Gå til innhold

prøving av medisiner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er det gått en uke siden vi begynnte med medisiner... utprøving i 4 uker... fungerer kjempe bra på skolen nå.. men på ettermiddagen hjemme er det påann igjen... da går medisinen ut... får en kapsel om morningen... må strø det over en skive for han klarer ikke svelge piller... han prøver ut ritalin nå... ser jo at han spiser lite og sovner jo ikke før i 12 1 tiden om natten... ganske slitsomt nå når junior våkner en gang for natten... jeg kunne tenkt meg å lagt meg tidligere... og han må jo være konstant utslitt... er joi altfor lite søvn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke - skal ikke adhd-barn bli rolige av ritalin? Hvordan kan det ha seg at han da ikke sovner om natten når han prøver medisiner? Og at han ikke spiser - uff, beklager at jeg bryr meg, men dette er jo samme virkning som "vanlige" mennesker får når de tar amfetamin!!?

Vet ikke noe om hvordan giutten din er ellers, men jeg synes det høres skummelt ut når han reagerer med manglende matlyst og lite søvn...

Skrevet

Manglende matlyst er en av bivirkningene med Ritalin.Dette vil gå seg til etterhvert,så vær tålmodig.

Ritalin er depottabletter.Dvs at de fordeles ut i kroppen litt etter litt.

Pga at du strør den utover brødet,kan det hende at han får hele dagsdosen på en gang,og at de dermed ikke virker sent på dagen.

Skrevet

Jeg har også en sønn med AD/HD som bruker medisiner. Hvis det er den kapselen som varer i åtte timer du bruker så spiller det ingen rolle om den strøs på brødskiven!! Hvis du tar en titt på innholdet vil du se at det er noen store klumper og noen små. De små løses opp først, dette gjør at du får virkning de fire første timene. De større klumpene bruker lenger tid på å løse seg opp (ca. etter 4 timer), det er disse som gjør at han har effekt de neste fire timene. De rådene vi har fått er at barnet må få spise det han vil og når han er sulten må han få spise masse, f. eks til kveldsmat når medisinen ikke er i kroppen lenger. Disse birvirkningene kan gå over etterhvert, også det med innsovning. Dette er jo så slitsomt når det står på, man vet jo at barn med AD/HD fungerer dårligere med lite søvn. For vår del går ting bedre nå og vi har veldig god effekt av medisiner. Vår sønn bruker nå concerta da den har virkning i ca 12 timer. Slipper dermed medisinering på skole/. sfo.

Lykke til!!

Skrevet

Til Anonym!

Når denne gutten skal sove har jo medisinen gått ut av kroppen. Dermed er hyperaktiviteten tilbake. Det er dessuten vanlig at man blir ekstra urolig når medisinen mister sin virkning.

Skrevet

Ritalin er vel ikke depotabletter?

Depotabletter fungerer ofte slik at den ene enden av kapselen brytes fort ned slik at du får en virkning ganske tidlig etter at tabletten er svelget. resten av tabletten oppløses senere. Så, hvis han får depotabletter, av den typen jeg har hatt med å gjøre, blir virkningen helt feil om du åpner hele tabletten og strør den på brødskiven. Det har vært borti tilfeller hvor barnet både får en depotablett om morgenen og kan eventuellt få en halv eller en hel ritalintablett på ettermiddagen.

I alle fall: Stå på og hold ut gjennom bivirkninger, det er virkelig verdt det for barnet. Han/hun unngår å få et stempel i klassen (som kan bli veldig vanskelig å kvitte seg med) og han/hun unngår å få STORE huller i kunnskapen sin.

Skrevet

er en kapsel med 8 timers virkning... er slitsomt nå i begynnelsen ja!! lite søvn på alle... hardt å få han opp om morningen... mest lyst å bare la han ligge... men må jo på skolen... heldigvis går han i en klasse som ikke er dømmende og godtar han som han er og det er alle med på å lage "regler" for hvordan man skal oppføre seg og det gjelder jo alle... så på en måte drar hele klassen nytte av det på den måten... men som spes.psykologen som var i klasse sa til lærerene er at at ting er urettferdig innimellom er bare rettferdig.... men vi skal nok klare å komme oss gjennom dette og;) skal til legen hans i morgen skal ta opp litt om søvn og at virkningen gir seg tidlig da... så får vi se.. det positivet er at han får i seg frukt!! masse frukt og det er no sunt... spiser masse vanlig mat på kvelden og...

HI

Skrevet

Ikke for å kverrulere, men jeg synes ikke du skal besvare spørsmål ang medisiner hvis du ikke er helt sikker ;-) Dette er alvorlige spørsmål som bør få riktige svar. Jeg sitter med pakningsvedlegget foran meg på ritalin kapsel. Den kalles ikke depottablett, men kapsel med modifisert frisetting. I bruksanvisningen står det at den kan åpnes og strøs på kald lett fordøyelig mat, men ikke over varm mat. Innholdet skal ikke knuses, tygges eller deles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...