Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 Mia har jo holdt meg våken på natta i mange måneder. Jeg begynner å bli sliten! Hun har problemer med å sovne, skriker lenge og våkner noen ganger på kvelden før hun finner roen. Våkner gjennomsnittlig 5-6 ganger på natten og vil ha smokk. Jeg har lenge tenkt at jeg må gjøre noe med situasjonen, men hva? Lenge trodde vi at det var mareritt, men jeg tror egentlig ikke det lengre. For de som kjenner Mia så vet dere at hun er en liten dame med stort temperament ;-) Jeg mistenker at hun - i sine lette søvnperioder som de jo har natten igjennom - våkner av gammel vane, og skriker fordi det har hun alltid gjort når hun våkner, og holder ut til vi kommer inn og gir smokk. Hun trenger den egentlig ikke, det virker mer som om det er en vane for henne. Så tenkte jeg å prøve bittelitt Ferber, selv så omdiskutert metode det er. Vi har ihvertfall om kvelden latt henne skrike nå, først i 3 min, så i 5 og så i 7. Første kvelden sovna hun etter 7 min. I går sovna hun etter 5. I går kveld våkna hun i halv ti-tiden og skreik som vanlig, vi gikk ikke inn men lot henne skrike seg ferdig, det tok faktisk ikke så lang tid. Jeg gikk inn etter at hun hadde sovna og fikk dyna over henne igjen, og da sov hun tungt. Men det beste av alt; i natt våknet hun ikke en eneste gang. Det kan jo være tilfeldig, men jeg håper jo å venne henne av med den evige "hjelp, jeg er våken, jeg må jo skrike!!"-greia. Men så lurer jeg jo på om det er ondskapsfullt å gjøre. Kan hun ta skade av at ingen kommer? Burde jeg kanskje bare fortsette å være smokkbud, men hvor lenge? Noen meninger? Hilsen forvirret mor
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 24. november 2007 #2 Skrevet 24. november 2007 Hei. Her har vi løpt i smokketrafikk de siste fire-fem ukene. Her har jeg bare tenkt at det er tenner som er på vei ut. Det er derfor hun våkner mye. Vi hadde det samme sist da tennene nede kom. Etter det roet det seg en periode igjen. På samme tid har jeg lest at de ofte er urolige i perioden rundt 8-9 måneder. Hos oss virker det som om hun drømmer veldig mye om natta fordi hun har mye å fordøye etter dagens aktiviteter. Allikevel er det jo rart om hun har holdt det gående sånn i flere måneder. Da er det kanskje heller uvane enn noe annet som plager henne. Selv om det er hardt med gråtingen ville jeg bare ha forsøkt å gjøre det sånn dere har gjort det i noen netter til. Hun oppfatter jo mer og mer og nå kan det hende hun tror det skal være sånn. Derfor skriker hun vel til dere kommer. Ikke sikkert at det skal mer enn noen netter til så er dere der. Da har hun fått innarbeidet mere rutine og forstår at dere ikke kommer. Lykke til og husk at du er en super mor. Jeg forstår veldig godt at du er sliten og supert at dere gjør noe med det.
Två små trollungar Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 Jeg skjønner veldig godt at du er litt urolig for dette med Ferber, og om det egentlig er bra for barnet og om hun kan få men av det senere. Vi brukte jo Ferber vi også, og jeg slet en del med dårlig samvittighet og tanker om hvordan det skulle påvirke Amanda. Men av det jeg har sett på Amanda er resultatet at hun sover hele nettene, istedet for å våkne masse ganger. Hun får altså mer og bedre søvn. Jeg merker også at hun er piggere og mer opplagt på dagen som resultat av at hun får sove bedre. Og så får hun foreldre som er piggere og mye morsommere/tålmodigere om dagen. Jeg har ikke merket at det har blitt vanskeligere å legge henne eller at hun føles utrygg i noen situasjoner. Så dersom du ser at metoden fungerer for dere ganske kjappt trur jeg at alle vinner på det. Men det som jeg trur at kan skade barnet er i de tilfellene (ganske vanlig) hvor det ikke blir noe særlig resultat på en gang og man går ukesvis og barnet skriker massevis hver eneste natt/kveld... Uansett er jeg sikker på at du er en helt super mamma! Og at det du gjør er det beste for dere i den situasjonen dere befinner dere! Lykke til!
Millapril Skrevet 24. november 2007 #4 Skrevet 24. november 2007 Huff, dette er slitsomt! Stakkars dere som har slike netter. Det er ikke så lett å få bygget opp overskudd til å klare dagene da.. Høres ut som dere fant en fin metode, og det kan nok være lurt å prøve å bryte mønsteret litt. Vil ikke tro hun tar skade av en slik kjapp kur. Det er nok værre om det drar ut i lange tider uten noe resultat. Synes dere gjør en kjempejobb og har funnet en fin løsning! Lykke til videre!
Tussi og Maja Skrevet 25. november 2007 #5 Skrevet 25. november 2007 En ting er helt sikkert, at dere kan jo ikke ha det slik. Det er jo alt for slitsomt både for foreldre og for Mia. Jeg er enig med de andre her. Funker den metoden slik som den har gjort til nå, kan jeg ikke tenke meg at Mia tar noe skade av det. Dersom hun hadde slitt med utrygghet hadde hun vel ikke roet seg så fort? Tror den mage-følelsen din er det beste råd å følge her. Du kjenner henne best, og vil sikkert merke hvis du synes det blir helt feil. Stå på! Vi krysser fingre for at dere får rolige netter fremover;-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 25. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2007 Takk for tilbakemeldinger. Det er bare greit å høre at man ikke gjør noe som er hårreisende feil. I kveld våkna Mia som vanlig en times tid etter legging, og skreik. Vi lot henne skrike ferdig uten å gå inn, det føltes som en evighet men hun sovna etter 12 minutter. Det var ikke full skrikings hele tiden, mest sutring og ganske så mye sinne hørte jeg. Men hun klarte å sovne igjen selv, og det er jo bra :-)
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 25. november 2007 #7 Skrevet 25. november 2007 Så deilig at hun klarte å sovne igjen på egenhånd! Er helt forferdelig å høre på dem gråte og ikke gå inn for å trøste. Har det på samme måten med Camilla om dagen, og det er jaggu ikke lett nei! Synes du er kjempeflink som står på! Og siden Mia klarte å sovne igjen på egenhånd så går det jo helt klart i riktig retning! :-)
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 25. november 2007 #8 Skrevet 25. november 2007 Må bare si at dere er jo så super flinke. Veldig bra tegn at hun sovnet av seg selv. Dette går veien skal du se. Masse lykke til klemmer og håper du snart får sove litt mer selv.
måken og vesla Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 Krysser fingrene for at det går bedre. Vet jo mye om hvor slitsomt det er. Her har vi jo også slitt med nettene, men nå har vi bare ett nattmåltid igjen og det har blitt forskjøvet til rundt 5/6 (ikke mat før 4 er regelen min nå). Hun våkner fortsatt en til to ganger før nattmåltidet, men på ei god natt er det bare å stryke henne litt på kinnet og så sovner hun igjen og på ei dårlig natt...(da tror jeg det er mareritt). Det gikk i og for seg greiere, med mindre skriking enn forventet, å kutte nattmåltidene, men på den andre siden så sover hun jo fortsatt ikke rundt... Jeg orker ikke å gi slipp på det siste nattmåltidet ennå, for nå sover hun ofte til 8/9 på morgenen, og det tviler jeg på at hun hadde gjort uten det måltidet. Vi får vel ta det i slutten av juleferien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå