Gjest Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 Jeg vokste opp i en fattig familie som var alkoholisert.. Både min mor og far var alkoholikere da jeg var liten og dermed var gavene minimale med andre ord. Nå har jeg min egen familie men pga lav inntekt i hus og stor svigerfamilie så gruer jeg meg til å kjøpe gaver Har også venninner som fortjener en gave så jeg blir litt sånn trist å tenke på at jul nå for tiden skal være så materialistisk.. Får helt vondt inni meg når jeg tenker på alle pengene som skal ut.. uff...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 Si i fra til venner og familie. I år har vi ikke råd. Vi velger å bruke pengene på oss selv sånn at vi kan få litt god mat og kose oss litt ekstra. De fleste har hatt dårlig råd selv og vet at det finnes vanskelige perioder i livet. Og la ikke penger styre julegleden din. Selv har jeg kuttet ut å gi gaver til store deler av perifer familie som vi ikke har noen kontakt med. Gir bare gaver til de som jeg bryr meg om.
imsdal med julesmak Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 Du trenger vell ikke være materealistisk selv om de rundt deg er det? En venninne av meg er alt annet enn materealist så til jul og bursdag fra henne har jeg fått f.eks. hjemmelagde karameller, hjemmelaget krem (til huden), en liten spesiell julepynt, ett strikket sjal osv. Ting som ikke nødvendigvis koster mye men som viser at hun har tenkt spesielt på meg.
trøndermamma Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 Kutt ut gaver til venninner! Det har vi gjort. Etterhvert som en får familie og unger selv, så blir det mer enn nok å bruke pengene på! I tillegg har vi kuttet ut gaver til søsknene og gir heller litt bedre gaver til tante- og onkelunger. Vi voksne har mer enn nok dill fra før av som slenger rundt. Snakk med dem du skal gi gaver til, mulig de tenker sånn som deg de også! Klem:)
Gjest Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 har liksom svigersøster + mannen hennes+ 3 barn , svigerforeldre, mine foreldre, 3 venninner (2 av de har barn) + min samboer og min datter å kjøpe gave til.. Guriland så mange Jeg er ikke flink til å være kreativ men må finne på noe ihvertfall
cashewnøtta Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Jeg gruer meg også til jul, men av en litt annen grunn enn deg. Jeg vet nemlig foreløpig ikke om mannen min, og far til jenta vår, kommer til å være sammen med oss. Han har en "tenkepause" for tida:( Uansett, jeg tenker at for dattera vår sin skyld så må vi gjøre situasjonen så hyggelig som vi klarer. Dette er barnas høytid, og jeg har ikke rett til å ødelegge den fordi om vi voksne har problemer. Angående presanger, så vet vel familien rundt dere at dere ikke har så mye å rutte med? De kommer vel ikke til å reagere om gavene ikke koster så mye? Er det noe du er flink til, som å lage kjeks/julegodt/strikke/hekle e.l.? Kanskje det går an å lage en liten, personlig gave til hver? Kanskje dattera di kan være med og lage noe?
Gjest Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Hun er bare 2 år,hehe.. Og jeg er ikke flink til å lage noe sånt fordi jeg vokste aldri opp i ett miljø der det å pynte tre osv var det viktigste, var alkoholen som telte mest.. Har aldri lært det å lage gaver var også OK hvis man hadde dårlig råd. Så blir litt frustrert der også , føler meg inkompetent :s
Tøysetipp Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Det er ingen skam og si at dere ikke har råd til å kjøpe julegaver. Føler veldig med deg - trist at du hadde en slik barndom. Jeg gruer meg også til denne julen. Gråter flere ganger om dagen og gråter når jeg hører en julesang. Jeg er lei meg for at det første julen uten mammaen min. Hun elsket julen og gjordet det bestandig så koselig for oss. Jeg vet liksom ikke hvordan jeg kan klare å skape den gleden hun gjorde og fylle inn det tomrommet. Jeg synes alle maser. Holder på å klikke av alle som spør om jeg gleder eller gruer meg til denne julen. Det er vel åpenlyst at jeg ikke ser noe videre frem til det. Så i år rømmer jeg med kjæresten og datteren min på hytta. Etter jeg har vært i kirken hvor moren min er gravlagt og tent lys for henne. Gir deg en lang og varm klem jeg. Julen er ikke et høydepunkt for alle. Jeg håper du kan være sterk nok til å si i fra at dere ikke har råd til alle julegavene, og at du får rom til og kose deg med mann og barn :-)
Tommage♀♂ Skrevet 23. november 2007 #9 Skrevet 23. november 2007 Skriv et fint julekort til vennene dine, det hadde jeg satt mye mer pris på enn en gave! MYE MER PERSONLIG OGSÅ=) Prat med svigerfamilien, si det som det er og be om at dere setter en lav prisgrense til barna, og heller dropper gaver til de voksne denne jula. Er det oppegående folk så forstår de det! Det ordner seg, ikke gå rundt og tenk på det! God jul=)
imsdal med julesmak Skrevet 23. november 2007 #10 Skrevet 23. november 2007 Hun kan jo være med på masse når hun er blitt to! Hun kan male med glassmaling på te-lysestaker/telykter/vinglass osv. fra Ikea. Hun kan bake, pepperkaker f.eks. (det har min 2 åring gjort i dag) Hun kan lage figurer i trolldeig Tove med ull Male på: dørskilt, tallerkener, kopper, vaser, glasskrukker (så kan dere putte oppi hjemmelaget snop (finnes masse enkle oppskrifter) eller kaker (pepperkakedeig fåes kjøpt ferdig på ikea) Kjøp hvite blomsterkrukker og la henne male på, putt oppi en julestjerne og du har en super julegave til noen og enhver. Billige presanger til barna finner du på f.eks. ekstraleker. Er du rask så har de 40% på alle varer på Wearhouse i Sandnes til og med i morgen! (der er det billig fra før)
Gjest Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 Vi har også kjempe stor familie, maaaange tanter og onkler osv. Jeg lager gaver til dem jeg, kjøp celofan, et par små bokser og litt ingredienser til å lage konfekt. Får vel gaver til 20 stk for 4-500 kr
Gjest Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 Takk for svar jenter ) Godt at det er noen kreative sjeler her. skal notere meg gaveforslag og se om vi får til noe innkjøp. Men vi drar til danmark i morgen så rekker ikke å handle inn før helga (ikke at jeg har penger til det heller for de får jeg ikke før neste uke..) Men skal selvsagt notere dette ;o) Takk igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå