Gjest Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 tulla våres er 4uker og jeg går på attføring pga at jeg har gått skole - og driver nå på med lappen. Men kan mannen min gå ut i permisjon på nyåret selv om ikke jeg har tjent meg opp fødselspenger. Dvs at jeg da må ut i jobb...snakket med nav og de sa at mannen min ikke fikk permisjon før vi fikk neste barn...men det kan da ikke stemme....???????????
Gjest mphs Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 Kommer ann på hva du tenker på. Fedrekvoten på 6 uker får han ikke, men om du går ut i jobb på nyåret kan han ta over den resterende permisjonen om han har tjent opp rett til foreldrepenger.
Gjest Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 ja det har han .. har jobba i mange år han :-))
~sjiraff~ Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 Fra folketrygdloven: "§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen a) går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid, c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid, d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, e) er innlagt i helseinstitusjon. Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel. Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel. Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen. Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring. Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen. "
Gjest Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 Krympet variant av sjiraff sin; Ja, inntill 39 uker med egenopptjent pappaperm så lenge du enten er i jobb eller studier:)
~sjiraff~ Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Men er du i permisjon nå? Det er nok noen regler rundt det at permisjonen må være kontinuerlig... Om du er hjemme uten permisjonspenger (bare hat mottatt engangsstønaden), kan ikke pappen etter 3 mnd plutselig gå ut i permisjon.. Men dette er regler jeg ikke kan og ikke skal uttale meg så skråsikkert om.
~sjiraff~ Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 "§ 14-14. Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger Hvis bare faren har opptjent rett til foreldrepenger, er stønadsperioden opptil 145 stønadsdager (29 uker) med full sats eller opptil 195 stønadsdager (39 uker) med redusert sats. Det er en forutsetning at vilkårene i § 14-13 er oppfylt under perioden og innenfor 205 stønadsdager (41 uker) eller 255 stønadsdager (51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, se § 14-9 første og annet ledd. Farens stønadsperiode reduseres løpende når vilkårene i § 14-13 ikke er oppfylt. Faren kan bare ta ut foreldrepenger når vilkårene i § 14-13 er oppfylt. " Her var reglene... hehe... Da må pappaen ta ut sine uker innen 41 eller 51 uker avhengig av dekningsgraden. Så da er dere jo innenfor den perioden ennå. Ring nav igjen på mandag )
Gjest Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 ja jeg fikk engangsstønaden ....kom rett fra skolebenken og utdannet Markedsøkonom !
Gjest Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 Nei;) Jeg går der nå jeg... Men du kjenner/vet hvem Bernhard er?
Gjest Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 ja han er kul han :-) hvet hvem han er ja ....
Gjest Skrevet 23. november 2007 #13 Skrevet 23. november 2007 Hehe, det er pappa;) John slutta forresten denne uka. Ny jobb visstnok, og det midt i CoolHeads!
Gjest Skrevet 23. november 2007 #14 Skrevet 23. november 2007 nei slutta han ... jaja gjorde kanskje ikke noe heller ;-)) hehehe .... men hils Pappa'n din fra Linda på Markedsøkonom da :-)) Må amme Mathea jeg nå .... vi snakkes :-)))
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 23. november 2007 #15 Skrevet 23. november 2007 les paragraf 14-14 .
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 23. november 2007 #16 Skrevet 23. november 2007 Men permisjonen må starte seinest 12uker etter fødsel ellers blir fars permisjon kortet ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå