Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på jula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På gaver, mat osv?

Vi er så heldige at vi har blitt bedt bort på julaften og første juledag. Hadde uansett ikke hatt råd handle inn til julemiddag.

Men har så lyst til å gjøre det best ut av kronene vi har og ikke tenke på at andre har så mye mer.

Er verst for barna, vil så gjerne gi dem alt godt og vet det ikke kommer an på lommeboka, men alt kosyer jo penger..

Tror jeg skal bruke noen av de kronene vi har til å kjøpe inn til bakedag og evt til å ha juleverksted, det er opplevelser og minner som gir dem mye godt..

Bare tanker i førjulstida..For min egen del handler det ikke om hva jeg ikke har råd til for meg selv, men det er trist å ikke ha råd til å glede andre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste for barna at det blir hyggelig. Mye enn kan kose seg med som ikke koster noe særlig. Det med jula har blitt alt for mye matrialistisk. Er selv en av de. Vi bruker alt for mye på gaver og mat. Både bakedag og juleverksted er fine ting å gjøre før jul. Blir gode minner for de senere. Blir det snø er det hyggelig å lage snølykter,snømann osv. Bare gleden ved å gjøre noe sammen.

Skrevet

Har ikke det spesielt godt økonomisk vi heller, men så er heller barna våre ikke så gamle at de sammenligner gaver og tradisjoner med andre barn/familier.

Er med i en organisasjon som deler ut handleposer og gaver. Om dere trenger hjelp til å lage den julen dere ønsker, så er det en mulighet å se hva som er i deres nærmiljø. Vi gjør det veldig diskret. Har også julemat som deles ut,

Vi bruker ikke noe særlig mer penger på mat julen enn vanlig, men så er ikke vi så veldig glad i dyr mat heller. For meg handler julen mer om hva vi får til sammen som familie, og mine barndomsminne er sentrert rundt pynting av juletre, pappa leser evangeliet, juletregang, familiefilm osv.

Håper julen blir god for dere. KLem

Skrevet

Ca 2000 på gaver til 10 personer, hvorav 400 kr er til gaven til snuppa. Ca 400 på ekstra mat/godis og ca 300 på julekort.

Siden jeg er student og ikke får noe halv skatt i desember av den grunn, så har jeg handlet en gave her og en gave der siden sept.

Moren min spleiser ellers på julemat og godis, siden hun skal være her med oss.

Skrevet

Ikke noe særlig i år.

Vi kommer til å kjøpe julemiddag, men gaver er det verre med. Kanskje skrape sammen til en gave eller to til gutten da:)

Og juletre skal vi få av min far fra hagen hans. Så da er det ikke så mye vi trenger å bruke:) Tror det blir hyggelig uansett.

Skrevet

Men er enig i at det sikkert er mer kos med litt aktiviteter som baking osv enn å få dyre gaver til jul. Tror ikke barna trenger så dyre ting jeg, det er nok mest spenningen, juleaktivitetene og besøk av julenissen som er morsomst uansett :).

Skrevet

Gjennom året har jeg satt av 8000 kr til julegaver. Vi bor under foreldrene mine, så vi skal spise julemiddag der (hadde nok spist der uansett) og resten av julen er det julemiddager i fleng hos både min og typens familie. Typens familie er ganske spredd, så der blir det sikkert til sammen 3-4 middager.. Så vi trenger nok ikke bruke mye penger på mat i jula :) Men med det julegavebudsjettet jeg har så er vel kanskje det like greit:) Skal ha nyttårsmiddag selv, da, og regner med og bruke ett par tusen der i mat+drikke+pynt av bord,blomster etc., da jeg har bursdag den dagen, så den skal feires med STIL :D Blir bare 18 en gang:)

Blir nok mye penger på godt i julestrømpene våre, da.. He he.. Litt av noen godtegriser vi er!

Skrevet

Det var MYE penger syns jeg.

Skrevet

Tror nok det kan bli rundt 3-4000 på gaver....jeg og mannen skal ikke gi noe til hverandre i år, vi skal heller kjøpe noe til huset på salget.. men blir nok litt til litt god mat i jula og julegodt. skal også bake med ungene i adventstiden. ungene skal lage julegaver til dem de skal gi til(besteforeldre, tanter og onkler) var så heldig å finne en pakke med hvite fliser i kjelleren(stod her da vi flytta inn) så med litt porselenstusj så blir de kjempefine gryteunderlag.. :)

Skrevet

Mens jeg var student brukte vi aldri mye penger, verken på mat eller gaver. Kutta ned på alt og spiste hos familien.

Nå er det godt å ha litt mer å rutte med, vi er vel veldig gjennomsnittlige med +/ - 800 000 inn i året.

Fordeler det litt, kjøper gaver på okt og nov lønna, slik at desemberlønna kan brukes til kos og mat.

Litt verre i år, da jeg nettopp har kommet hjem fra jentetur i Tallinn og svidd av masse penger der:/

Går vel 5- 6000 på gaver og kalendergaver( 2 unger) , og 3000 på mat og drikke. Men så er det jeg som har familiemiddagene nå, og inviterer studerende søstre og deres unger og enslige venninner hit:)

Har også venninnejulebruncher o.l.

Gleder meg til jul:)

Skrevet

minst mulig, har heldigvis avtaler med alle venner og nær familie om at det ikke skal ta av. ser på jula som en stor kjøpe orgie, og gla de deler mine synspunkter :)

Skrevet

Enig med * WhiteLily *. Vi har også avtaler om å kjøpe til barna isteden for de voksne. Det er både praktisk, økonomisk og de som får gaver kan faktisk GLEDE seg over hva de har fått;)

Syns det er mye bedre å gi noe fint til bursdagen til de voksne, enn den sinnsyke jula.

Så, vi har bar brukt 1600 kr på julegaver i år, menne.... Så kommer fotografier av knotten i tillegg (det er til besteforeldre da....) Og det er vel 3000 kr bare på det :/ Shit. Det hadde jeg glemt.... Skal til fotografen til uka.

Greit med besteforeldre rundt om. Som syns det er superstas med bilde da. Men dæven å dyrt det er i grunn :s

Skrevet

Aaaaltfor mye :) men i år har jeg bestemt meg for å være flink. V har satt og en grense for hvor mye vi skal kjøpe for til hver enkelt. Før har jeg bare kjøpt ting som jeg har tenkt at folk ville like selvom det har vært litt for dyrt. I år skal vi lage gaver til øvrig familie og til nær familie har vi satt en grense på max 2-300 til hver..Begynte også litt tidligere i år for å kunne finne ting på tilbud, har kjøpt masse fint til halvparten av prisen det vanligvis ville ha kostet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...