KristineMed2Sønner<3 Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 Jeg har en gutt på 2 mnd, å han gråter,gråter og gråter.. Eneste som får han til å roe seg ned når han setter igang er puppen. Han har en utrolig matlyst. Spiser 120 ml MME + en eller to pupper, hver tredje time eller oftere!(HS som rådet meg til å være streng når det gjelder matingen, altså ikke oftere enn hver 3. time) Får han ikke dette blir han illsint å han nekter å roe seg før han får det.. Jeg er passe engstelig nå, fordi jeg skal begynne på medisiner snart som gjør at jeg må slutte å amme. Hva gjør jeg da når han får de sinna periodene sine!? Når jeg ikke har en pupp eller to å trøste han med. Ikke vil han sove om dagen heller. På en bra dag sover han kansje 2- 3 timer til sammen i løpet av en dag å det er jo alt for lite!? Uff, sønnen vår er vår dyrebareste skatt, å vi elsker han høyere enn noe annet, vi ønsker bare så gjerne at det kan gå ann å reise ut av huset uten at jeg må gå å være livredd for at han skal våkne, for da blir det baluba!! Ønsker så inderlig at vår sønn skal ha det bra, å kunne være våken uten å måtte grine eller spise... Noen råd!? Dette ble ett skikkelik syteinnlegg, men det får bare være..Vi er litt frustrerte nå, som dere kansje forstår...? eller er vi helt på jordet?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #2 Skrevet 24. november 2007 Hei du:) Gutten din er så liten enda, noen trenger mer mat enn andre.Gutten min spiste også mye. kan hende han har vondt i magen og bruker mat som trøst.anbefaler deg å kjøpe deg en meitai eller lignende bæresjal,kan hende gutten roer seg når han får være inntil deg mens du går rundt i rommet. Det ordner seg med tiden,de 3 første månedene er tøffe. Du kan bytte ut annethvert måltid med mme,så la pappa gi flaske,så han blir vant med at andre enn deg mater han. la pappen være barhudet,så han kjenner kroppsvarmen og nærheten. Det går seg til skal du se :)
Loglady Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 Hvorfor rådet HS deg til å være streng med matingen, og kun gi ham hver 3. time? I dag anbefales det at babyen regulerer matinntaket selv, altså bør man gi mat hver gang babyen viser interesse for det, om det så er annenhver time. Da får du som regel et fornøyd barn, hvis det kun er sult som er problemet.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #4 Skrevet 24. november 2007 tror ikke du skal bekymre deg for matingen,han er jo prematur.og så så han ikke spesielt stor ut på bildene,la han spise når han vil! helsesøstre idag er så redde for overvekt hos babyer,jeg fikk masse has pga at jeg har en stor gutt. han er like aktiv som andre babyer nå og vekta har stabilisert seg. husk at det er du som kjenner gutten din best.Lykke til:)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 24. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2007 Grunnen til at HS sa at jeg må stramme inn på matingen, er at han hang i puppen konstant tidligere, altså, det eneste jeg gjorde var å amme amme og amme... Han spiste litt, sovnet ved puppen, spiste litt, sovnet ved puppen, å sånn holdt det seg gående..så tok jeg han vekk, ble han sulten etter 5 minutter igjen fordi han ikke spiste seg mett.. Pluss at de mente at grunnen til at han gråt\gråter en del, og ikke får roen til å sove, er at det blir for voldsomt for magen hans at han får mat hele tiden, altså magen jobber hele tiden å han får ikke ro... Gråtingen og uroen har blitt litt bedre etter jeg ga han mat hver 3.time, men det er fortsatt ekstremt mye gråting og sutring i forhold til andre babyer... Han legger utrolig bra på seg, altså over 350 g i uken..han veier nå litt over 4 kg.. Så han går veldig bra opp i vekt...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #6 Skrevet 24. november 2007 Kjenner meg igjen.. Slik hadde jeg og det da småen var på den alderen. Har du prøvd med smokk?? Gi han smokken når han blir urolig og grinete.. Min hadde så enormt sugebehov at jeg hang ute med puppen hver time og mer enn det.. Ofte så drakk han ikke noe, men bare suttet og koste seg. Da gikk jeg til anskaffelse av smokk og tipp om det ble et annet liv her. Da var vi tilbake til amming hver 3 time. Men, du må bare amme når barnet viser interesse for det. Ikke hør på HS, alle hs sier forskjellig. Fikk selv beskjed om å amme hver gang han ville ha mat, men merket jeg at det bare var for kos,så skulle jeg ta han bort fra puppen og gi han smokken. Så små barn regulerer matintaket selv, og etterhvert lærer de å kjenne når de er sulten og når de er mett. Prøv med smokk og se om det blir bedre... Lykke til...
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 24. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 24. november 2007 Gjett om jeg har.. hehe.. Men når han først er sint, så spytter han ut smokken uansett hvor mye jeg prøver, han brekker seg til å med...! Så hører jeg de fleste sier at det værste går over når barnet er 3 mnd, men siden gutten min er født 5 uker for tidlig, vil det da si 4 mnd for min gutt!? Han er liksom 2 mnd nå, men hvis han skulle vært født til termin skulle han da bare vært 1 mnd... Håper ikke det er slik at man da regner fra den egentlige terminen...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #8 Skrevet 24. november 2007 Kjære Kristine og Felix! Det høres ut som min baby, dette her. Er nok vanligere enn man skulle tro. (Ingen fortalte i alle fall meg dette før etter at babyen var kommet...)Det er ikke så veldig mye å gjøre med, men jeg syns faktisk rådene fra helsesøster var gode, så fremt det ikke betyr tre timer med skriking mellon måltidene. Min sover også veldig lite, men det er dette jeg jobber mest med nå. Søvn, søvn, søvn. På alle måter som går. Da er det jo ikke så lett å gråte, selv om hun greier det også innimellom... Klart vi elsker dem like høyt, men vi blir lei oss når vi tror det er noe som plager dem!!! Merkelig, bruker hele tiden på å få henne til å sove og når hun endelig sover går det ikke lenge før jeg lengter meg syk etter å høre skrikerungen min. Går til og med og vekker henne noen ganger, hvor tjukk i huet går det an å bli. Ja, ja. Jeg er jo førstegangs og hun er min store trøst og glede, selv når hun skriker. På den positive siden: ungen tar ansvar for sin egen næring, regner med at vi er såpass dumme at vi ville glemme matingen hvis de ikke skreik så vi hørte det. Noen legger seg jo bare ned og går i dvale når de syns de får for lite mat. Du har en survivor og vi får bare forsøke å se det fra barnets ståsted; han utfører en knallhard jobb med å suge og suge for å få skikk på tingene. Ganske imponerende jobbing, egentlig. Enig i at det er kjipest egentlig i forbindelse med turer ut og besøk. Virker som vi ikke kan passe på ungen vår, liksom. Men tenk på at de aller fleste som har barn, faktisk har stor forståelse for dette. Og at de som ikke har erfaring, ja de kan jo bare glede seg til det er deres tur! Ut og skrik! En siste ting; jo mindre du lar deg stresse av dette, jo bedre blir det. Kanskje skrikes det ikke mindre, men opplevelsen blir en annen og da blir alt lettere.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #9 Skrevet 24. november 2007 Uff da.. Ikke kjekt om han brekker seg når du gir han smokken eller at han spytter den ut.. Har du prøvd å pumpe deg og gi han på flaske?? Om det heller ikke går, så er det nok bare å amme når han krever det, selv om jeg vet det er slitsomt. Kanskje det er siden han er prematur at han krever mer. Ikke vet jeg, men min var født 10 dager før termin og han på puppen hver 30 min. Slitsomt Har du og prøvd ulike smokketyper?? Jeg måtte prøve mange før jeg fant den rette, det hjelpte litt, men måtte amme ofte fordet.. Og det kom seg da han var 3 mnd. Er ikke sikker på når de regner fra at det vil gi seg når barnet er 3 mnd.. Kanskje noen andre som vet det. Uansett, lykke til....
Turid Laila Skrevet 24. november 2007 #10 Skrevet 24. november 2007 Jeg tror du bør gjøre som du selv vil jeg, og heller se på HS som et sted å få råd. Jeg følger de jeg syns er gode, og lar være,eller lager mine egne versjoner av de jeg syns er dårlige. Fikk også rådet om å ikke la han spise som han vil. Prøvde det, men klarte ikke å la gutten min skrike fordi han var sulten. Etter fylte tre mnd nektet han plent å ta puppen, Han vridde seg unna og begynte å gråte med en gang han så puppen. Begynte med mme og han har fått så ofte han vil og så mye han vil. Det har han alltid fått. Med puppen ble det ikke noe rutine på det, men etter han har fått bare mme har det blitt rutiner etterhvert. Har en stor gutt som trenger mye mat. Har ikke lest de andre svarene du har fått her, men har du prøvd å holde han våken så lenge som mulig under måltidene? Jeg måtte det i begynnelsen med min, massere i hender og under føttene, kosekile under føttene så han ikke sovnet, da spiste han mer. Masse lykke til!
goldielocks Skrevet 24. november 2007 #11 Skrevet 24. november 2007 hei på deg uff jeg vet hvordan du har det. gutten min var også tidlig, 1 mnd, han var liten og trengte mye mat ofte og masse kropps varme og trygghet. vi bare ga og ga og til slutt så ble han mer og mer "normal". grått mindre og kunne ligge alene en stund å vite at han var trygg og ville få mat da han ble sulten. jeg leste i en bok om at spebarn kan ha overlevelses angst. dvs at de blir redd at de ikke skal få nok mat for å leve. boken foreslo at man gir babyene mat før de ber om det, før de begynner å kjenner seg sulten slik at de vet at de får, du må gjør det mange ganger/dager så slapper de mere av ettervært. dette er fordi at noen spebarn sier ikke fra at de er sulten før de er veldig sulten og da er det forseint da spiser de til de får roen men de spiser ikke seg mett nok slik at kort tid etter er de over sulten igjen. vi fikk råd om å prøve å drøye maten litt osv fra HS men det var jo så å si umulig, han ble rasende! og ga seg ikke før han fikk mat. så prøvde jeg dette metode og det funket. han la også på seg mye i uken men nå er han 6mnd og har fortsatt stor apetit men beveger seg mye mer og vekten har gått ned litt. vet ikke om dette kan hjelpe deg?! sorry at det er litt rotete skrevet )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå