Gå til innhold

Morkna sølvtøy, jeg bil gal!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips? Har pussa EN TIME på samme kniven nå...det blir jo ikke bra! Har slik væske jeg kan duppe neddi, men når sølvtøyet er å morknet, sa gullsmeden at jeg ikke måtte duppe verken før eller etter jeg pusser, må bare pusse, men herregud a, det kommer 21 til dåp på søndag og alt av sølvtøy er så stygt...jeg har mye å pusse! huff...filla er svart alt nå jo.

Noen kjærringråd her jenter, er despereat her nå! ;p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vanlig sølvpuss? Eller er det væske med folie i bunn?

Skrevet

(Har litt dårlig tid akkurat nå men er tilbake om 30 min)

Skrevet

Jeg har bare en gul fille guldsmeden solgte meg. Hun solgte meg også slik høy svart sylinderboks med noe væske oppi, vet ikke om det er folie i bunnen. Finnes det noe sølvpuss-middel-greier kanskje ja? Hmm..

Jeg gleder meg til du kommer tilbake ja! Begynner å få blemme på tommelen så nå gir jeg meg inntil videre, gitt!

Skrevet

Er forresten masse roser og mønster på, så er et H** å pusse med fille iallefall!

Skrevet

Hei! Hvis det er veldig anløpt (svart) så vil jeg anbefale deg sånn god, gammeldags sølvpuss som de har i matbutikkene. ( sånn som lukter ammoniakk). Smør på et godt lag, la det ligge litt (2 min) og gni av. Sånn dypping og ferdiginsatte filler funker ikke på velding anløpt sølv, det er ihvertfall min erfaring.

Hvis det er mye roser og stæsj (opphøyd rose?) så skal det være svart innimellom mønsteret for å framheve det.

Skrevet

Jeg har ikke prøvd dette selv men ett tips er å legge sølvfolie i oppvaskkummen, fyll i vann og ha i salt. Og legg sølvtøyet i dette noen minutter.

Skrevet

Sølv folie er ikke det samme som alluminiumsfolie? Hvor mye salt og temperatur på vannet da? Og det vil ikke skade sølvtøyet?

Er forhøyet roser ja, høres jo logisk ut da at litt svart må man godta da ja:) Sølvtøyet er ikke VELDIG svart, men det ser ikke akkuart nytt ut. Har ligget i 25 år...

Skrevet

det går jo ikke med bare sånn fille med litt sølvpuss inni når det er så svart.

jeg bruker god gammeldags sølvpuss (sånn på ei flaske som jeg må gni md klut, og gå over med nylonstrømpe eller avispapir etterpå)

den duppegreia er best på smykker synes jeg.

Skrevet

har du opphøyet rose så blir siseleringene ødelagt av den sølvpapir/alufoliemetoden

Skrevet

jeg jobber selv på en gullsmed og der selger vi noe som heter sølvkrem. det er den vi anbefaler. det er en krem som du smører sølvtøyet inn med, med en medfølgende svamp. lar det virke litt og så skal du bare skylle det i varmt vann.... evnt pusse med sølvkluten etterpå. men du må ikke bruke den sølvdippen, den skader sølvtøyet hvis du bruker den ofte( og så varer den ikke så lenge). Denne kremen bruker jeg selv og er veldig fornøyd med den.... så hvis du bor i nærheten av en Mestergull så selger de den der i hverfall. lykke til!!

Skrevet

Da er jeg tilbake igjen:o)

Bruk for all del IKKE alu.folie i bunnen av kummen og varmtvann + salt, det ødelegger legeringen i sølvet ditt!!

Gå i butikken og kjøp god, gammeldags sølvpuss, smør på med tørr klut og la ligge til du har tatt alt sølvet. Middelet skal tørke.

Gni av med en ren, tørr bomullsklut.

Den boksen fra guldsmeden finner du den på nettet? jeg må nesten se den for å vite hva det er....

Skrevet

Jeg gjorde som hun gullsmeden sa her, bare før jeg leste hva hu skrev:) Var innom en gullsmed, og nå skinner alt!!! =)=)=)

Skrevet

Krem er desidert det beste ja og ikke får man senebetennelse på veien heller:) Nå når du har pusset alt kjøper du deg spesialposer hos gullsmeden som du kan oppbevare bestikket i så slipper du å pusse til jul:)

Husk også at når dere vasker opp til dåpen skal bestikket ikke i oppvaskmaskinen og det må ikke ligge i kummen sammen med stålbestikk.

Lykke til med dåp:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...