bruse Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 Hei, hadde en diskusjon med mamma forrige uke, da var jeg 38 uker på vei. Mamma mente at det var vel best om den ikke kom helt enda, og jeg ble litt irritert fordi jeg ikke ville hun skulle tro at babyen var "uferdig" om den kom nå. Det er jo normalt å føde fra uke 38-42 og veldig få føder på termin. Jeg argumenterte med at gjennomsnittlig svangerskap varer i 40 uker, og at den dermed likegodt kan komme litt før som litt etterpå. Mamma argumenterte tilbake med at noen blir jo født veldig mange uker for tidlig, og dermed drar de ned gjennomsnittet, mens ingen føder veldig mange uker for sent (det er jo nesten ingen som går over 2 uker). Dette argumentet gjorde meg litt usikker. I kke at det egentlig er så nøye, babyen kommer jo når den kommer. Men jeg ble nysgjerrig: Er det sånn at gjennomsnittlig svangerskapslengde er 40+2 og at mer enn 50% dermed går over tiden siden de som føder veldig for tidlig drar ned snittet? Eller 40+2 "idealtiden" for et svangerskap, og gjennomsnittet noe lavere?
LiKr Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 Kan desverre ikke svare på dette - lurer på akkurat det samme.....driver å diskuterer med sambo om dette. Jeg vil gjerne ha ut snuppa nå (en uke igjen til termin) !!
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 24. november 2007 #4 Skrevet 24. november 2007 tror det moren din sier er feil. alt fra 37-42 uker er normalt, og jordmor på sykehuset sa at så lenge du er 37 uker er babyen ferdig utviklet, og trenger ikke være der inne mer. så en fødsel etter 37 fulle uker er velkommen på sykehusene. å joda, noen føder langt på overtid. Jeg brillierer med 3 uker overtid her med forrigemann!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #5 Skrevet 24. november 2007 Godt spørsmål. Nå lurer jeg også på dette. Noen som vet?
TinaP Skrevet 25. november 2007 #6 Skrevet 25. november 2007 Interressant spørsmål! Termin er jo termindato +/- 2 uker.
tudeluuu Skrevet 25. november 2007 #7 Skrevet 25. november 2007 Jeg har også hørt at det er gjennomsnittlig svangerskapslengde som er 40 uker! antagelig er det ikke så mange som føder før uke 37, og heller ikke som går så mye mer enn 2 uker over tiden, og det er derfor de sier at termindatoen er uke 40 +- 2 uker.. man er alle forskjellige, og dette påvirker jo også hvor lenge man ruger på barnet. Kan jo også avhenge når egget faktisk ble befruktet, tidlig eller sent i syklusen! Har også hørt at de aller aller fleste som føder, føder enten i uken før eller uken etter termin. ungen kommer når den kommer. det er iallefall helt sikkert =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå