Gå til innhold

Erfaringer fra setefødsel evnt. planlagt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min baby ligger i seteleie, og jeg er i disse dager i samtaler omkring hva vi skal gjøre ang. fødselen. Er førstegangsfødende og temmelig rådvill og bekymret. Synes ingen av mulighetene er spesielt forlokkende...

Hadde derfor vært kjekt å høre andres erfaringer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svarer siden ingen andre har gjort det. Jeg har ikke egen erfaring vedr dette men vet om mange som har hatt det samme dilemmaet. De fleste leger har da sagt at om det hadde vært deres egen kone hadde de foretrukket at hun valgte ks i et sånt tilfelle... Uansett ønsker jeg deg lykke til og håper mange som var prøvd det svarer deg:)

Skrevet

Jeg fødte min første i seteleie.. i mitt tilfelle visste vi ikke om det før det ble oppdaget når vi kom på føden.

Fødselen gikk kjempefort så hadde ikke tid til å vurdere ks. Ikke fikk vi målt bekken heller...

Er kjempeglad for att jeg slapp å ta det valget egentlig.. for jeg ville vært veldig i tvil og hadde nok endt på ks hvis jeg skulle velge.

Men er overlykkelig for att jeg fødte henne normalt. Fødselen gikk kjempegreit. Trengte litt hjelp av tang for å få ut hodet på slutten, men slapp å bli klippet. Både jeg og lille jenta var i god form etter fødselen. eneste var att hun slet litt med mye fostervann i lungene.. men det er jo en smal sak.

Så hvis jeg skulle få en baby i sete igjen så vil jeg føde denne normalt også.

Og siden du vet att det blir seteleie så vil jo bekkenet og babyen bli målt for å se om det går for deg å føde normalt.

Og hvis målene er gode vil jeg anbefale deg å prøve å føde normalt.

Epidural er jo også obligatorisk ved setefødsel Jeg fikk det, men den virket aldri)

Lykke til med valget. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på;)

Skrevet

Jeg har erfaring med dette!

Sønnen min lå i seteleie, og jeg opplevde at de helst ville at jeg skulle prøve å føde vaginalt.. Jeg gikk på nettet og leste forskjellige forskningsart. og legetidsskrifter og synes risikoen var for stor for meg og barnet. Hvis babyen "sitter fast" på vei ut med hodet i mer enn 1 minutt så kan babyen bli kvalt etc. Og en snill jordmor på sykehuset bekreftet det for meg..

Så ble det snakk om å prøve å vende barnet... Dro hjem å leste om vending i forskjellige forskningsrapporter etc. Og det er sjans for at morkaka kan løsne, babyen kan bli stresset, navelstrengen kan surre seg rundt halsen. Vending skulle visst også være ubehagelig og var ikke 100% vellykket..

Og kunne derfor ende opp i hastesnitt..

Derfor gikk jeg for planlagt keisersnitt. Selv om det ikke var den måten jeg trodde jeg skulle føde mitt første barn så tenkte jeg at da vet jeg i hvertfall hva som skjer..

Jeg kan nå si at jeg er glad for at jeg valgte det. Var en kjempefin opplevelse og var hjemme etter et par dager! Ikke gjorde det SÅ kjempevondt heller!!!!

Men det betyr selvfølgelig ikke at det er riktig for deg.. Men for MEG var det riktig...

Hvis du går for å prøve å føde vaginalt så er det flere der til å passe på deg, barneleger og barnepleiere. Og du blir helt sikkert passet godt på!

Masse lykke til med valget ditt!

Bare sende pm hvis det er noe du lurer på!!

Skrevet

jeg har baby i seteleie og skal føde vaginalt. Har prøvd snuing men det gikk ikke. Jeg har veldig gode bekkenmål og babyen ligger under på vekstkurven. Både jeg og min mann føler oss helt beroliget på setefødsel, vi har fått masse masse info og føler oss i veldig trygge hender. Terminen er i dag og nå går vi bare og venter. Jeg spurte jentene på dinbaby om erfaringer på setefødsel og fikk mange fine svar. Så du kan jo forhøre deg der? Uansett er det veldig viktig å sjekke bekkenmål og str på babyens hode. Og føl deg trygg på valget du tar. Husk at legene vet hva de gjør, de tar ingen sjanser om ikke målene er gode og du får velge selv hva du vil gjøre.

Ønsker deg lykke til med avgjørelsen din, jeg vet den ikke er enkel :)

Skrevet

Tusen takk for mange svar!:)

Har vært til måling av bekkenet, men får ikke vite noe før samtalen med lege i neste uke. Virker på meg som om de ønsker at flest mulig skal PRØVE å føde vaginalt, så lenge alt ligger til rette for det. Men må innrømme at bare tanken på det er kjempeskremmende.

Virker som om at de ramser opp ulempene ved et keisersnitt som en regle, mens at de er veldig forsiktige med å "skremme" oss fra vginal fødsel.

Nei, håper virkelig at fødselen skal gå bra, og at ingenting skjer med lille jenta mi, kjenner at det hadde vært kjempevanskelig å takle, bare fordi legene ville PRØVE... Å, hadde den bare snudd seg.. *drømme drømme*.

Likevel er det kjempegodt å vite at det er flere som har vært oppi samme dilemma, med samme tanker. Og flott å lese at det har gått bra med dere! Er veldig betryggende:)

Takk, jenter;)

Skrevet

Min gutt satt også i seteleie, noe vi ikke visste før jeg hadde fem cm åpning og jordmors ord kommer til å følge meg livet ut : " dette er ikke et hode!!"

Det ble litt pes da med ultralyd for å måle barnet, og rønken for å måle bekkenet, men selve fødselen er jeg veldig glad for at jeg fikk føde vaginalt. Jordmødre og leger var kjempeflinke og guidet meg hele veien. Fikk epidural da jeg hadde ca 8 cm åpning, og lå med det til det var over, så ingen smerter å snakke om heller.

Lykke til med valget ditt, jeg angrer ikke på at det ble som det ble, men var rimelig forbannet på jordmoren som hadde fulgt meg i svangerskapet fordi hun ikke ville høre på meg når jeg sa at noe var feil.... Så nå i dette skal jeg få mer oppfølging på slutten og sjekket det hele!

Skrevet

Vi følte at risikoen ved setefødsel lå på barnet, mens risikoen ved ks lå på mor. Det er en grunn til at det i rommet er jordmor, anestesilege og lege hele tiden ( i allefall på SUS) ved setefødsel. Det er mye som kan skje... Og det at 1/3 av alle setefødsler ender i hastekeisersnitt, var vel dråpen for oss. Var sjansen SÅ stor for å bli haste bort i gangen med redselen som følger ville vi heller planlegge det på forhånd og ha en fin fødselopplevelse der pappan kan være med hele tiden.

Bekkenet mitt hadde fine mål og baby lå godt under skjemaet, han skulle bare være 3200. Det var på UL dagen før. Da bebis kom ut var han nesten 4200! Mange sykehus setter grensen ved setefødsel på 4 kg og jordmor sa senere at jeg skulle være fryktelig glad for at jeg valgte som jeg gjorde. Grøss!

Skrevet

Har ikke erfaring selv, men en venninne av meg fødte vaginalt når barnet lå i seteleie, men hun valgte jo det på bakgrunn av det legene anbefalte. Hun hadde gode bekkenmål og gjennomsnittelig baby. Hun fikk epidural - er visst vanlig ved fødsel i seteleie såvidt jeg forsto, og det gikk veldig fint. fødte på 5 timer. Var 2. gangsfødende men stor aldersforskjell på nr 1 og 2.

Skrevet

Legen brukte det også som et argument I MOT å prøve fødsel hvis man var 1. gangs. Da vet man jo ikke hvordan kroppen ens klarer fødsel i det heletatt, kanskje kroppen tar fødsler kjempe lett, kanskje ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...