noche Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 jeg har lyst å lage tøfler som er tovet. hadde etpar før som ei venninne laget og de var topp, men gått i stykker nå. MEN jeg kan ikke strikke! Kan jeg kjøpe ferdigstrikket ullsokk (og bør de da være digre eller?) og bare tove dem? hehe billig julegaveideer...Vet noen hvordan dette gjøres?
Salat Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 Det er kjempelett å strikke tøffler som skal toves! Jeg hadde ikke strikket siden ungdomskolen og har klart det. Gikk i en strikkebutikk, fikk en kjempeenkel oppskrift, kjøpte garn og pinner og strikket i vei. Gogglet på hvordan jeg skulle legge opp masker og det kom forklaring med bilder og det hele. Alt jeg ikke skjønte i oppskriften googlet jeg. Så gikk de i maskinen på 60 grader med en olabukse og vanlig vaskepulver uten skyllemiddel. Og vips, så hadde jeg tovede tøffler!
Salat Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 Tror egentlig ikke det går ann å tove vanelige ullsokker, de er vel gjerne laget med ull som ikke tover, og det er som regel ikke 100% ull....
Gjest Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 Jeg tror ikke du får kjøpt stor nok sokk til at den er brukelig etterpå, dessuten blir den nok for stiv og hard i konsistens, siden den jo er strikka tett. Det som skal toves er gjerne løsstrikka av den grunn. Men som hun over her sa, det er utrolig enkel strikk, så prøv da vel - eller finn en strikkevenninne eller besøk en gammel tante (hun blir glad for besøk, for å være til nytte og for å hjelpe) eller mora di (faren?) - er du ekstra heldig får du faktisk tilbud om at de strikker for deg også!
noche Skrevet 23. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2007 ok, hadde vært gøy, men jeg kan bare strikke rett bortover hihi, skjerf...men da må noen legge opp for meg, så det er nivået dessverre...
Gjest Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Jeg veit jeg har vært borti oppskrift med rettbortover-og-sy-sammen-tilslutt-og-tov, dette var da i håndarbeidstimen på syttitallet, men det er sikkert mulig nå også.
Gjest Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Tova tøfler er det enkleste i verden å strikke... men du må ha en enkel oppskrift. Dersom du går i en garnbutikk, og ber om akkurat det - si at du kun strikker frem og tilbake - og spør pent om du kan komme innom om du sitter fast. Jeg har en garnbutikk i nærheten der de gjerne hjelper til, så jeg tørr prøve meg på det meste. Jeg har mønster på tovede tøfler der det KUN er rett frem strikking. Først frem og tilbake på lange pinner, deretter sette greia over på liten rundpinne, og vips.. sy sammen under - tov! Kjapt og greit, og gode blir de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå