Gå til innhold

Man skal bli beskyldt for mye rart.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var det slik at noen etterlyste Jul i Blåfjell serien, men det viste seg å ikke være mulig å få tak i den.

Mannen min undersøkte da hva det ville koste å få spilt over fra VHS til DVD og deretter produsert 20 stk, dette hos et firma som heter www.jadu.no og fikk en pris der. Postet da et innlegg om at det var mulig å kunne tilby dvd en for 3-400 kr som prisen ville ha blitt. Da måtte det uansett ha blitt bestillt minst 20 stk (for å kopiere fra VHS til DVD kostet det ca 3000 og da kun til 1 kopi.)

Dette gjorde mannen min for å gi en hjelpende hånd til dem som hadde lyst på DVD en men ikke fikk tak i den. Selvfølgelig var det noen som ikke engang klare å stå frem med nick som måtte kritisere det initiativet på Kranglesiden.

Utakk er verdens lønn sier nå jeg.

PS Om det ikke hadde vært lovlig ville platene selvfølgelig ikke ha blitt laget, og dett var heller aldri meningen å tjene penger på det. Vi har filmen vi og er fornøyd med det, men kunne ønske at andre og fikk ta del i den!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm trodde det var den filmen jeg bestilte på homeentertaiment men det var kanskje månetoppen...

Uansett, folk skal alltid ha noe å krangle om;)

Skrevet

Jeg så Jul i Blåfjell hos Notabene i går.

Skrevet

Til Nummer fem på vei:)

Jeg er en av de som etterlyste Jul i Blå fjell på DVD, og som ikke kan finne den noen plass..

Syns det er kjempefint av deg at du ville hjelpe "oss" som vil ha den..:) Men, så er det så synd da, at man skal bli beskyldt for mye rart. Å jeg skjønner at din mann valgte å ikke gjøre det, selv om det er veldig synd..:)

Syns det finnes ting her i verden som er mye verre enn å kopiere en DVD, selv om det kanskje ikke er lovlig heller. Jeg vet INGENTING om sånt:)

Det er vel en del lovbrudd som er verre vil jeg tro..

Skrevet

Tanken deres var god:-)

Men det er slik at det etter åndsverkloven ikke er lovlig å fremstille kopier av andres verk for så å dele kopiene til andre. Dette er en regel som er laget med hensyn til opphavsmannen (i dette tilfellet NRK vil jeg tro?)Tanken er at dersom det blir lov å kopiere andres verk, vil ikke opphavsmannen tjene penger, og det kulturelle mangfoldet vil bli mindre.

Det er imdliertid antatt at det er lov å lage kopier til eget bruk, for eks dersom dere trenger flere eksemplarer innenfor samme familie/ i samme hus.

Dette er ikke kritikk for en god tanke, men bare til opplysning:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...