Gå til innhold

Noen som vet: sykemelding og nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en litt fortvila situasjon, jeg føler jeg har konflikter med arbeidsgiver. Derfor vurderer jeg sykemelding. Er det noen som vet om man må mekle om dette hos NAV sammen med arbeidsgiver?

Tenker på at det kanskje er bedre å finne andre grunner til å være sykemeldt enn den egentlige grunnen, hvis jeg må til samtale med de to innstansene...

Håper noen kan svare eller har eksempler på historier. Tusen, tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haster litt, men kanskje noen som heller ikke vet... HI

Skrevet

jeg vet...men vil ikke diskutere dette i et åpent forum....ta kontakt om du vil via nicket mitt :) så kan jeg sende deg en priv . melding

Skrevet

hei... legen min sykemeldte meg nesten hele mitt første svangerskap pga uholdbar arbeidsituasjon. Det er jo legen som avvgjør om du skal sykemeldes og ikke nav... alle som har vært sykemeldte over 6 uker får brev fra nav ang tilrettelegging osv, men legen min sendt dem bare et brev(nav) hørte dermed ikke noe fra dem...

Skrevet

hei

legen min sykmeldte meg forholdsvs tildlig forrige svangerskap fordi jeg lå i krangel med arbeidsgiver pga en kontrakt...hun skrev at d var pga lavt blodtrykk(slet med d oxo og var mye plaga me at jeg "forsvant" innimellom).gikk helt fint, fikk jo brev fra nav om tilerettelegging,men det er ikke så enkelt der jeg jobber,så legen sendte brev også hørte jeg aldri mer fra de..

så gå til legen og be om sjukmelding pga uholdbar arbeidssituasjon så finner han nok på noe:)

Skrevet

Vil bare opplyse at arbeidsgiver ikke har krav på å vite grunnen til sykemeldingen, så selv om du f.eks sykemeldes pga stress kan du bare si til arbeidsgiver at du ikke ønsker å diskutere det.

På den delen av sykemeldingen som arbeidsgiver får står nemlig bare datoene du er sykemeldt, og ikke grunnen.

Snakk med legen og så blir dere enige sammen. Trenger ikke dra inn arbeidsgiver.

Jeg har gjort mye det samme, men sliter med bekkenløsning, så vi bruker det som "grunn" for alt sammen.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:)

Var hos legen i dag, og beskrev deler av jobbsitasjonen uten å trekke arbeidsgiver-konflikten inn. Siden jeg av arbeidet blir stressa pga ubekvem arbeidstid, så fikk jeg sykemelding pga at jeg ikke tåler stress, noe som igjen kan påvirke en sykdom jeg har. Slapp altså å trekke inn både at det kunne være svangerskapsrelatert og en arbeidsgiverkonflikt.

Hørte med mammaen min, og hun fortalte at en kollega for litt siden måtte møte til en såkalt meklingssamtale mellom arbeidsgiver og Nav. Mener å ha lest at Bedriftshelsetjenesten blir koblet inn- og at NAV nå har strengere regler for løse konflikter, samt tilrettelegging...

Så nå har jeg fem uker før jeg igjen må ta dette opp med lege. Har en veldig ok lege, som nok leser en del mellom linjene:)

Skrevet

Hei!

Jeg er selv arbeidsgiver og gravid.

For arbeidsgiveren din vil det være best om grunnen til sykemelding er noe som har med svangerskapet å gjøre. Dette fordi de får refundert alle sykepenger som de må betale (de første 16 dagene). For en liten bedrift har det mye og si, men for store bedrifter er det bare lommerusk :o)

Men arbeidsgiver har ikke noe med hvorfor du er sykemeldt. Og har heller ikke rett til å vite det.

Uansett......tenk på deg selv og ta livet med ro. Det er ikke mange månedene i livet man går med kul på magne. Nyt det!

Klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...