Gå til innhold

Ang legeerklæring for å fly etter uke 36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min mente at flyselskapet ikke ville vite hvor langt jeg var på vei uansett, så om jeg var i uke 35 eller 37 var ikke så viktig.

Men hvorfor skal flyselskapene ha legeerklæring da? Jeg vil helst unngå fødsel i fly eller på det stedet hvor jeg skal reise, og ønsker en erklæring bare for min egen del.

Hva er det som skal stå i en sånn erklæring? Om man har åpning, er moden osv?

Håper noen vet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk vite på SAS at jeg måtte ha med noe dokumentasjon på når jeg har termin for at jeg skulle få fly. Så jeg tar med vandrejournalen. Hvorvidt de sjekker det eller ikke, vet jeg ikke.. Går ut fra at de vil ha en sånn erklæring for å sikre seg at fødsel ikke er nær forestående. Jeg ringte til SAS og snakket med en hyggelig mann, du kan sikkert ringe dit å høre med dem hvis du lurer på noe!

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å møte opp uten nødvendige papirer. Du kan nemlig risikere å ikke få lov til å bli med, og det er råkjipt!!

Da vi skulle fly til Stavanger nå sist var ejg i uke 32. Jeg ble stoppet og spurt hvor langt på vei jeg var!! siden jeg "bare" var i uke 32 trengte jeg ikke å vise noen flere papirer, men hadde jeg sagt 35 så hadde hun nok spurt etter "bevis".

Hun synes jeg så så stor ut;p haha.. Men hun ble litt flau og satt ut da jeg ikke var lenger enn 32. Som sagt over, så hadde hun nok bedt om papirer dersom jeg hadde vært nærmere grensa:

Skrevet

ok, men er det kun papirer på hvor langt man er på vei, eller er det en vurdering av lege som sier om det er trygt eller ei? Bare lurer for min egen del jeg :)

Skrevet

Du må sjekke med selskapet du skal fly med.

jeg tror de fleste har disse grensene innenlands:

* til uke 36 uten ekstra papirer (ta med helsekort der terminen din står)

* til uke 38 med ekstra papirer. Du trenger legeerklæring som sier at du sannsynligvis ikke vil føde denne dagen. Erklæringen må være fra samme dag eller dagen før (sjekk opp med flyselskapet).

utenlands er grensene uke 34 og uke 36 tror ejg=)

Skrevet

Viss du skal være lenge borte så kan vel ikke noen lege forutse om du kan komme til å føde i løpet av uke 36 eller 37 lang tid på forhånd.. Men, sjansen for å føde på flyet er jo ganske liten da, du drar vel ikke viss du har rier kanskje? Jeg skal fly Ryanair og de krever bekreftelse fra lege, men jeg tror ikke den legen kommer til å vite noenting mer enn det jeg vet selv, altså at blodtrykket er normalt og at jeg føler meg frisk. Så da skriver han vel det og bekrefter terminen slik at jeg ikke får trøbbel selv viss flyplassfolka tror jeg er fødeklar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...