Gå til innhold

Moden i uke 33. Er ikke det litt tidlig??

Anbefalte innlegg

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Jeg kom akkurat hjem fra føden, var til ctg-registrering pga ekstremt tette og sterke kynnere. Jordmor undersøkte meg, og fant ut at jeg hadde begynt å mykne, hun sa jeg var litt moden. Var ikke det i tidligste laget??

Var deretter inne til vaginal ultralyd for å sjekke åpning, men heldigvis holder livmorhalsen/mormunnen tett ennå. Den var nesten 4 cm lang. Det er normalt, er det ikke?

Håper jeg ikke føder med det første....har jo ikke termin før 16. januar. Men disse kynnerne kan kanskje velte planene våre om 2008-barn.

Andre som har modnet tidlig, men likevel holdt ut til termin? Eller har dere født for tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur ikkje det skjer noko med det første nei! Viss mormunnen er tett og nesten 4cm så har du masse å gå på:-) Eg har fått ekstra oppfølging (for sterke kynnerar og mykje tidlege fødslar i familien) og fekk samme status som deg i veke 23, så då var dei ikkje så bekymra.

Eg er foresten i veke 35 nå og nå.

Skrevet

Å, det var godt å høre! Forbinder liksom moden mormunn med fødsel rett rundt hjørnet, men deilig å høre at det ikke trenger å være sånn. Da satser jeg på at jeg klarer å holde tett til over nyttår!

Skrevet

Hei grete-mor, jeg er i omtrent samme situasjon som deg. Har også vært inne til ctg med regelmessige kynnere for noen dager siden, men legen sa at jeg ikke var moden. Er i også uke 33. Det jeg lurer på er om du fortsatt har mange kynnere, eller om de har blitt svakere/færre? Jeg kan nå ikke bevege meg uten å få kynnere, + blir kvalm og får vondt i magen. Er redd for at det meningen er at jeg skal gå slik helt til januar.., eller om det er meningen at det skal gå over. Slitsomt dette..

Skrevet

det samme skjedde med meg, rundt uke 30, men jeg var nede i 3 cm.. Måtte hvile masse og ikke ha sex.. Er nå i uke 35+5 og det har ikke skjedd noe mer, så du kan sikkert gå lenge ennå men kanskje ikke helt termin???

Skrevet

Anonym:

Har enormt mye kynnere! Får ikke mange pausene. Tidligere fikk jeg dem av å f. eks gå eller støvsuge, og så roet de seg når jeg satte meg ned. Men nå kommer det hele tiden, uansett hva jeg gjør. Våkner av dem på natta.

Det jeg syns er slitsomt er at de er så innmari lange og intense, kan vare opp i mot 10 - 15 minutter. Altså et kvarter med sammentrekning (varierende styrke, bølgetopper liksom) Så nå har jeg måttet kule den helt, kan ikke gjøre noen ting, ikke engang handle på butikken greier jeg (prøvde i går, ble stående å klamre meg til en reol mens jeg pusta og pesa).

Håper det roer seg litt i tida framover...savner en god natts søvn.

Får du noen oppfølging i forhold til kynnerne dine? Eller fikk du også bare beskjed om å ta det med ro?

Skrevet

Micha:

Er sex fy-fy fram til fødselen nå? Har jo hørt at det kan modne mormunnen, så egentlig ikke så ulogisk når du sier det....

Har du hatt mye kynnere etter at du fikk beskjed om at du var moden? Hjalp det å hvile? Uff, litt stressa jeg....har jo så lyst til å gå til termin! Men når det er sagt: ingen krise om babyen kommer nå, han vil jo fint overleve=)

Skrevet

Jeg har bare fått beskjed om å ta kontakt med føden igjen om kynnerene blir sterkere, for slik som de er nå påvirker de ikke livmorhalsen.

Da er det vel meningen at det kan være normalt å gå slik i mange uker.. Er egentlig det jeg er redd for. Blir slitsomt å gå slik lenge.

Huff, er straks i uke 34 og da gjøres ikke noe for å stanse fødselen. Er redd for å føde før tiden også. Vet du om det er større sannsynlighet for at det skjer pga av slike kynnere?

Lykke til i alle fall :) Håper kynnerene dine går over snart.

Skrevet

Anonym:

Det kan nok skje at vi føder litt før tiden ja.... Men jeg tenker som så at det går greit nå som jeg har kommet så langt, babyen vil fint klare seg hvis den blir født nå. Heldigvis! Nevøen min ble født i uke 31, og han var 100% levedyktig, så hver dag og uke som går nå er en bonus=)

Men.....ser for meg at poden kan bli litt irritert på mammaen sin, ikke artig å være den siste i klassen som fyller år.....så vi må bare kniiiipe!!

Skrevet

Ja, det er heldigvis ingen fare for babyene :) Det er jo det som er viktig.

Skrevet

Det er ikke mulig med slike kommentarer!!!!!!!!

"Men.....ser for meg at poden kan bli litt irritert på mammaen sin, ikke artig å være den siste i klassen som fyller år.....så vi må bare kniiiipe!!"

Blir så forbannet, tydelig at du ikke slet for å bli gravid!!!!!!

Skrevet

Anonym 22.12:

Hva i all verden er det du snakker om?!?

Hva var det med den spøken som gjorde at du ble så i fistel?? Broren min er født sent på året, og han klaget hvert år....sistemann til å kjøre moped, sistemann til å kunne bli med ut på byen osv....

Så du vet det; vi har forsøkt å bli gravid siden 2003, dette er mitt 4. svangerskap etter å ha mistet 3 ufødte barn. Så.....hva sier du nå?

Skrevet

"Men.....ser for meg at poden kan bli litt irritert på mammaen sin, ikke artig å være den siste i klassen som fyller år.....så vi må bare kniiiipe!!"

hehe, eg er heilt enig! Eg holdt på å le meg skakk ihjel når eg fekk termin 27. desember:-p for ein uflaks liksom! (men den blei heldigvis flytta til 6. januar på ul) Berre satsa på å gå over nyttår!!!

Anonym - greit nok at ikkje alle blir gravide berre med å lukte på ein bokser, men eg ser ikkje problemet med å spøke litt med det! Det er jo litt typisk:-)

Skrevet

Bare å knipe, Eskimo ;-)

Skrevet

Samme til deg Grete-mor!

Eg trur det skal gå fint, sjølv om du har ein del kynnerar! Eg blei beordra mykje kvile og ro. Dette gjorde eg og nå (etter 10 rolige veker) så kan eg faktisk begynna å gå tur uten for mykje kynnerar!! Nå var det heller ingen fare om fødselen starta, så eg fekk lov til å gjere som eg ville, men det har faktisk hjulpe å roe seg heilt! Eg har ikkje såå mykje kynnerar nå. Var på ul på tirsdag (utvendig) og då kunne han ikkje sjå livmorhalsen, det kunne han sist gong. Då var den 4 cm, så eg berre håpa at den er lika lang, men "pressa" ned i bekkenet;-)

Kan vel kanskje ha sex og ikkje la mannen "gå" inni deg? Er vel spermen som modnar? Sånn for sikkerhets skuld:-)

Skrevet

vi skulle ikke ha sex i det hele tatt for å være på den sikre siden..for verken sperm eller orgasme var gunstig nå,, en skal innrøme at vi har syndet litt siste uken, men med kondom.. er jo snart 36 uker så det er ikke så farlig lengre. Har faktisk hatt mye mindre kynnere siste 1-2 ukene så det har nok hjulpet å slappe av mer..

Skrevet

Noen som vet mer om dette med sex og modning?? Kan man ha litt sex hvis man bare bruker kondom (evt hopper av i svingen), eller bør man unngå det fullt og helt? Syns det er lenge til januar, og mannen min har jobbet konstant nattevakt de siste ukene...så jeg hadde liksom gledet meg til å være "sammen" med ham igjen nå som han har fri...

Skrevet

Dytter opp i håp om svar.....=)

Skrevet

hei...jeg var inne på føden i går for å sjekke hvordan jeg lå ann i terrenget siden jeg har hatt så mye kynnere..jeg var moden å myk å livmorhalsen ble målt til 3 cm å jeg er 31+5 å fikk ikke sex forbud eller noe lingnende...nå er jeg enslig da så d har ikke så mye å si for min del sånn sett..hehe men,er jo flere å flere som sier at sex å sæd ikke har den påvirkningen på modning alikevel så ta deg en runde me kondom på visst du er usikker du:) lenge å vente til januar for din del ja d må jeg jo si...lykke til...

Skrevet

Oj, Håpet - det var jo enda tidligere! Men hvis du ikke fikk sexforbud, så kan vel jeg senke skuldrene litt=) Er dette forresten din første, eller har du født før? Vet ikke om det har noe å si, men har liksom for meg at de som har født før modner lettere...men det er mulig jeg er helt på bærtur=P Selv er jeg førstegangs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...