Gå til innhold

når bør jeg beskymre meg?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hele tiden veldig redd for at noe skal gå galt med min lille i magen:(

Jeg kjenner meg små svimmel iblandt.. noe som jeg vanlig vis aldri gjør... tar vitaminer og jerntabeletter hver morgen.. spiser vanlig... å holder meg egentlig i rolig tilstand... ( springer ikke turer å slikt)

Men hvilke tegn bør jeg se etter ... visst noe skal være galt?

Jeg kjenner liv avogtil...ikke så ofte som før... men dette endrer seg vell med hvordan hun ligger...kjenner ivertfall liv hver dag...at hun snur seg å sparker...

Tenkte jeg kanskje burde ta fir fra jobb en stund... siden jeg føler meg svimmel å i tåka til tider..

På hver legekontroll har jeg hatt normal urin å lavere blodtrykk en vanlig...

Noen ganger spiser jeg litt godt å drikker brus...

men når bør jeg beskymre meg? eller hva bør jeg beskymre meg over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei

hvor langt på vei er du??

når man er langt på vei er det normalt å ikke kjenne spark så mye lenger pga det er mindre plass.

om du er så urolig så kom deg til legen og sjekk urinen din, men det er ikke bra å være så mye urolig, prøv å slapp av og ta det med ro :)

her er litt info om svangerskapsforgiftning:

Ved svangerskapsforgiftning (preeklampsi) har den gravide høyt blodtrykk, protein (eggehvite) i urinen og eventuelt hevelser. Tilstanden oppstår i siste halvdel av graviditeten med økende hyppighet frem mot terminen. Svangerskapsforgiftning kan være alvorlig for både mor og barn.

Årsak

Årsaken til svangerskapsforgiftning er ukjent. En mulig forklaring er at den gravides kropp reagerer på stoffer som skilles ut fra morkaken. Morkaken fungerer dårligere på grunn av trange blodårer og fosteret får mindre blodtilførsel.

Forekomst

Svangerskapsforgiftning oppstår i ca 5% av alle svangerskap. Tilstanden opptrer hyppigere blant kvinner med høyt blodtrykk, kronisk nyresykdom, diabetes, overvekt og flerlingesvangerskap. Tilstanden forekommer oftest hos førstegangsgravide.

Symptomer

Noen gravide er helt uten plager tidlig i forløpet når høyt blodtrykk og proteiner i urinen påvises. Hevelse i føtter, hender og ansikt forekommer ofte, men ikke alltid. Hodepine, flimring for øynene, kvalme og smerter øverst i magen kommer sent i forløpet og er faretruende.

Når skal du kontakte lege?

* Gå regelmessig til svangerskapskontroll slik at eventuelt høyt blodtrykk og proteiner i urinen oppdages.

* Hvis du føler at noe er galt, eller får symptomer som hodepine, flimring for øynene, kvalme og magesmerter i siste del av svangerskapet.

Sykdomsforløp

Hvis svangerskapsforgiftning oppdages og følges opp på et tidlig tidspunkt, er det som oftest en ukomplisert tilstand. De fleste tilfeller (70 %) oppstår etter 37. uke av svangerskapet, og hos enkelte kan tilstanden bli alvorlig for både mor og barn. Sykdommen kan forverre seg raskt, det er derfor viktig med hyppigere kontroller ved svangerskapsforgiftning så det kan gripes inn i tide. Det vanligste er at fosteret får for lite næring fordi morkaken svekkes. I sjeldne tilfeller kan den gravide få krampeanfall (eklampsi) eller utvikle et syndrom som kalles HELLP. Syndromet innebærer blant annet økt blødningstendens og leverproblemer. Dette er svært alvorlige tilstander og fører til at svangerskapet må avbrytes så raskt som mulig. For de fleste kvinnene bedrer tilstanden seg så fort barnet er født, men for noen kan det ta noen uker før blodtrykket normaliserer seg.

Hva kan du gjøre selv?

* Ta det mest mulig med ro, legg deg ned og hvil både på formiddagen og ettermiddagen. Det ser ut til at blodsirkulasjonen gjennom morkaken kan bedres litt i hvilende stilling. Dermed får også barnet mer næring. Røyking er forbudt.

* Sørg for avlastning i forhold til husarbeid og barnepass.

* Følg opp svangerskapskontrollene. Det er vanlig å gå til kontroll 1-2 ganger per uke når svangerskapsforgiftning er påvist.

Behandling

* Ved påvisning av svangerskapsforgiftning sykemeldes kvinnen. Den gravide bør ta det med ro og få tilstrekkelig hvile.

* Hvis blodtrykket stiger blir kvinnen lagt inn på sykehus for tettere oppfølging. Sengeleie er den viktigste behandlingen. Blodtrykkssenkende legemidler blir gitt i enkelte tilfeller.

* Ved faretruende tilstand for mor eller barn vil fødsel igangsettes, ofte i form av keisersnitt.

Skrevet

Svimmehet kan komme av blodtrykksfall pga for eksempel varme( som når man har på veldig varmt vann i dusjen, da pleide jeg å få det), du kan jo nevne det for legen din/jordmor så kan de nok berolige deg:)

• 4 uker senere...
Skrevet

jeg har akkurat vært på legevakten, hadde høyere blodtrykk enn vanlig.. har hatt 100/? og hadde nå 120/? hun kunne også påvise 1% protein i urinen.. bør jeg bekymre meg?

Skrevet

Tvilsomt.. jeg har hatt litt frem og tilbake med protein i urinen. Kommer å går litt. Legen sier der er normalt.. å blodtrykket endrer seg jo etter stress o.l. Jeg ville snakket med jordmor imorgen tidlig.. Er mer sikker på hun en legevakten... :)

Det går nok greit skal du se... Mitt blodtrykk har vært alt fra 100- 84 til nærmere termin til laver blodtrykk.. men har hørt fra mine søstre at de hadde høyt blodrtykk under hele svangerskapet, uten at noe var gale.. Men for sikkerhets skyld ta en tlf til jordmor imorgen el. Din fastlege:)

Skrevet

Jeg var i startfasen av svangerskapsforgiftning nesten hele svangerskapet, men det er faktisk ganske så vanlig å være i startfasen, problemer er om det forverrer seg.

Du ville merket det om du fikk en svangerskapsforgiftning, da ville du fått en trykkende hodepine i panneområdet og noen får også smerter i området under puppene, høyt blodtrykk og eggehvite i urinen, du ville å følt deg generelt rimelig dårlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...