Gå til innhold

Hvordan introdusere brød mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere som har gjort dette før....

hvor små skal bitene være? jeg er litt redd at gutten min kommer til å få dem i halsen...

og kan man gi leverposti? Gutten min er 6.5 mnd og er veldig glad i alt mat han får, han begynte med grøtt i 4mnd aldern og har fått bare mme siden han var 3mnd pga komplikasjoner fra min side (medisiner osv.)

Han har ikke tenner ennå da. (hvis det har noe å si!) hehe

kan noen gi meg litt råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv med små biter du. Du kan godt ha leverpostei på. Setter han litt i halsen prøver du bare med litt mindre biter. Mi jente er 7 mnd. , og hun har ikke villet ha skive enda. Jeg tar derfor pære og banan med youghurt og blander små biter fra skive oppi her. Dette for å venne henne til konsistensen. Det går veldig bra, og jeg tror snart jeg kan prøve med skive igjen.

Husk bare hvis du vil prøve å blande med youghurt at babyen kanskje ikke liker den kald. Babyen er jo vant til varm eller lunken mat.

Skrevet

Trodde ikke man skulle gi youghurt før etter 10 mnd??? Ihvertfall det jeg har fått beskjed om fra hs.

Skrevet

Nå hadde junior tenner da vi introduserte brød, men jeg har hørt at det ikke har noe å si, de tygger like bra med gommene:)

Vi begynte med små biter med kneip med leverpostei på. Det er jo litt tørrere enn annen mat de er vant til så det kan være lurt å ha litt gi de litt å drikke ved siden av. De første bitene kom gjerne ut igjen og det tok litt tid før han skjønte at dette faktisk var mat:)

Skrevet

hehe hørtes morsomt ut Bellen&Knøttet :o)

ja, så det er liksom ganske straight forward da!

vet ikke hvorfor jeg har hengt meg oppi det men det er jo første gang de har noe solid i munnen som de skal spise da.

gutten min suttet nemlig på en barne sjeks ( fordi han klør i gummene, og ja uten sukker osv ;O) men en bit satt fast i halsen hans og jeg måtte slå han forsiktig i ryggen mens jeg holdt han forrover, det satt ganske bra og det var en litt skummel opplevelse, for begges del.

men man kan ikke mer en å passe på og være med han når han spiser....

Skrevet

takk for tipse om yougart aa11bb22 :o)

det skal jeg prøve om det ikke går.

Skrevet

Ja, det er fort gjort å bli skremt når de setter noe i halsen! Junior er heldigvis veldig flink til å hoste det opp igjen hvis det har gått litt på tverke, så tygger han på nytt og neste gang så går det ned:) Men det kan være greit å følge litt ekstra godt med de første gangene. Vi ga han også kavring til å knaske på, men den ble gjerne liggende pulverisert utover kjøkkengulvet når han var ferdig, mao. ikke så populært:) Lykke til, det går nok bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...