Gå til innhold

bake til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva tenker dere bake til jul? trenger litt inspirasjon her,,, lager dere pepperkake deigen selv eller kjöper ferdig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff, i år blir det lite baking. Er 19 dager til termin, og jeg orker ikke begynne enda. Men jeg pleier å bake pepperkaker, kjøper ferdig deig på Rimi tror jeg, rød boks med hvitt lokk. Så pleier jeg å lage kransekakestenger av odense kransekakemasse. Mannen vil ha sånne sjokoladeboller m ris... Jeg vil alltid ha kokosmakroner...også får jeg litt av farmor; krumkaker og krydderkaker. mammam lager Sarah Bernard til oss. Men det viktigste er hjembakte, fine rundstykker til frokost på julaften og 1. juledag! Og sennepsglasert juleskinke!!!! Blir nok dårlig m kaker her i år, dessverre.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Heia!

Jeg er svak for den ferdige pepperkakedeigen, syns den er kjempegod! Brukte den fra Berthas i år.

Har bakt pepperkaker, krumkaker, havreflarn, brownies og krydderkake så langt (de to siste er like mye til barselbesøkene som til jul). Skal bake colakaker og silkekaker før jeg gir meg. Fyrstekake får jeg fra mamma.

Resten av julebaksten syns jeg ikke noe særlig om, har bare bakt det jeg liker godt selv=)

Skrevet

Jeg lager

Ristopper

Kokosmakroner

krumkaker

engelsk fruktkake

kranskekakestenger

Det er det jeg kommer på i farten

Pepperkaker kjøper jeg,fordi jeg ikke liker å lage dem og vel,vi er vel ikke så veldig glade i dem heller,men litt må en jo ha uansett

Skrevet

Kjøper ferdig pepperkakedeig. Synes IKEA's er god og enkel å jobbe med. Har ikke tid til å skulle lage all deig selv når der er mange andre ting som må ordnes i desember.

Har tenkt å lage pepperkaker, fattigmann, kokosmakroner, ristoppe til samboeren, marsipankugler og brente mandler.

Skrevet

Hei Grete-mor!

Hva er colakaker og silkekaker? Hørtes spennende ut, men jeg har aldri hørt om det før... :)

Skrevet

kolakaker kan vel på godt norsk kalle karamellkjeks. (svensk oppskrift gir navnet kolakaker). Nyyyydelige kjeks som er best når de blir litt seige inni

200g margarin

200g sukker

(røres hvitt)

300g hvetemel

2ts vaniljesukker

2ts natron

1ss sirup

Ta deig massen og del i tre, rull ut til pølser før du trykker dem flate slik at de blir 8-10 cm brede.

Legges på bakeplate og stekes ved 200C til de blir lysebrune. Skjæres(mens d ennå er varmt) litt på skrå slik at d et blir stenger som er 1,5-2cm brede.

NAMNAM! Nå tror jeg jammen jeg blir nødt til å bake.....

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Kjempegode julekaker som jeg er oppvokst med=) Colakaker kalles også colapinner, og silkekaker kaller jeg sjakkruter (de ser ut som det).

Her er oppskriftene=)

Colakaker:

200 g smør (ikke smeltet - røres hvitt sammen med sukkeret)

200 g sukker

300 g hvetemel (vent gjerne med litt av melet, se an deigen)

1 ts sirup

1 ts natron

1 ts bakepulver

(bittelitt vann hvis deigen blir tørr)

trykkes ut (ikke kjevles) i ca 10 cm brede remser oppå bakepapir, stek dem, og skjær deretter opp med pizzakniv mens de er myke

170 grader, 8 - 10 min (lysebrune)

Silkekaker:

200 g smør (ikke smeltet - røres hvitt)

150 g sukker

200 g hvetemel

100 g potetmel

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1 ss kakao i kun halve deigen

trill ut 2 lyse og 2 mørke pølser, lag sjakkmønster, skjær tynne skiver som stekes i ovnen

175 grader

Gooooode julekaker=)

Skrevet

I år skal jeg bake følgende:

goro

sirupssnipper

pepperkaker

kransekakestenger

terteringer

smultringer

sjokoladekjeks

serinakaker

kakemenn

Med fire unger og kakeglad mann i hus, må alle få sine favoritter, og da blir det fort en del slag....I tillegg blir det marsipan, punsjeboller, snickerskonfekt og peppermyntestenger. ,

Skrevet

Mamma baker pepperkaker sammen med døtrene mine - d er blitt en koselig tradisjon :)

Jeg begynte på baksten i dag,

bakte kolakaker og tjukklefse - så nå sitter kaill'n og barna på kjøkkenet og mesker seg med deilig lefse.

Ellers har jeg bakt julekake. Blir vel litt annen gjærbakst også - bl.a Zopf - en deilig fletteloff fra Sveits.

Skrevet

Myrini - må man ha takke for å bake lefse? Hvis ikke, har du oppskriften?

Skrevet

Har bakt hvetekake, julekake og goro. Har også lagd litt marsipan. Ellers blir det pepperkaker, peppernøtter, sandkaker og kanskje tebrød. Smultringer skal jeg kjøpe. Har også tenkt til å lage sjokoladefudge. Tror ikke det blir mer enn det. Har eksamen og andre ting å tenke på enn bare matlaging, må jo ha tid til å kose seg litt også :)

Skrevet

Det blir pepperkaker (ikeadeig), serina kaker og kakemenn, etter planen.

Skrevet

...og så tenkte jeg å lage sjokoladedekt marsipan med cuba-fyll. Både til oss og til å gi bort.

Skrevet

Jeg skal lage:

- Julemenn (kakemenn)

- Krumkaker

- Snadderkaker (en slags kjeks med sjokolade og mandler i, men jeg dropper mandlene siden jeg er allergisk..)

Skrevet

Jeg og mamma har en super tradisjon!!!

En helg før jul møtes vi hjemme hos mamma og baker ALLE julekakene på den helgen!!!

Går faktisk veldig greit!

Har bakt halvparten av deigene hver på forhånd, og da er det bare å ta dem på løpende bånd :)

Blir en goood del slag, men det er litt av instillingen vår:

MANGE typer, men lite av hver type! (Da går man ikke lei av en type) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...