Gå til innhold

Dere som har fått Ventoline til barna deres!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lucas har mest sansynlig an eller annen form for astma, han hoster veldig om kveldene og natten og når han blir sliten og anstrenger seg veldig. Han kan ikke løpe og rase masse uten å begynne å hoste masse. Tørrhoste.

I påvente av utredning har vi fått Ventoline, men hva er det egentlig slags medisin?

Har vært inne å lest på felleskatalogen, men det er så mye fagytrykk at jeg forstår ikke så mye.

Er den farlig? Virker den? Skal man gi til faste tidspungt eller når han hoster? eller før han begynner å hoster?

Legen var lite snakkesalig i dag..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den åpner tette luftveier, har umiddelbar virkning. Den er ikke farlig. Skal gis ved anfall, hvis han virker tett, eller som din, hoster. Han kan bli litt skjelven av den, men det skal ikke være den verste sorten sånn sett. Jeg har brukt ventoline i 25 år (til tider MYE), og jeg er i fin form:)

Skrevet

Det er en veldig vanlig astmamedisin. Lillegutt her får den hver gang hosten hans setter seg i lungene (det piper), han har ikke astma.

Vet ikke så mye om den. Men vet at man må være veldig påpasselig med å skylle munnen/pusse tennene etter at man har gitt den fordi den som andre astmamedisiner er en sukkerbombe og kan eksplodere i tennene.

Skrevet

Hmmm, sant det med munnskyll ja, men er ikke det for at man lett kan få sopp i munnen av det?

Skrevet

Mammaen min er sykepleier og var helt sjokkert over at legen ikke hadde informert om munnskyllinga. Hun sa det var fordi det utviklet seg hull kjempe fort, og hun hadde vært borti flere under 3 som hadde kommet på sin første tannkontroll med hull i tennene pga. medisinen.

Skrevet

hmmm... Jeg har som sagt brukt den i maaaange år, fra jeg var lita.... Aldri hatt hull i tennene. Jeg var voksen før jeg begynte å skylle munnen rett etter bruk....

Skrevet

ventoline er en anfallsmedisin,som åpner tette luftveier (har også hørt at det er på en måte,en slags adrenalin..om det stemmer er jeg ikke sikker på..) de kan få litt hjertebank av det,men er ikke farlig,og kan også bli sinte av denne medisin,men er uansett bedre enn å ikke få puste.

lillegutt får ventoline ved anfall og ellers den forebyggende medisin hver dag (flutide og singulair)

du kan lese mer her: www.naaf.no

og her: http://www.barnelegesenteret.com/newsite/default3.asp

(dette er for astma,allergi og eksem) ,men mye å lese om astma der,der kan du kanskje lese og finne en ordentlig svar på hva ventoline er slags medisin=)

Skrevet

Kommer ann på om dere har fått diskus eller aerosol det da. Er ikke noe sukker i den siste. Små barn dår vanligvis ikke diskus.De bruker babyhaler , og disse kan ikke kombineres

Skrevet

Sopp kommer av korikosteroidene man forebygger med...symbicort, pulimcort osv

Skrevet

ah, da ble jeg klokere! Etter jeg fikk diskus jeg har begynt med det. Nyttig info:)

Skrevet

har fått sånn babyhaler. er det sukker i den? den verken lukter eller smaker noe

Skrevet

Men når lillegutt får den får han den som vanlig hostesaft og ikke i babyhaler.

Skrevet

Den er det også sukker i.

Jeg foretrekke babyahler med innhalasjonsaerosol

Skrevet

smaker kanskje litt metall..har en venninne med astma,som har hjulpet meg en del med lillegutts astma,og hun sier det kan smake metall av ventoline,men hun bruker den rett fra arisolen,men lillegutt får gjennom babyhaler,så spørs om han kjenner noe da..

Skrevet

Tror heller ikke det er vanlig med mikstur til små barn. Ialle fall ikke under 2 år.

Skrevet

Ja, den flytende greia er vel 90% sukker, usj....

Skrevet

Nei, det er Pulmicorten som ga sopp, men nå er den utgått.

Skrevet

Lillegutt har fått mikstur siden før han var året, når doktoren mener hosten hans behøver det, og jeg jobber med 1 åringer i bhg. og de som har hatt med ventoline fra legen kommer med mikstur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...