Gå til innhold

Sover hun for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å lure på om dette er normalt. Lille jenta på 3 uker er så urolig. Nå har hun vært våken siden 0800....sovet 2x10 min. Våkner med en gang og virker sulten selv om hun har spist masse. Når hun får flasken drikker hun ikki, men bare ligger med den i munnen... Når hun først sovner i 12-13 tiden, sover hun max 2 timer. Spiser og sover kanskje en times tid igjen.

I går var hun våken nesten hele kvelden. Sovnet halv ellve og sov til 0030, deretter fra 0130-0345, så fra 0530-0800.

Sover urolig, da hun trykker konstant. Har to bæsjebleier på natta. Får mm og mme, begynt med malt i mme i går. Hvorfor er hun så urolig og mye våken?

Jeg får jo ikke lagt henne fra meg uten at hun skriker...blir så deppa, sitter jo bare i sofa hele dagen, og fåt hverken sovet eller spist godt selv mellom pumping og forsøk på å få henne til å sove...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter...trenger svar...

Skrevet

kanskje hun har vondt i magen? prøv litt massasje på magen.

kevin var også sånn når han var så liten, og er fortsatt sånn ofte, han er 4 mnd nå.

men når de er så små er det jo vanlig at de er urolige, og de forventes ikke sove noe lenger økter om natta, de vet ikke at det er natt. går sseg til etterhvert. spiser hun mye på kvelden? mange er mere sultene på kvelden, for å kunne sove litt lenger om natta.

Skrevet

Vi driver å masserer og sykle med bena, drikkker amme-te og får sukkervann innimellom, virker ikke som noe av det er så virksomt.

Vet at de ikke sover lenge av gangen for spiser jo så ofte, men virker så lite totalt, og virker som hun er kjempetrøtt og gjesper hele tiden når hun er våken 4 timer i strekk... kan godt sovne og våkner med en gang jeg legger henne ned.

Hun spiser stort sett mye hele døgnet, har lagt på seg 450 gram hver uke de siste 2 ukene, så hun spiser godt!

Skrevet

Kan være at hun blir overtrøtt og at det er derfor hun ikke får sove. Prøv å fokuser på søvn, søvn og atter søvn. Søvn avler søvn, er i hvertfall noe jeg har skjønt med min nummer tre. Med de to første skjønte jeg ikke hvor mye de faktisk trenger å sove den første tiden og holdt dem nok alt for mye med selskap(i beste mening), noe som førte til at de ble overstimulerte stakkars og havna i en vond sirkel med overtrøtthet. Gjør unna det sosiale i forbindelse med stell og mat og la henne ligge mye alene ellers, da er det lettere at hun finner søvnen selv og vil sove mye bedre og lengre.....forhåpentligvis! Er i hvertfall verdt å prøve!

Skrevet

Gutten min er 2 1/2 uke og er veldig urolig på natten, men sover bra på formiddagene.

Kanskje du gir for mye mat? Synes vektoppgang på 450 gram pr uke høres veldig mye ut. Du skrev at du både ammet og ga MME. Hva er grunnen til at du gir tillegg? Og har du rådført deg med helsestasjonen hvor mye du skal gi?

Skrevet

Vi synes gutten våres var våken mye til å begynne med, trodde at de skulle nesten bare sove heletiden! men nei :o)

han er nå 6mnd og har økt sovingen betraktlig, men alle er jo forskjellig.

Det kan være spm noen andre skriver her at hun ikke sover nok da og blir overtrøtt, gutten vår sover stortsett hele natten gjennom hvis han får sove ca 4.5 t på dagen.

Det med om hun får nok mat eller for mye mat er bare tull. Hun skal bestemme selv hvor mye mat hun vil ha når hun er så små. at hun legger på seg mye har ikke noe å si. gutten min la også på seg mye, han var små spist men ville ha mat ofte, nå har han begynt å bevege på seg litt og har ikke lyst på så mye mat nå heller, så det er noe de små bestemmer. kansje du kunne hatt henne i en bære sele? så får du gått litt med henne og kansje hun sover bedre da? tenker at det er ikke så lenge siden hun ble bært rundt inni magen din trygt og varm osv... ting forrandre seg nok snart uansett :o)

Skrevet

jeg glemt å skrive at det er veldig viktig at du får i deg nok mat slik at melken din blir fyldig og mettende! spis spis spis! :o)

Skrevet

Gir tillegg fordi vi har slitt med amming og ikke nok melk, ja tusen ting egentlig. Får vel 70/30 mm/mme. Helsesøster vet at hun får mme...

