Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 hun kaster opp, vil nesten ikke spise noe, sutrer og gråter mye, har diaré. i tillegg er hun forkjøla.. er det tenner, eller bør jeg dra til legen? 6. dagen nå..
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 syns det hørtes litt voldsomt ut jeg da... hadde nok tatt en tlf til legen jeg:)
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 ja jeg får gjøre det.. blir tredje gangen på kort tid.. hun har nesten vært syk sammenhengende siden august! men hver gang sier de at det sikkert er tenner.. :S kan det forresten stemme at jeg har lest noe om hvitaktig bæsj? og at det er farlig? hun har nemlig diaré som er litt tykkere og som er beigeaktig..
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Det står spesifikt i boka jeg har om barn at ingen av disse symptomene har med tannfrembrudd å gjøre. Man får ikke diare, feber, osv av å få tenner - det er en gammel myte. Men feber / infeksjoner gjør ofte tannkjøttet mykere og løsere, slik at tenner ofte kommer fram da. Mange foreldre mistolker signalene, og tar ikke barnet til legen når det faktisk er alvorlig sykt, fordi de tror det er tannfrembrudd som gjør det, står det i boka. Dra til legen, du.
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 22. november 2007 #5 Skrevet 22. november 2007 beigeaktig bæsj hørtes ikke noe særlig ut...er absolutt ingen lege....men kan det være cøliaki kanskje?!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #6 Skrevet 22. november 2007 huff skjønner ikke hvordan leger kan dra konklusjonen tenner uten engang å se på barnet.. drar til legen i morgen jeg! hva er forresten cøliaki?
Grorüd.. Skrevet 22. november 2007 #7 Skrevet 22. november 2007 Cøliaki er en sykdom i tynntarmen. Normalt har slimhinnen i tynntarmen utallige små fingerlignende utløpere. Disse kalles tarmtotter. Normale tarmtotter er dekket av tallrike høyt spesialiserte epitelceller, som bidrar til at næringsstoffene i maten brytes ned og deretter suges opp i kroppen. Ved cøliaki skades disse cellene ved inntak av gluten. HVA ER ÅRSAKEN? Cøliaki fremkalles av gluten. Dette er en proteinforbindelse som finnes i hvete, rug, bygg og spelt (urhvete). Når gluten kommer ned i tarmen fører dette til en skadelig immunreaksjon i slimhinnen hos en cøliaker. Etter flere års forskning vet vi mye om denne skadelige prosessen. Årsaken til at enkelte individer begynner å reagere slik overfor gluten, er ukjent. Noen begynner å reagere som barn, andre først som voksne. ER CØLIAKI ARVELIG? Sykdommen opptrer ofte i familier og er delvis arvelig. Ca 10 % av en cøliakers nære slektninger har sykdommen. Hos eneggede tvillinger vil cøliaki i 70-80% av tilfellene opptre hos begge. Cøliakere har en spesiell egenskap knyttet til det arvelige immunsystem. De fleste cøliakerne har egenskapen kalt HLA-DQ2, færre har egenskapen HLA-DQ8. De aller fleste i befolkningen med HLA-DQ2 eller - DQ8 har imidlertid ikke cøliaki. Påvisning av HLA-DQ2 eller - DQ8 gjøres i en enkel blodprøve. HVOR VANLIG ER CØLIAKI? Sykdommen varierer i hyppighet i verden. Den er spesielt vanlig i den hvite (Caucasoide) rase, blant arabere, indere og pakistanere men svært sjelden blant asiater og negroide. Hvor hyppig sykdommen forekommer i Norge vet man ikke med sikkerhet, men det er grunn til å anta at kanskje så mange som 1 av 100 i den norske befolkning har cøliaki. Det kan derfor være ca 46.000 cøliakere i Norge. Høsten 2006 var ca 8000 cøliakere registrert som medlemmer i Norsk Cøliakiforening (NCF). KAN CØLIAKI HELBREDES? Intoleransen overfor gluten er livsvarig, diagnosen cøliaki vil man ha livet ut. Men fullstendig symptomfrihet oppnås så godt som alltid når gluten fjernes fra kosten. Dette vedvarer så lenge man spiser konsekvent glutenfri kost. Dersom det startes med glutenfri kost i høy alder, kan virkningen inntre langsommere og være mindre fullstendig. NÅR OPPDAGES SYKDOMMEN? Grunnlaget for cøliaki (HLA-DQ2 eller - DQ8) er til stede allerede fra fødselen. Symptomer opptrer likevel tidligst når spedbarnet får tilført glutenholdig mat. Det er derfor ikke riktig å si at en person er "født med cøliaki". Noen barn blir hurtig og alvorlig syke, andre barn utvikler symptomer gradvis over måneder eller år. Andre igjen har få eller ingen åpenbare plager i barneårene, men utvikler tegn på cøliaki i voksen alder. Enkelte kan forbli så godt som symptomfri hele livet, men likevel ha skadet tarm. De fleste cøliakere får stillet diagnosen i voksen alder (30-60 år gamle). VANLIGE SYMPTOMER OG TEGN PÅ CØLIAKI Cøliaki kan arte seg på mange måter. Vedvarende eller periodevis diaré er et symptom som man har vært oppmerksom på i lengre tid. Voksne har ofte plager i mange år før diagnosen stilles. Diaré kan utløses av andre lidelser, som for eksempel akutte infeksjoner, særlig mage- og tarminfeksjoner, eller skyldes betennelsestilstander i tykktarmen. Det er imidlertid mange cøliakere som har fått stillet diagnosen cøliaki uten noen gang å ha hatt diaréplager eller andre plager fra tarmene. Mange av disse er blitt fortalt at de ikke kan ha cøliaki fordi de ikke har hatt diaré. I dag tror vi at bare halvparten av uoppdagede cøliakere har diaréplager. Kronisk jern- og vitaminmangel er vanlig. Tilskudd med jern vil oftest ha liten virkning, inntil man har fått stillet korrekt diagnose og startet med glutenfri kost. Påfallende tretthet, benskjørhet og utforklarte magesmerter er alle tegn som kan skyldes cøliaki. Vantrivsel og manglende vektøkning, og endog vekttap, er vanlig hos spedbarn og småbarn. Dårlig høydetilvekst er vanlig hos større barn. mer på www.ncf.no
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #8 Skrevet 22. november 2007 hmm, takk:) håper hun ikke har det da :/ men skal ta det opp hos legen. det eneste han gjør når vi er der er å høre på lungene hennes..
LisaColli Skrevet 22. november 2007 #10 Skrevet 22. november 2007 det er fastlegen min gjennom alle de år faktisk.. føler meg som en hysterisk hønemor noen ganger, når jeg ringer dem ned og kommer inn, og det alltid er "bare tenner".. eller forkjølelse.. men det kan da ikke være normalt å være så mye syk?... vil ikke være anonym lenger, hehe
LisaColli Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 har vært til legen i dag, negativ cpr og streptokokkprøve. så da er det nok ett av de 30 virusene barna skal igjennom, sa legen. håper det går over snart da, får nesten ikke i henne mat :/
Ella29 Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 MIn har fått en tann i går og en som er på vei nå, han gråter masse på kvelden og har skikkelig diare, har skiftet 10 bleier i dag.. men han har drukket masse vann heldigvis. Har smurt på sånn bedøvelse, men virker ikke som det hjelper. Sovnet endelig nå, har prøvd få han til å sove siden 20.00.... Aner ikke om diare er en bivirkning, men så llenge han ikke virker slapp eller noe annet har jeg ikke kontaktet lege. Får se hvordan han er i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå