2småihus!:) Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 Jenta mi er snart 5 mnd og vi vurderer nå å begynne med litt grøt...vet selvfølgelig at vi bør vente en mnd til, men allerede på 4 mnd-kontrollen sa hs at vi godt kunne begynne...årsaken er at hun våkner ofte og skal ha mat om natten enda, sover max 4-5 timer første økta, og etter det er det 2-3 timer mellom hver amming... Men hvilken grøt er lurt å begynne med, og hvordan? Har hørt det er lurt å gi det på dagtid de første gangene....nok med bare en skje da eller?
Bellen^2 Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 Vi begynte så vidt å introdusere da junior var 5 1/2 mnd gammel. Vi begynte med 4 mnd mais grøt, sånn som blandes ut med mm/mme, og bare et par teskjeer på dagtid. Får de problemer med magen er det enklere at de får det på dagen enn på natta. Jeg fullammet til junior var rundt 6 mnd, først da kom interessen for grøt.
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 Nestle havregrøt med ris og hvete fra 4 mndr er bra å begynne med. Gi henne 2-3 ts første dagen, og hvis det går greit med magen kan du gi litt mer neste dag osv. Men vær obs på at det slett ikke er sikkert hun liker grøten de første dagene, sønnen min begynte å hylskrike han. Er nok mest fordi det er uvant for dem med annet enn melk. Et lurt tips er å prøve å gi grøt når hun er mest mulig fornøyd, f.eks. ikke kjempesulten eller trøtt. Amme henne litt først slik at hun får slukket den største sulten og så prøv å gi grøten. Så amme henne igjen til hun blir mett. Dette er lurt helt til du er oppe i fullt mettende grøtmåltid. Dersom hun begge de første dagene begynner å grine eller nekter å svelge grøten så er det lurt å vente noen dager med å prøve på nytt, ikke tvinge henne til å spise grøt. Vær også obs på at ikke alle barn sover bedre av grøt heller, leste at ca 50 % sover bedre og 50 % ikke sover bedre. Men uansett reduserer du nok nattammingen litt. Lykke til da:)
2småihus!:) Skrevet 23. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2007 Takk for svar! tror nok vi skal gi det et forsøk, selv om det ikke er sikkert at hun slutter å spise så masse om natta!
goldielocks Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 det sies at det vil begynne å hjelpe med natt soving da de får i seg ca 2 målteder med grøtt om dagen. det stemte med sønnen min på 6 mnd. han sover mye bedere nå fra ca19.30 til mellom 05 og 08! men jeg blir stadig overasket etter hvor mye han spiser! jeg lager det jeg tror er formye grøtt ( tar det på øyemål) og slutter og gi da han selv begynner å snu hodet i tegn at han har fått nok. de fleste gangene har han spist opp alt incl. en half glass med grønnsaker eller frukt! han er ikke specielt tynn da 9kg og 68cm. og er glad i alt han har fått av glass mat så langt ) lucky me.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå