Gå til innhold

helt utenom tema, men gjelder "billig" bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen med erfaring??har så lyst å gifte oss, men har liksom ikke hundre tusen å bruke på dette.....!er det mulig å få dette til rundt 50 000 kr? ønske å være rundt 40 gjester!alt er liksom så dyrt, spesielt mat! har liten greie på dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja... jeg mener vi brukte rundt 50-60 000 til sammen på alt(husker ikke eksakt, men det var iallfall ikke mer enn 60 000...) og vi var 60 gjester... Vet ikke helt hva sånn spesifikt du lurer på??

Skrevet

Bør jo absolutt være mulig å få til et fint bryllup til 50 000! Man kan f.eks leie et egnet lokale (samfunnshus el.l), pynte bordet selv (kan leie både servise og duker), man kan ha et catering firma til å lage mat, og man trenger ikke spise russisk kaviar! Har vært i noen bryllup med fancy, dyr mat, og noen med mer "vanlig" mat. Det siste var det artigste og fineste bryllupet!!

Musikk kan man enten bruke cd spiller til, eller leie en musiker. Tror de tar rundt 5000 for en kveld, men det varierer sikkert mye. Kaker kan tantene bake, og når det gjelder drikke trenger man ikke å ha fri bar hele kvelden. Gjestene kan jo betale for drinker utover et visst antall... Har man det på et privat lokale kan man dessuten kjøpe vin ol på polet, og slippe unna dyre restaurantpriser.

Med 40 gjester tror jeg du kan få et kjempefint bryllup for 50 000, og kanskje billigere også :) Lykke til!

Skrevet

nei, lurer vel bare på om dette er mulig!hører om så mange venner som betaler nesten 100-tusen for dette, og gjerne over. men dette har liksom ikke vi råd til!har jo lyst å ha et "sjikkelig" bryllup, men bare ikke så enårmt dyrt:-)

Skrevet

Det er mulig å få til ja! Gjorde det selv for 6 år siden. Når vi giftet oss var vi vel 30 til middag, og 60 etterpå til kaffe/kaker, og nattmat. Kjøpte brukt kjole, den var kjempefin. Han leide antrekk. Hadde selskapet på et forsamlings - lignende -hus, hadde bekjente til å servere mat fra cateringselskap. Kjøpte all alkohol på polet, alkohol blir jo kjempedyrt når du har selskapet "ute". Mamma lagde buketten min, og blomsteroppsatser. Var hos fotograf, og frisør på dagen.

Alt i alt ble det sikkert ca 50.000,- Så vi fattige studenter fikk råd til å betale for vår del;)

Har vært i en del bryllup etterhvert, og det er ikke de dyreste som nødvendigvis er de koseligste for å si det sånn. Men det er masse jobb å gjøre, hvis du skal gjøre ting selv da. Masse som må planlegges, og du er avhengig av å ha bekjente som stiller opp både før, under og etter.

Jeg synes det ble litt masse styr, så skulle jeg giftet meg igjen ville jeg valgt å kjøpe hele pakken en plass. Men har jo mye bedre råd nå da:)

Skrevet

Vi hadde en kjempeflott bryllup til 85+25 (middag+kaffe) med fri bar til ca 35 000 inkl klær. Bruk nettverket, familie og venner. Har du ikke en kokk i familien som kan bruke sin innkjøpsavtale av mat (og evt lage den?), et søskenbarn som spiller i band, en onkel som skal til utlandet og som kan handle taxfree, en venninne om er flink med blomster og pynt, en tante som kan bake, en kompis som kan stå i baren osv. Les magasiner og besøk gavebutikker for inspirasjon - men handle på nille...

Litt mer krevende enn å bare kjøpe ferdige løsninger, men minst like flott resultat! Og de aller føeste like å bli involvert!

Lykke til!

Skrevet

Vi brukte 20 000 på 40 gjester, så det er mulig. Hadde enkel vielse på Tinghuset, jeg hadde på meg bunaden min. Vi hadde selskap hjemme to dager etter hverandre, en dag med nærmeste familie og forlovere, ca 20 stk, og dagen etter var det vennefest hjemme. Da hadde jeg nykjøpt kjole og sko, men bare fra en vanlig butikk. Vi laget all maten selv, og kjøpte vin på polet. Fin treretters første dagen, rikholdig buffet den andre dagen. Lånte inn stoler og servise og glass og dekket langbord, ble så fint at.

Skrevet

Vi har fått mye skryt for bryllupet vårt, god mat og flotte lokaler og fin musikk. Om dere kjenner noen som f.eks kan dekorere border (dekking av bordene var med i leien av lokalet hos oss. De lagde også maten og stilte med servitører og vin. Vi spurte etter en vin vi visste var god og som ikke kostet så innmari mye...), noen som kan spille (vi brukte venner av foreldrene til mannen som da tok en litt lavere pris enn vanlig;) ), brukte ei venninne til hår og sminke og det angrer jeg ikke på! Eneste jeg angrer litt på er at vi ikke fikk en ordentlig fotograf til å ta bildene... Svigerfar gjorde det fordi mannen mente det ville være bra nok og jeg ville jo egentlig ikke såre svigerfar, men mener vi hadde fått enda flere gode bilder med en ordentlig fotograf... Er noen forslag! Går absolutt helt fint å lage et bryllup for 40 pers til 50000 eller under:) Lykke til!!

Skrevet

Vil bare si at en venninne av meg giftet seg, og det var sikkert 70 gjester til middag, og 130 gjester etterpå. Det var et stooooort bryllup, der sparte de ikke på noe nei, for det skulle være så fint og flott. 10 mnd etterpå ble de separert, og så skilt. Mye av grunnen til at det gikk skeis mellom de var dårlig økonomi, som førte til mye krangling, som førte til at han var utro...

Det er så trist at folk skal bruke så masse penger på bryllup. Det er jo bare en dag! Synes det tar helt av i visse kretser, og alle skal liksom overgå hverandre.

Skrevet

hehe brukte bare rundt 5000kr vi, men da hadde jeg brudekjolen fra før da. Jupp hadde en spesialsydd en som hadde hengt i skapet noen år. (som du skjønner hadde vi snakket om bryllup før. Vi hadde formidag bryllup og ikke mer en 15 gjester vi da.

men selvfølgelig vil 50 000 være nok. Dere får bare passe på å ikke alltid ta dyrest allternativ.

Lag et budsjett og bruk litt tid på å se etter alle alternativer før dere bestemmer dere for ting.

For å hjelpe til å gjøre ting billigere kan det være en idea å ha tapas/koldtbord istede for varm middag.

Men kommer jo ann på hvilke forventninger du har til hvordan dagen skal være.(Jeg valgte for eksempel bort tradisjonell brudebukket og kjope noen calla liljer. Fordi det sparte veldig mye penger og jeg liker de blomstene)

Jeg syntes at bryllupet jeg hadde var perfekt for meg mens jeg vet at noen av venninnene mine ikke kunne fatte at vi valgt slik vi valgte....

Hehe

Så allt kommeri bunn og grunn ann på hva man ønsker av ting.

Skrevet

mammaen til 2 flotte gutter, hva hadde dere til mat og drikke osv, ettersom dere klarte så lavt budsjett, betalte dere maten og hadde kjente som laget den?flink var dere

Skrevet

Vi hadde et fantastisk bryllup med ca 40 gjester til middag nærmeste familie og venner og resten av vennene på kaffe og kaker. ca 60 da. Det kom på ca 40-45.000. Da var jeg flink til å bruke tid på å kjekke rundt for best mulig priser. Vi hadde koldtbord og det er virkelig å anbefale. Alle var veldig fornøyd, det var mat alle likte. Vi får ennå høre hvor fantastisk bryllupet vårt var og det er snart 4 år siden. Lykke til :)

Skrevet

Vi klarte det kjempefint!

Vi var 34 stk til sammen (to barn). Vi hadde bryllupet på et gammelt fint herredshus. Vi valgte buffet istedet for 3-4 retters middag. Jeg vet det høres litt "Harry" ut men det fungerte faktisk kjempebra, maten var nydelig og alle fikk strekt litt på beina når de ville. Vi stod for all drikke til maten og en aperitiff til kaffen også fikk gjestene 2 alkoholbonger til etter maten. I ettertid viste det seg at vi likesågodt kunne ha fri bar for gjestene drakk ikke like mye som det vi trodde:)

Brudekjolen fikk jeg sydd akkurat slik jeg ville ha den og den kostet ca 4000 med alt stoff. Jeg valgte kun roser i brudebuketten og den ble helt fantastisk nydelig, den ble også billigere fordi jeg valgte på å binde den på amerikansk måte, dvs bare binde ett bånd rundt stilkene.

Ellers lagde vi invitasjoner og bordkort selv.

Bryllupskake fikk vi kjempebillig gjennom en venn som jobber i bakeri, så der var vi heldige:)

Vi hadde ikke levende musikk, men vi lastet ned favorittene fra nettet og spillte det på en cd spiller i stedet. Det var absolutt helt greit!

Bryllupet ble veldig avslappet og kjempekoselig, jeg vet ikke om det er det du vil da, men et veldig stivt bryllup hadde ikke vært noe for oss:)

Vi betalte 26000 for alt som hadde med lokalet å gjøre ( drikke, mat, servering, opprydding osv) jeg ble kjempe (positivt)overrasket da jeg fikk regningen gitt!

Og til sammen brukte vi vel en 50 000 (med ringer, blomster, kjole, klær til brudgom, hår sminke osv).

Det lar seg gjøre altså!

Skrevet

Vi hadde grillfest, kan virkelig anbefales :)

I trøndelag er det jo helt vanlig å servere sodd, hva med å ha en skikkelig god gryterett ?

Dersom dere ikke har plass til 40 gjester hjemme så finn et koselig sted hvor dere selv kan ta med drikke. Vi drømte egentlig om låve fest. men vi blei for mange gjester :)

Kakene hadde gjestene med. Alle som spurte om de kunne hjelpe med noe fikk beskjed om å bake kake :) Bryllupskaken var bare to vanlige kaker plasser oppå hverandre på et leid kake stativ.

Dersom ingen i familien er noen resere med blomster så kjøp masse roser. på mester grønn f.eks behøver det ikke bli dyrt. kjøp noen billige små vaser å ha blomstene i. sett dem utover bordet. vil dere ha mer "stæsj" så strø roseblader i en stripe midt på bordet. Enda billigere blir det om dere bruker markblomster :) har dere hage eller kjenner noen som har kan dere kanskje så noen blomster med tanke på å ha i bryllupet :)

Husk at bryllup ikke behøver å være mer enn en vanlig fest. Har du et budsjett på 50.000 og 40 gjester bør du klare å kjøpe en ny brudekjole i en salong dersom det er noe du ønsker :)

Skrevet

kjekt å høre at så mange tror det lar seg gjøre:-)

Skrevet

tror absolutt det lar seg gjøre!!! trenger ikke å velge dyre middagsretter som indrefilet og greier! lei et sted hvor dere kan ta med alt selv!ikke altid det dyreste som er det beste!!

Skrevet

Da meg og min mann gifta oss tenkte vi på økonomi, men også at det skulle bli fint bryllup selvsagt! Vi kikka veldig rundt etter lokale, og fant ei kro 30min kjøring utenfor byen, der tilbydde de seg å lage mat, stille med servitører og lokaler til både mat og kaker etterpå!! Siden det var litt utenfor byen (Kristiansand) så var det mye billigere enn alt annet vi hadde kikka på. Vi droppet alkohol i bryllupet, vi så rett og slett ikke vitsen, så vi sparte jo endel der. Vi hadde bare tre retters middag som var veldig billig som ble laget på stedet.

Til kjole fant vi mange forskjellige prisklasser men jeg forelska meg i en bestemt, vi leide tøy til han og brudepiker. Vi var også rundt og spurte forskjellige blomsterbutikker hvor mye de tok for bukettene. Selvsagt kunne vi laget en veldig billig selv med roser og brudeslør, har sett mange enkle buketter som er likså fine som de dyre! Til pynt i kirka og i kroa kjøpte vi noen buketter også plyndra vi mamma sin store hage og tok med oss blomstene fra kirka.

Kaker bad vi venner og familie ta med, *du lager ei sånn utrolig god kake, kan du lage ei til bryllupet vårt?* kjøpte også ei bryllupskake fra lokal baker.

Største "ulempen" ved vårt bryllup var at mange var så mette etter middagen at det ble nesten ikke spist kaker :P

Er ikke helt sikker hvor mye det kom på til slutt (foreldre tok regninga), men vet at det var innenfor rimelighetens grenser.

Ei vennine sa også at vårt bryllup er det koseligste hun har vært i, det handla om oss, å feire at vi hadde gifta oss, ikke "se hvor fint og dyrt bryllup vi har". (De skilte seg også etter under et år, begge parene.... )

Mitt tips er kikk rundt, og se på priser også et stykke utenfor byen, du kan få det mye billigere og likså fint der! Det skal være en fest for å feire at dere blir ektepar, det er det som er viktig å fokusere på synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...