Gå til innhold

hvordan ser dagsrutinene ut for halvåringene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi sliter litt med å finne en fin rytme til lillemor på 5.5mndr.De siste tre ukene,så vil hun absolutt ikke legge seg på kveldene.legger henne og hun sovner fint,men våkner etter trekvarter/1tine og nekter helt å la det bli natt.blir gjerne ikke stille før i ett tiden på natten.Hun har begynt å få grøt på dagen,så det er ikke maten.Så jeg lurer på om dere kunne skrevet når deres små står opp,hvor lenge og når de sover på dagen og når de legges for natten.Kanskje er det fordi at det har blitt skikkelig rot med rutinene,etter at denne nattelegginga ble tullete

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi har en grei rutine, men nå har vesla vært grei å få i semng siden hun var 3,5-4 mnd. Iallefall, slik er vår dag:

Ca kl 06.00: Hun våkner og får pupp. Hun stelles og får så litt brødmat og mme. (Har ikke nok melk til henne)

Ca kL 08.00: Begynner å bli trøtt igjen, så nå sover hun gjerne 1,5 time, altså til ca kl. 09.30

Ca kl 10.00: Tid for pupp, deretter grøt. Ca kl 12.00: Trøtt igjen. Sover kanskje 1 time, til ca 13.00

Ca kl 14.00: Pupp og middagstid + litt mme

Ca kl 15.00: Trøtt, sover ca 1 time til ca 16.00

Ca kl 17.00: "Ettermiddagspupp"

Ca kl 18.15: Grøt og mme.

Deretter stelles hun og er i seng før sju. Sovner med smokk ganske raskt.

Kan våkne 1-2 ganger i løpet av kvelden og natta, men roer seg med smokken (har avvent med nattmåltid)

Sover så til kl 06.00 På'an igjen

Som du ser så er jenta mki våken ca 2 timer i slengen. Kan av og til være våken 2 t og 20 min hvis det skjer noe, men blir ellers fort trøtt og bare MÅ duppe. Hun sover alltid ute i vogna på dagtid.

Skrevet

Sønnen min er straks 6 mndr og hadde glimrende rutiner en periode, men nå er alt rot igjen. Han har vært/ er vanskelig å legge, våkner ørten ganger på natta (får ikke mat) og har begynt å sove minimalt på dagtid.

Han har alltid fått mme, så sov natta gjennom uten mat fra han var ca 10 uker. Da han var 4 mndr cirka begynte han å våkne ofte om natta og grine, og gir seg ikke før jeg kommer. Noen ganger er han lys våken og jeg må ta ham med i senga vår, da sovner han igjen etterhvert. Denne uvanen pågår for fullt enda og gudene vet når den gir seg...

Til for ca 3 uker siden hadde han ganske fast rutine på dagtid med ca 2 timers søvn på formiddagen, en times søvn i 15-tida og 1/2 times søvn i 18-tida. Han var da kjempevanskelig å legge og vi brukte ca 1 1/2 time hver kveld på å få ham til å sove, tok ham opp og gav mer mat etc.

Men så begynte vi med en lightversjon av skrikekur, dvs lot ham gråte i senga etter at vi hadde lagt ham men gikk opp hvert 5.min. Da tok det 40 min med gråt første kvelden, 15 min andre kvelden og etter 5 dager sovna han selv. Men så ble han forkjøla og da følte vi at vi måtte være litt snille når han gråt, så nå er vi tilbake til null, ikveld tok det 30 min med gråt. Men da blir han trøttere og trøttere for hver gang vi er oppe og gråter med lukkede øyne, vi vet at det er pga at han er trøtt og ikke helt har skjønt hvordan han skal finne søvnen selv at han griner.

Men etter at han har begynt å sovne tidligere (vi legger ham kl 20) så har han begynt å sove mindre på dagtid (mye mindre!) Som idag sov han ikke før kl 13.30, da sov han 45 min. Så sov han 45 min ved 17-tida. Thats it. Og slik har det stort sett vært de siste tre ukene, sover to økter i løpet av dagen og ettermiddagen på ca 30-45 min. Men så lenge han ikke er altfor survete når han er våken så er det jo greit.

Skrevet

Vi har fått noen ok rutiner. Men syns mange har så ulike rytmer på dagsplanen, at man får se an sin egen baby hvordan den liker å sove/spise. Du kan jo prøve f.eks i morgen da... Å se når han (?) våkner, spiser og dupper av? Og prøve å gjøre det dagen etter osv osv. Prøv å være konsekvent når det gjelder rutiner, hvis det er dét du vil:)

Her er vår dag:

07-0730 = Våkne opp

08 = FROKOST........200 ml mme

09 = 1/2t - 3/4t søvn

11 = LUNSJ..............1 1/2 porsjon grøt + vann

12 = 1/2t søvn

1330 = 1/2t søvn igjen (håper han kunne slått dette sammen....)

15 = MIDDAG...........1 glass fra Nestlé(eller hjemmelaget),

fruktmos+vann

16 = 1/2t søvn

18 = KVELDSMAT....1 1/2 porsjon grøt + 200 ml mme

1820 = Bading

19 = NATTA

Ingen nattmat.

Er vi ute på vift, er det litt slingring på søvnen, men drar som regel ut av huset rundt kl 12. Og er hjemme til kl 15 da. Er vi på besøk på kvelden, kutter vi selvsagt ut badinga men slokner av dagens inntrykk like herlig rundt kl 19 for det. :)

lykke til;) Håper du får orden på nattesøvn og sånn

Skrevet

Hei :)

Vi har fått nogenlunde faste rutiner i det siste:

0700-0730 - våkner, ammer henne, steller og kler på

0800 - liten posjon grøt til frokost (jobber litt med dette :))

0900 - kjempetrøtt, sover gjerne 2 timer+-

11/12 - ammer

13 - trøtt igjen, sover ca 1 time+-

14/15 - ammer

16 - trøtt igjen vettu :) sover 0,5-1time

17 - ammer

1830 - grøt, nesten hel posjon, bader annenhver dag, steller etter grøt

1900- ammer, siste påfyll før kvelden

1930- tid for å legge seg, MEN bruker 0,5-1 time på å sovne

Våkner for mat ca 2 ganger per natt!

Om dagen sover hun alle duppene ute i vogna, sovner nesten tvert jeg legger henne ned, så skjønner ikke hvorfor hun ikke sovner om kvelden!

TIPS MOTTAS MED TAKK ;)

Skrevet

Å tusen takk for detaljerte svar:o)

Sånn er det hos oss også Sunny.Har lagt henne i sin seng i ni tiden hele tiden mens hun var "lita",men de siste tre ukene så har hun ikke villet legge seg-sjønner ingenting jeg.Hun får jo masse mat,kos og oppmerksomhet gjennomdagen,Men i natt sov hun 10 timer,med to amminger mellom,så det var helt vidundelig.Med hvorfor i natt og ikke de andre nettene de siste tre ukene?Gjorde ikke noe anderledes.Samme faste kveldsstellet..Kanskje det bare er noen slike perioder noen små må gjennom...?Ser på rutinene dere har skrevet at hun sover stort sett like mye gjennom dagen totalt.Er våken 1 time på morgenen,får litt grøt og pupp,så legges hun i vogna og sover alt fra 1 time-3 timer,så nå skal jeg prøve å få henne opp etter max en times lur på morgenen,Tror det er best.Hvis ikke fortsetter jo egentlig hennes "natt" utover formiddagen.Men får så vondt i meg,av å vekke henne når hun sover så godt i vogna si:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...