig å få jobb. Vi har klart å akkurat få det til å gå rundt fram til og med sist mnd. denne mnd er det bare ikke nok penger til å betale alle regninger. Heldigvis har mannen min fått fulltidsjobb han skal starte opp i på til lørdagen. For nå er det helt tomt for spare penger. Han tjener en del mindre en før da men det skal ihvertfall gå rundt. Det første jeg gjør når jeg får penger er å kjøpe inn et lager av grøt og middager samt fruktglass til snuppa. og bleier. Så må vi klare oss på det som er igjen. Rema 1000 har jo kneip brød til 3,50kr......... Jeg har en søster som er litt som din mor, og jeg hadde alltid kjempe stor skyldfølelse for å si nei. Men hun skylder foreldra mine 60 000kr som ho har lånt (i tilegg allt ho fikk som gave) skylder de andre søskna mine tusenvis også og prøver aldri å betale tilbake noe som helst. (vi er en stor søskenflokk.og ho har lånt massevis av oss alle gjennom åra.) Heldigvis har ho slutta å spørre meg, når ho snakker om hvor lite penger ho har å klare seg på sier jeg nå at jeg vet hvordan det er for det går ikke rundt hos oss heller. Vi er heldige som har besteforeldre som elsker å kjøpe ting til snuppa da, plus flere å arve fra så slipper å bekymre oss for klær. Skal feire jul hos svigerforeldrene mine og de har spurt om det er greit at de får lov å kjøpe en full garderobe med nye klær til ho...... Er veldig glad for at vi har dem ja. Jeg prøver bare å tenke at allt ordner seg til slutt. Man vinner lite med å gå å bekymre seg. Håper at allt ordner seg for dere. og å klippe kortet var nok lurt ja. Jeg har selv lært på den vansklige måten at man skal ikke låne bort penger man ikke har råd til å tape. Og fordi du har lånt pengene selv må du jo betale masse i renter også. Skjønner så godt at det er vanskelig å si nei, men du får nok fortelle akkurat sånn det er. Er moren din som skulle ha skyldfølelse her ikke du. Og til trøst det blir enklere når du har sagt det noen ganger. Du får prøve å kose deg i jula alikevel. Tenk på at jula ikke skal omhandle ting men tid med familien. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå