Gå til innhold

Spekemat ok i 6. mnd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke spise spekemat når man er gravid.

Sjekk matportalen.no

Skrevet

Du kan spise norsk spekemat...den har vært fryst!! inneholder derfor ikke toxo....

Skrevet

Det er ikke alle norske produsenter som fryser kjøttet først. Men Gilde gjør det.

Skrevet

Listeria dør ikke ved nedfrysning av maten.

Skrevet

det er lovpålagt at norske spekevarer skal være fryst...listeria kan du finne i mange av de tingene vi gravide kan spise, men det er forholdsvis skjeldent her i landet

Skrevet

hei der...

Va hos legen min tidligere i uken å spurte han om dette me spekemat og laks... d nærmer seg jo julen å eg elsker denne maten.. å han bare ristet stort på hodet.. hadde aldri hørt at d va noe farlig... vi som va gravide sku spise mest muli vanlig og leve mest mulig normalt.. han sa bare; SPIS!... kan jo sjekke holdbarhet å sånn, men tror nok at man ikke skal bli overhysterisk her... så no skal eg kose meg me litt laks å spekemat i julen eg ihvertfall... : ) digg!!

Skrevet

Jeg mååååååååå bare inn å blande meg !

Spekemat , Laks , Sushi , Du kan spise alt dette!

Så lenge du får det servert i Norge.

Jeg har snakket med Jordmoren min , Erenæringsfysiolog , legen min.

Jeg har snakket med andre gravide som kan fortelle akkurat det samme.

Nå får dere jaggu slappe av , og nyte svangerskapet. Istedet for å fyre opp hverandre , med overhysteri & jeg vet best faktoren.

Jeg var HYPER stressa hele 1 & 2 trimester , pga alt jeg ikke skulle spise , alt som var farlig , alle skumle bakterier som katta mi hadde. Alt ble et forferdelig pes , og jeg fikk angst for absolutt alt!

Ro dere ned. Det er ikke verdt det!

Dere kan spise spekemat , laks , sushi, drikke kaffe , osv osv..

Skrevet

Det var litt godt å lese her inne. Har vært så beskymret etter at jeg spiste spekemat i begynnelsen av svangerskapet.

Skrevet

Det er ikke ok synes jeg. Toxo dør, men ikke listeria, den dør bare av oppvarming. Det er jo veldig liten sjans, men jeg hadde ikke tatt sjansen likevel.

Det har vært flere debatter om dette her inne, i tillegg til oppslag i vg. Det var ei som hadde jobbet på Gilde, hun anbefalte at vi lot være å spise spekemat.

Skrevet

HVorfor står det da på matportalen at du ikke skal spise spekemat? (det står derimot at du kan spise sushi bare hold deg unna hai, tunfisk og ett par til) Sikkert ok i små mengder men iom at det står at vi skal holde oss unna spekemat er det vel greit å ikke lange innpå, jordmødrene er ikke alltid helt informert...

Skrevet

Tror mange er alt for hysteriske.

Toxo dør ved frysing, det er denne som er farlig i spekemat. listeria som så mange snakker om, finnes f eks i salat. Hvor mange koker eller steker salaten????????

Spis og ver glad.

Skrevet

Se her da jenter:

Kjøtt

Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se saken Skadelige bakterier og parasitter). Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt.

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Og det som leger sier om denne saken, hadde jeg tatt med en klype salt! De er IKKE eksperter på dette området.

Jordmor sier at spekemat skal man ikke spise i svangerskapet, og det er også det mattilsynet i Norge mener.

De som alikevel bestemmer seg for å spise spekemat i svangerskapet, må vel gjøre det. Men man må da også være klar over risikoen man tar, til tross for anbefalingene.

Forstår ikke hvorfor vi som velger å unngå å spise matvarer som kan skade babyen, alltid skal bli kallet hysteriske.

Det er bare et valg man tar, for å unngå smitte. Synes det er ansvarlig jeg!

Sjangsen for å få smitte, er jo ikke stor, men jeg tar iallefall ikke den sjangsen med jenta i magen min.

Har mistet før, og gjør det jeg kan, for ikke å miste igjen!

Skrevet

Hvis ikke jordmødrene er informert til en hver tid , og oppdatert , har de ingenting som jordmødre å gjøre.

Men kjære vene , man bestemmer selv hva man skal spise.

Bare til opplysning , så menes det på Matportalen : spekemat , som kjøpes som et helt lår skal man holde seg unna... Ikke de som er skivet og pakket inn...

Skrevet

Hvordan vet du at de mener ett helt lår??????

Skrevet

Det står ingen steder på matportalen, at det er hele lår man skal unngå, og ikke skivet!

Det står:

"Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria.

I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet.Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar"

Skrevet

Tenkte jeg kunne føye til dette og, for de som er intresserte :)

verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide. Begge skinkene faller inn under kategorien speket kjøtt. Vårt generelle råd når det gjelder spekemat er at gravide ikke bør spise slik mat.

Ikke all spekemat er forbundet med økt risiko. Under praktiske betingelser kan vi likevel ikke gi kostholdsråd som gjør forbrukerne i stand til å skille mellom spekemat som er forbundet med en økt risiko og spekemat som ikke er det på en sikker måte. Derfor holder vi oss til det forholdsvis enkle budskapet om at gravide skal holde seg unna spekemat.

Det er først og fremst i forhold til parasitten Toxoplasma (T. gondii) at dette kostholdsrådet er gitt. Kattedyr er hovedvert for disse parasittene, men andre dyr (og mennesker) er mellomverter. Mennesker kan smittes direkte fra for eks. katt, eller, som antakelig er mer vanlig, via kjøtt som stammer fra andre mellomverter, for eks. svine- og sauekjøtt.

Verken parma- eller serranoskinke blir produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten hvis den først er til stede. Det eneste måtte være hvis skinkene tilberedes av kjøtt som på forhånd har vært fryst. Dette er lite sannsynlig med så tradisjonsrike produkter, berømte for sine spesielle kvalitetegenskaper. Dessuten er dette en forutsetning som ikke lar seg kontrollere av forbruker. Må man absolutt spise disse skinkene også mens man er gravid, kan man jo fryse dem ned selv for å drepe de parasittene som eventuelt måtte ha blitt med på lasset fra henholdsvis Italia og Spania. Oppdelt (eller skivet) skinke i forbrukerpakninger bør dypfryses et par døgn, mens hele skinker bør holdes nedfrosset i to uker.

Risikogruppen er ikke samtlige gravide, kun kvinner som blir infiserte for første gangen mens de er gravide. For gravide som allerede har motstandstoffer i kroppen mot parasitten (fra kontakt med parasitten en eller annen gang tidligere i livet) innebærer ikke Toxoplasma et helsemessig problem. Det er mulig å gjøre serologiske tester for å sjekke om man tidligere har vært infisert. Dette må man eventuelt ta opp med helsetjenesten

-matportalen-

Skrevet

Tenk litt da jenter...

Er du glad i spekemat og har spist det tidligere, og ikke minst biff som ikke er gjennomstekt. Eller laks og annen mat som er "rå".

Tenk så mye slik mat dere har spist tidligere, i alle år, og ikke fått toxo eller listeria.

Jeg har spist spekemat denne graviditeten og i forige, ingen fare. Og jeg tenker på all spekemat jeg har spist tidligere. Ikke minst alle de blodige biffene jeg har spist, både her og i utlandet. Og har aldri hatt toxo, ellers hadde jeg jo hvert imun....

Man skal spise som normalt, og leve som normalt. Bare pass på unorske melkeprodukter....

Kos dere i Julen =0)

Skrevet

En annen viktig ting, de fleste har jo blitt testet for Toxo. Har du antistoffer - er det ingen fare. Da er det bare Listeria igjen, og den kan du finne mange steder. Bruk hodet, og spis godt. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...