Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 Jeg er så lei av den evige sutringen fra mange foreldre som velger, helt av fri vilje, å være hjemme med barna. "Det er så dårlig tilrettelagt for oss som vil være hjemme", herregud, forventer folk virkelig at man skal ha full lønn mens man er hjemme? I Norge har man ofte rett til omsorgspermisjon uten å miste jobben, og man får tusenvis av kroner i kontantstøtte for å passe sitt eget barn. Synes ikke dette er dårlig tilrettelegging, og kan vel ikke forlange så mye mer for bare å gå hjemme. I tillegg kommer sutringen over at de bestemt mener at andre synes det er negativt at de er hjemme og ikke sender barna i barnehagen. Skjerp dere! Og slutt med sutringen! Vær hjemme om dere vil, men vi andre som jobber og betaler skatt skal IKKE betale for dere.
prekæs Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 Jeg er noe enig med anonym, jeg. Hadde alle kunne gått hjemme og mottatt full lønn hadde det blitt tilstander. Men det er klart...det hadde vært deilig....Kanskje helt til jeg trengte noen til å stelle mine foreldre...eller meg selv...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 **Angelica** er like anonymt for meg som "anonym" er for deg. Innlegget var forøvrig ikke sutring, men irritasjon;) HI
Gjest Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 Nope, du trenger ikke stå for det du sier! Stor forskjell det!
Gjest Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Enig med deg! Jeg er hjemmeværende, og har vært det i mange år. Er evig takknemlig for denne siden av staten, det eneste jeg skulle ønske var at flere var hjemme slik at jeg kunne skravle skit med skikkelige kjerringer, krangle og leke med likesinnede.
nickoline og supermann Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Enig med HI jeg også!!!!!
Huldretuss Skrevet 23. november 2007 #9 Skrevet 23. november 2007 Nå er det flust av jobber der ute som lønnes med dine skattepenger HI. Du får ta deg en tur rundt å høre om de sutrer og klager, og om jobben de gjør er verdt penga de tjener. Hvis ikke kan du jo begynne å irritere deg over dem også.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #10 Skrevet 23. november 2007 Det er da noe helt annet, at skattepengene brukes til å betale folk i jobb (og uføretrygdede og sykemeldte og arbeidsledige) er jeg selvfølgelig helt inneforstått med. Jeg synes bare det er utrolig merkelig at det er noen som har lullet seg så kraftig inn i sin overbevisning om at det er så bra å være hjemme med barna at de får for seg at de bør få lønn for dette. Nei, det får holde med kontantstøtte og pensjonspoeng. Et godt eksempel på denne typen sutring er skrevet i en kronikk i siste Foreldre og barn, der journalisten synes de som går hjemme skal ha utbetalt 10 000 kroner i måneden (tilsvarende subsidiene til en barnehageplass). Man trenger ikke å kunne mye samfunnsøkonomi for å forstå at dette ikke går an å gjennomføre. Det ville jo revet grunnlaget vekk fra ethvert lavtlønnsyrke, og landet ville få store problemer med å få dekket behovet for f.eks. hjelpepleiere, renholdere, barnehageassistenter og andre som da bare vil tjene noen få tusen mer på å jobbe fremfor å være hjemme. Man snakker om å ha ett reelt valg for å kunne være hjemme, men det kan jo ikke bli sånn at man tjener like mye på å gå hjemme som å bidra i samfunnet med å jobbe? Vil man la være å jobbe, må man forsake noe. Sånn er det bare.
Huldretuss Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 Flott, håper du har en spesiel viktig jobb siden du kan degradere det å oppdra barna sine til å være verdt tilnærmet ingenting. Og hvorfor er omsorgsyrker lavtlønnet? Fordi det er kvinnedomminert. Og horfor anses rollen som hjemmeverende som verdiløs og tullete - fordi det er kvinnene som ofte tar seg av den biten. Jeg har i mange år jobbet i det offentlige, og det kan man uten å drive omsorg på noe måte. Det går mye skattepenger bort til tull og ingenting. Kan ikke fatte hvorfor ikke det skal lønnes på samme måte å ta seg av sine små barn de første årene. Da ville man skattet av det også. Og hvis du er på jobb så skjønner jeg ikke hva du gjør her inne. Jobb for penga du tjener!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 Helt enig med HI, og at noen faktisk kan mene at man skal gå hjemme i flere år med små barn og full lønn, blir jeg helt matt av! Selvsagt er det en krevende jobb å gå hjemme med barna, faktisk mye mer krevende enn en full jobb synes jeg, men man får jo tross alt pensjonspoeng for det, og ikke minst kontantstøtte i tre år! og fra det ene til det andre; Kjære Angelica! du virker veldig opphengt i om folk er anonyme eller ikke. Greitt nok det, men hvorfor kommentere det i hvert eneste innlegg hvor folk er anonyme og kommer med utblåsninger??? Du skal ikke komme å fortelle meg en gang, at du ikke har gjort det selv!!! Og bare for å irritere Angelica ekstra mye skal jeg denne gangen være:
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #13 Skrevet 23. november 2007 Dette har ingenting å gjøre med om min jobb er viktig eller ikke (jeg er forøvrig ikke på jobb nå, så du trenger ikke bekymre deg for at jeg ikke jobber for pengene). Poenget mitt, som mange tydeligvis er enige i, er at for å få penger, må man jobbe. Å velge å være hjemme med sitt eget barn er da ikke noen jobb? Vi som jobber har jo også hus og barn som vi tar vare på, vi oppdrar da våre barn like mye som de som er hjemme selv om de er noen timer om dagen i bhg eller dagmamma, men vi krever da ikke lønn for dette? Å være hjemmeværende er ikke verdiløst og tullete, men det er et valg man tar og ikke en jobb man fortjener lønn for utover den støtten man får i dag. HI
Amanda- Skrevet 23. november 2007 #14 Skrevet 23. november 2007 jeg skjønner meg ikke på de som ikke vil være i jobb... jeg MÅ være i jobb.. blir helt gal av og være hjemme hele dagen...forstår at noen velger og være hjemme med barna,.,, men min mening er at barn har godt av og være i barnehage evt. dagmamma.
MammaTilNick Skrevet 23. november 2007 #15 Skrevet 23. november 2007 jeg er også enig med HI! jeg er hjemmeværemde mor, men når det er arbeid til meg (som det oftest er) så setter vi barnet til svigermor og jobber;) liker bedre å tjene penger som jeg jobbe for... jeg synes ikke det er slit med barn...men vi har et rolig praktbarn vi da=D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå