Gå til innhold

Amming og drikke vin... hvordan er det der igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at en ikke skal drikke når en ammer, altså!

Skal på julebord i morra og har virkelig tenkt til å ta med 1 glass rødvin. Ca. kl. 18 til midnatt varer det... kan hende det blir 2 også, får se... men hvertfaLL:

HVOR LENGE MÅ JEG VENTE FØR JEG KAN AMME?

OG

MÅ JEG PUMPE UT FØRSTE MELKA?

Tusen takk for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke pumpe ut den første melka. Og det er slik at det er alkohol i melka så lenge du har promille. Så hvor lang tid det går før du kan amme må du regne ut selv. Det finnes vel noen utregningsmetoder for å finne ut hvor fort en forebrenner alkohol. Det er jo veldig individuelt!

Ellers kos deg på julebord :-)

Skrevet

Ofte sier man at det går omtrent 3 timer før alkoholen er ute av melka, etter 1 glass vin. Men det selvfølgelig individuelt hvor raskt man forbrenner. Nå er det jo veldig lite alkohol i melka etter et eller 2 glass vin, ihvertfall etter flere timer, så det synes jeg ikke du skal bekymre deg for.Uansett orker man jo ikke så mye når man skal hjem til baby som krever sitt. Kos deg på julebord:-)

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg skal på julebord neste lørdag...da har jeg tenkt å drikke så mye jeg orker (sist jeg drakk orka jeg bare 0,4 l øl, så antar at det ikke blir så mye nå heller) uten å tenke på at jeg ammer...for jeg har tenkt å sove ut dagen etterpå. Må vel håndmelke meg litt mens jeg er ute, og jeg skal sove på et tisselaken om natta. Så må jeg vel amme masse på søndagen for å få opp produksjonen igjen.

Skrevet

Skrevet av fra "Spebarnsboken" som jeg fikk av jordmor.

"Alkoholkonsentrasjonen i mormelken tilsvarer det man finner i morens blod. Den vil derfor aldri bli særlig høy. Vi vet ikke sikkert hvor grensen går for skadelig påvirkning av barnet. Du bør derfor være forsiktig med alkohol når du ammer. Hvis du drikker alkohol kan du amme før inntaket. Ved å vente en tid før neste amming vil mengden alkohol i blodet, og derved i morsmelken, reduseres. Et glass vin vil f.eks. gi promill på 0,3-0,4. Det brytes ned ca. 0,15 promille per time, slik at alkoholen vil være ute av blodet på 2-3 timer. Melk kan ev. pumpes ut før inntak av alkohol og brukes senere. Det har imidlertid ingen hensikt å pumpe ut melken etter at du har drukket alkohol fordi alkoholmengden i melken hele tiden avspeiler alkoholinnholdet i boldet."

Skrevet

Tusen takk!!!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...