Gjest Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Har ei datter på 3,5 mnd. Hvis jeg skulle blitt gravid igjen så ville jeg ha fått baby rundt september kanskje, hvordan blir det med penger osv?? Og permisjon fra jobben? går det?? Jeg er jo ferdig med min perm i mai, da tar pappen over, også har jeg 10 uker med ferie deretter, og om neste svangerskap blir noe av det samme så blir jeg sikkert sykemeldt pga bekkenløsning... Bare lurer jeg...
LINDA*** Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 Det jeg hvertfall kan si for _sikkert_ er at ingen arb.giver har RETT til å sparke noen pga graviditet. Uansett hvor mange ganger en skulle bli det! Lønn i ny graviditet så mener jeg de går ut ifra det du tjener til vanlig. Hvis du begynner å jobbe igjen litt før du må ut i perm igjen, går de vel ut ifra den siste lønnslippen...? Og hvis ikke annet er det det du har utbetalt i dag fra NAV som gjelder. Det er jo din inntekt. Gettit?
Gjest Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 Gettit Da behøver jeg ikke bekymre meg om jeg blir på tjukka igjen eventullet hehe
LINDA*** Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Søkte litt på NAV for deg. (i og med at jeg er i samme situasjon, så fulgte jeg det opp Sjekk ut dette.. Det er visst det jeg trodde. Hr du f.eks 80% lønn nå, si det er 15.000 kr. SOg du velger 80% lønn neste gang, uten å ha jobbet mellom, så får du da 80% av 15.000 kr igjen. Ganske logisk, for det er jo tross alt lønna di pr dags dato. På NAV sto det: (m/link:http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll?f=templates&fn=main-j.htm&2.0) Ved kort tidsrom mellom fødsler og adopsjoner opphører det løpende foreldrepengetilfelle så snart ny fødsel eller adopsjon medfører start av ny foreldrepengeperiode. Utgangspunktet for beregningen av ”nye” foreldrepenger, vil være utbetalte foreldrepenger fra forrige stønadsperiode, dersom vedkommende ikke har hatt annen opptjening mellom stønadsperiodene. Dersom hun ved forrige periode hadde valgt 80 prosent dekningsgrad for utbetalingen, blir denne utbetalingen også utgangspunktet for ny beregning. Det er denne inntekten vedkommende nå anses å kunne godtgjøre å ha ved oppstart av ny periode med foreldrepenger. En foreldrepengeperiode som følger umiddelbart etter en sykmeldingsperiode, anses som én sammenhengende periode. Både sykepenge- og foreldrepengegrunnlaget fastsettes da på bakgrunn av de opplysninger som er tilgjengelige på sykmeldingstidspunktet. Det skal ikke foretas noen endring av grunnlaget i perioden. Også når foreldrepenger velges med redusert dekningsgrad, blir grunnlaget det samme som på sykmeldingstidspunktet. Vedkommende vil imidlertid bare få utbetalt 80 % av dette. Dette får også betydning for en stønadsmottaker som får sykepenger før fødselen/adopsjonen etter § 8‑47 første ledd bokstav a og går direkte over på foreldrepenger. Vedkommende får bare rett til foreldrepenger med den samme dekningsgrad (65 %). Dersom vedkommende har valgt 80 %, får hun 80 % av 65 %.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå