Gå til innhold

Noen som vet om det er går ann??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får oss kanskje bolig snart, har vunnet budrunde men det er forkjøpsrett.

Vi må låne hele summen da vi ikke har penger på bok eller bolig å selge,.

Denne boligen har en pris som gjør det mulig for oss å betjene hvertfall 250 000 kr mer.

Vår ide:

Låner hele beløpet til boligen, samt 200 000 som tillegslån med svigers som sikkerhet. (ja de har godkjent dette, hehe)

Når alt er pusset opp (for DET trengs der) refinasierer vi lånet og får tilleggslånet bakt inn i boligen siden den da har økt verdien.

Kan vi da ev låne fex 50 000kr til med svigers som sikkerhet??

Så lenge vi kan betjene lånet går vel det?

Jeg tror nemlig ikke vi klarer å pusse opp alt for 200 000.

Det er snakk om ALT, fra gulv til tak, hele badet og kjøkkenet, trappen på utsiden av utgangsdøra.

Og det skal ikke pusses opp fordi vi er fine på det,tro meg, et ekte skikkelig oppussingsobjekt.

Trenger også endel møbler...har ikke klesskap, spisebord og stoler, kjøkkenbord og stoler eller noe å ha tvn på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

husk på det at dere må betale 2,5% av kjøpesummen til staten. Mener det er no sånt. Så selv om dere har fått innvilget kjøpesummen, må dere faktisk ut med flere tusenlapper til! Kjipe greier.... Koster huset f.eks 1.000.000, må dere da ut med 25.000 kr!

Syns 200.000 kr til å pusse opp hørtes lite ut:( Skal dere hyre inn folk til å gjøre det, er det rundt 400 kr/t. MINST. + materialer.

Møbler er også dyrt i grunn.

Skrevet

Vi kan låne 300 000 mer enn huset koster.

Vet om dokumentavgiften, men er det ikke slik at den ikke er der når det er borettslagrekkehus?

Vi planlegger gjøre mest mulig selv, har bekjent som jobber slik at han kan skaffe oss det meste av planker, maling, isolerint osv til innkjøpspriser.

Møbler er dyrt ja, men fåes endel fint på finn for ikke å snakke om IKEA.

Dyrest er jo bad og kjøkken.

Skrevet

Husk også at hvis det er førstehjemslån og dere refinansierer,så øker renta.

Skrevet

åh, hvorfor gjør den det? teite regler da... :/

Skrevet

Vi skulle også bare pusse opp litt.... Yeah right. Begynte med 200.000 kr vi også, og har lånt ytterligere 300.000 kr! Blir sånn at man bare skal gjøre "litt" til, for å få helhet...Og litt tøffere møbler og stæsj.... Vips blir det dyyyyrt!

Og vi har alt av håndtverkere for hånda....

Men gleder meg til å høre hvordan det går videre med dere! :) Hold meg oppdatert!

Og du---ting tar tiiiiiid :s

Skrevet

Har ikke peil på hvorfor den gjør det....

Men vi hadde også tenkt å refinansiere i og med at vi kjøpte til 890 000 og nå er den verdt 1,250 000, så tenkte vi skulle ta opp litt ekstra og da refinansiere. Men da fikk vi beskjed om at renta ville gå opp en del,så det var ikke lønnsomt for vår del ennå!

Skrevet

:/ høres ikke lovende ut..

Vi vet jo ikke enda om vi får denne da, har kjøpt 4 ganger på kort tid men blitt tatt på forkjøpsretten.. skikkelig dritt!

Vi som trenger bolig så sårt..bor på 39 kvm nå, jeg har bodd her i 12 år!

Gubben er overbevist om at vi rekker gaanske så langt med 200 000, noe jeg ikke er, langt ifra. Vet jo at bad alene glatt kan komme opp i 80-100 000, er jo tross alt ikke mye vi kan gjøre selv i et slikt rom.

Men uansett, først må vi vente 14 dager, DERETTER får vi se hva vi kan gjøre med de 200 000..

:)

Skrevet

Når dere skal pusse opp bør dere bestemme dere på forhånd hvilket dyrt rom dere vil ta i første omgang.

Vi valgte kjøkkenet for det var det som hastet mest(klarer ikke lage mat på ett totalt uhygienisk kjøkken). Selv om vi gjorde alt utenom selve opphengingen av skapene(satte sammen stammene selv), rørleger og elektriker og vi kjøpte ett ikea kjøkken, har det uten flisene kommet på 100 000 kr. Da er alt fikset helt på nytt.

Ellers har vi nå siden vi tok over for ca.1 år siden fikset kjøkkenet, snart ferdig med stuen, 1 soverom helt ferdig og ett annet alt utenom gulvet. Ellers har jeg malt i gangen(men det er bare midlertidig siden alt av tapet skal fjernes, trappen pusses og lakkes,og nytt gulv legges).

Så vi kjøpte også ett oppusingsobjekt der alt må fikses.

Så langt har vi brukt ca. 200 000 kr.

Men fint blir det:o)

Lykke til. Håper dere får huset.

Skrevet

Så lenge det er borettslag så kommer ikke de dumme avgiftene ved siden av :) vetd et siden vi akkurat har kjøpt i borettslag nå selv.

Du kan SELVFØLGELIG klare å pusse opp hele leiligheten med 200 000, man må bare lage seg et ordentlig budsjett og følge med på tilbud. Kjøkken for eks kan man få til en billig penge på ikea, særlig hvis man ikke MÅ ha skufffer (da dette er dyrere enn skap)

Fliser og santitærutstyr kan man få billig også hvis man følger med litt, og hvis man lager en løsning med baderomsmøbler selv så trenger det ikke å bli så dyrt.

Når mamma pusset opp badet kjøpte hun to skuffeseksjoner fra ikea som hun fliset inn med litexplater og flis, ble kjempe fint og hun brukte bare 5000 kr på det.

Man MÅ jo heller ikek ha fliser på hele badet med en gang heller, om man får litt snaut med penger så kan man ta dushjørnet og gulvet først.

Parkett trenger heller ikke være så dyrt :)

Skrevet

Sant! :)

Vi har muligheten til å bo her vi bor frem til vi ev flytter også.

Så lenge vi begge er bevisste på priser, og kjøper når det er tilbud burde det rekke litt på vei..

Og den kontakten vi har, kan skaffe oss alt av planker og vegger, maling, spiker, verktøy, tapeter, baderomsinnredning, peis osv til innkjøpspriser. DET hjelper jo da.

Selv kan jeg skaffe alt av lim, spiker, verktøy veldig billig, samt mest sannsynlig få lånt spikerpistol og annet gratis.

Uff, fælt dette her, og gå å planlegge oppi hodet når man VET man ikke burde. Vi har jo ikke fått det enda, og forrige mnd ble jeg SÅÅ skuffa når det ble tatt på forkjøpsretten, rett før fristen gikk ut. Men da var det bare å flytte rett inn da, hadde KJEMPELEKKERT bad...sukk.

Skrevet

KJøp den "gjør det selv" boken til maxbo, der står det masse smart om hvordan man kan gjøre ting selv :) alt fra snekring til flislegging. Jeg ELSKER den boken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...