De sa forøvrig at det bare var fint hun hadde lagt på seg såpass, noen spiser masse i starten og hun var 2890 da vi dro fra sykehuset, skal bare få spise når hun er sulten ja, nytter ikke å regulere det hos henne enda. Da blir det jo det helvete med skrik og det hele....nå er hun 3 uker gammel og veier 3770, så det er vel greit egentlig, det roer seg nok.

Skrevet

Ikke helt uvanlig at ting er litt kaotisk til og begynne med. Jeg merker at ting begynner å gå seg litt til nå. ( tulla er 6 uker). Før det satt jeg stort sett og matet... Skaff deg en bæresele, så får du spist og sånn!

Lykke til!

Skrevet

Det ingen fortalte meg da jeg fikk barn var hvor utrolig mye nærhetsbehov de har! Jeg var innstilt på mating og skifting, men ikke på at han ville være inntil meg så å si døgnet rundt. Så snart han merket han var alene, så våknet han og gråt sårt. Rent evolusjonsmessig er det jo ganske naturlig at små forsvarsløse babyer ikke vil være alene!

Kjøpte meg et elastisk sjal på BabyShop, og siden har livet vært så mye bedre. Der kunne han sove i timesvis, særlig hvis jeg var i aktivitet. Trygt og godt for begge parter.

Det er ganske intenst, men det varer jo bare et par måneder, så trives de bedre alene også. Og søvn avler søvn. Har en stor bok om søvn og babyer, og ifølge den skal de ikke være våkne mer enn max 2 timer av gangen - da blir de overtrøtte. Stemmer bra her i allefall, og han er 3 mnd nå.

Skrevet

Hei!

Jeg hadde det akuratt likt med mi lille jente. Hun er nå 10 uker, og det jeg kan si til deg er at det går over! (blir hvertfall bedre) Jeg måtte gå rundt å bære jenta mi HELE tiden og satt konstant og ammet følte jeg. Hun sov sammen med meg om natten og hver gang jeg prøvde å legge henne fra meg så hylte hun. Hun ville bare sove i armene mine om kvelden. Jeg var i tillegg alene med henne de første ukene (mann offshore) så det var tungt! Men vet ikke når det forandret seg, men hun er mye bedre nå. Nå kan hun ligge alene på gulvet ca 20 minutter før hun begynner å syte og kikke seg rundt. Jeg får lagt henne om kveldene for "smålurer" på ca 1 time om gangen. (får fortsatt ikke lagt henne alene for natten, da vil hun bare sove med meg). Men går framover føler jeg. Virker som hun blir mer "selvstendig" jo eldre hun blir. Men jeg stresset veldig med dette, men kunne jo ikke vite at det ville bli bedre:)

Lykke til!

Skrevet

Snuppa her sov omtrent ikke i det hele tatt de første 5 ukene, hun hadde konstant vondt i magen. Så jeg satt og ammet eller lot henne slumre litt på magen min døgnet rundt. Det var skikkelig slitsomt og idag skjønner jeg ikke hvordan jeg orket.

Etter hvert prøvde jeg å la være å bruke melkeprodukter og omtrent alt man får mye gass i magen av og det hjalp litt, drakk ammete og spiste fennikelkapsler. Det kanskje hjelper litt om du prøver det? Siden du skriver at hun "trykker" hele tiden? Det høres jo ut som at det er noe som plager henne. Fikk også høre på helsestasjonen at de kunne få vondt i magen dersom de går opp veldig mye på kort tid.

Uansett går det seg helt sikkert til etter hvert, men det er utrolig slitsomt når man er midt oppe i det! Ikke helt som man hadde forestilt seg at det skulle være å få barn...

En stor klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...