Forskeren Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 Minsten er 5,5 mnd, jeg hadde tenkt å fullamme til 6 mnd pga atopisk eksem i familien. Men jeg holder på å gå fra vettet her! Nå ammes det opptil 5 ganger om natta og vi sover ikke stort. Jeg vet at grøt ikke er noen garanti for at han sover lenger heller, men håper det. Nå er det bare 2 uker til han blir 6 mnd, burde jeg bite tennene sammen og holde ut? Eller bare begynne nå? Hva ville dere gjort?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 Jeg ville absolutt begynt med grøt, han er jo snart 6 mnd uansett. Jeg begynte med grøt til sønnen min når han var 4 mnd. han får bare mme da, og hadde stort behov for mer mat. Lykke til
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 Hvor lenge har han holdt på slik, da? Amming 5 ganger i løpet av natta synes jeg høres veldig mye ut... Tror nok jeg ville startet opp med litt grøt jeg altså... Det tar jo litt tid før man er oppe i full porsjon også, så det kan jo ta noen dager før det evt hjelper noe. Han vil jo uansett få i seg masse morsmelk:)
Forskeren Skrevet 23. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2007 Fram til 4,5 mnd holdt det med en nattamming (i tidsrommet 19-07, ca i 02/03-tida). Så begynte han å kreve mer, tydelig at han har økt produksjonen for jeg har spreng hvis det går 4 timer mellom amminger. Helt ekstemt har det vært siste uka eller kanskje siste 2 uker, snittet ligger vel på 3-4 ganger, men vi har hatt flere netter med 5 amminger også Det var bare dette med eksemet.... vil jo det beste for han, ønsker ikke utsette han for mer risiko enn nødvendig. Han er forøvrig stor gutt, mulig han trenger mer mat, men på den annen side har han jo blitt stor kun på morsmelk (veide 8,5 kg på 5 mnd kontrollen).
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 Kanskje ta en tlf til helsesøster og spørre om dette med eksemet og ang nattmat og høre om ho vil anbefale grøt???
Forskeren Skrevet 23. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2007 Var til hs forrige uke, skjønner du... jeg ville begynne da, men hun klarte å "overtale"/overbevise meg om å vente. Men hun sa jo at jeg måtte føle på hvor sliten jeg var. Tenkte da jeg skulle klare å holde ut, men problemet har bare eskalert siste uka. Jeg heller mot å begynne litt i det små...i dag
onam * mai 07 + september 08 Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Maisgrøten skal tilberedes med mm eller mme. Begynner du med den får ungen fortsatt en del mm i seg, til tross for at du starta med grøt. Fotursettning er da selvfølgelig at du klarer å håndmelke...
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Jeg vil jo si at i begynnelsen får han jo ikke i seg så mye, så det er jo ikke sikkert at du er oppe i full porsjon før om en uke eller to. Er jo flere som begynner å gi grøt når babyen bare er 4 mnd, også de som fullammer og som hun over her sier så skal jo maisgrøten tilberedes med mm/mme... Håper uansett at du finner en løsning som passer for dere! Jeg personlig tror nok ikke disse to ukene fra eller til har så mye å si jeg, da...
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 23. november 2007 #9 Skrevet 23. november 2007 Jeg synes du har vaert UTROLIG FLINK som har fullammet i 5 1/2 maaned! To uker fra eller til kan vel ikke bety saa mye. Det er jo ogsaa viktig at du er saa uthvilt som mulig, da blir baby ogsaa fornoeyd vet du. Selv er jeg veldig naere ved aa begynne allerede naa og snuppa mi har nettopp passert 4 maaneder. Hun har hatt 2 oekeperioder (7 dager og 5 dager) paa rappen naa, og da gaar det ikke mye mer enn en time mellom hver amming paa natten. Kjenner at det sliter meg ut og at snuppa ikke er fornoeyd med det hun faar. Saa for min del blir det aa velge mellom to onder; skal baby gaa sulten eller skal jeg fullamme for enhver pris? Det hoerer med til historien at pappa'n hennes har baade astma, allergi og eksem, og jeg vil virkelig skaane den lille for disse ulumskhetene. Men jeg vil ikke at hun skal gaa sulten heller... vanskelig det her... Lykke til med valget! Synes du er kjempeflink jeg!
Forskeren Skrevet 23. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 23. november 2007 Takk for alle svar! Har bestemt meg for å begynne innføringen nå, jeg, kan jo ta noen uker før full porsjon uansett. Prøvde noen skjeer maisgrøt i sted og det gikk faktisk unna! Kjenner jeg har null overskudd på dager som i dag, hvor jeg har vært halvvåken hele natta.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 Lykke til! Jeg håper at det bedrer seg for dere om ikke lenge! Det er så slitsomt å ikke få sove om natta og skulle klare å ta seg av en baby hele dagen når man egentlig har altfor nok med seg selv... Må si som hun litt over her at du har vært utrolig flink!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 Ville bare si at den situasjonen du beskriver kunne like gjerne vært meg! Mini er 4,5 mnd og har plutselig begynt å spise hver time/halvannen hele natta igjennom. Hadde også bestemt meg for å fullamme til 6 mndr. men kommer til å kjøpe grøt senere i dag for å starte tilvenning. Bruker vi en stund på å opparbeide fullt måltid er vi jo nær 6 måneder uansett, og ungen har ikke godt av en utslitt mamma heller. Og i alle fall ikke godt av å være sulten hele tiden! Du har vært kjempe-flink (og jeg...), lykke til med grøten sier nå jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå